Beslag belastingen

Bella82
Topic Starter

Beslag belastingen

#1 , 21 mar 2014 10:55

Beste,

Ik heb een brief ontvangen van de belastingen waarin staat dat men een inhouding doet mbt een derdebeslag. Heb dit nagevraagd bij hun dienst en zij zeggen dat dit voor Firma X is.

Nu heb ik met deze firma een betalingsregeling getroffen in oktober 2013 en elke maand wordt het bedrag overeengekomen van mijn rekening geschreven. Ik heb nooit een bericht van beslag ontvangen? Kan dit zomaar?

Ik was in de veronderstelling dat een beslag via een gerechtelijke invordering diende te gebeuren? En dat men mij hier van op de hoogte diende te stellen? Kunnen zij zomaar een beslag laten uitvoeren bij de belastingen terwijl er een overeengekomen betalingsregeling is?

Graag info hierover

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2014 11:03

Als iemand geld terug moet krijgen van de belastingen kan men perfect daar laten beslag opleggen, men moet het wel eerst weten dat je geld gaat terug krijgen.

Bel anders eens naar de deurwaarder van de firma X, het is hij die beslag heeft laten legen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bella82
Topic Starter

#3 , 21 mar 2014 11:07

Dan moet ik wel eerst weten welke de deurwaarder is, ik heb geen enkel bericht van een deurwaarder of andere gehad.

Reclame

Franciscus

#4 , 21 mar 2014 11:29

Ofwel navraag doen bij belastingen ofwel bij de belastingen vragen welke deurwaarder beslag heeft gelegd.
ofwel is er een vonnis ofwel staat er dat beslag mogelijk is in uw overeenkomst.

raar dat u ban niets weet

Bella82
Topic Starter

#5 , 21 mar 2014 11:38

Situatie is als volgt:

Vorig jaar september brief ontvangen mtb tot loonoverdracht, contact genomen met de betrokken firma en er werd een betalingsregeling uitgewerkt (ingegaan op 25/10/2013). Heb toen bericht en bevestiging van hun gehad dat de loonoverdracht niet doorging (handlichting gedaan). Nergens werd er iets vermeld over een beslag of over beslag belastingen. Sedert oktober elke maand het afgesproken bedrag betaalt en ook niks meer verder gehoord.

Nu dan ineens bericht belastingen dat zij een inhouding doen mbt derdenbeslag of kennisgeving van overdracht van schuldvordering.

Bijkomende vraag: Kan een incassobureau een derdenbeslag of kennisgeving van overdracht van schuldvordering zonder gerechtelijke titel?

Bella82
Topic Starter

#6 , 21 mar 2014 11:58

ff mijn overeenkomst nagekeken en dit staat er vermeld:
Tot waarborg van de goede uitvoering der verbintenissen opgenomen in de kredietovereenkomst, stemmen de consumenten en de borgen die zich solidair en ondeelbaar verbinden, er vanaf heden onherroepelijk in toe heel het overdraagbaar gedeelte van hun bezoldiging en wedden, bij hun huidige of toekomstige werkgevers, evenals de inkomsten bedoelt in art. 1409 en 1410, paragraaf 1 van het gerechtelijk wetboek aan de kredietgever of haar in de plaats gestelde over te dragen.

Hier staat dan volgens mij niks in over overdracht belastingen noch beslaglegging

Bella82
Topic Starter

#7 , 21 mar 2014 12:03

Belastingen geeft mij volgend antwoord:

Wanneer U een krediet aangaat bij Firma X ondertekend U automatisch
afstand.
Zij leggen dan beslag op uw gedeelte van de teruggave

Ik heb bij deze firma geen krediet aangegaan, zij treden op als incasso?

Kan dit zomaar?

Franciscus

#8 , 21 mar 2014 12:04

Heeft incasso de schuld overgenomen?

Bella82
Topic Starter

#9 , 21 mar 2014 12:11

Hieronder de oorspronkelijke (eerste brief) die ik van deze firma ontvangen heb:

Geachte mevrouw,
Daar de bovenvermelde maatschappij ons alle rechten, rechtsvorderingen, voorrechten en waarborgen, welke voortvloeien uit de overeenkomst van lening overgedragen heeft, delen wij u mede dat U ons X schuldig bent, berekend tot 24/10/2013 volgens afrekening in bijlage.
Derhalve verzoeken wij u uw werkgever of vakantiekas, hieronder vermeld, aan wie wij per zelfde post een kopie van dit schrjiven richten, de inhoudingen waarvan melding in de door u ondertekende loonsoverdracht te verrichten tot het beloop van voormeld bedrag.

denlowie

#10 , 21 mar 2014 12:32

Daar de bovenvermelde maatschappij ons alle rechten, rechtsvorderingen, voorrechten en waarborgen, welke voortvloeien uit de overeenkomst van lening overgedragen heeft.
Deze hebben ze overgenomen, dit staat toch duidelijk in je brief, hier boven.

Ik vrees dat je daar niks zal kunnen aan veranderen, en eer de belastingen dit doen voor derden beslag, dan beschikken ze ook wel over voldoende bewijzen dat dit in dit geval wel mag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#11 , 21 mar 2014 12:47

U hebt het afbetalingsplan toch afgesproken met het incassobedrijf en aan hen betaald hoop ik.

Vanaf het ogenblik dat u in kennis gesteld werd van de overdracht van de schuldvordering mag u immers enkel nog aan het incassobedrijf betalen, en niet aan de oorspronkelijke schuldeiser.

Stuur het bewijs dat zij handlichting gaven van de loonoverdracht op naar de belastingen. Vraag hen aan de belastingen te bevestigen dat gelet op het afbetalingsplan de belastingen aan u mag uitbetalen.

Bella82
Topic Starter

#12 , 21 mar 2014 12:56

Oke maar bij een overname kan men toch niet de oorspronkelihk getekende overeenkonst wijzigen?
En voor een beslag moet er normaal toch een vonnis zijn?
Ik heb ook een gehandtekende brief en mail van de betreffende firma waarin staat dat door overeenkonst van minnelijke schikking geen extra ibhoudingen zullen gebeuren bij mijn werkgever.
Nooit sprake geweest van belastingen

Bella82
Topic Starter

#13 , 21 mar 2014 13:02

Inderdaad overeengekomen met Firma X en ook steeds aan hun betaald. Er werd hieromtrent een schikking getekend en verder niks

bosprocureur

#14 , 21 mar 2014 13:30

Zou het niet kunnen dat firma X schulden heeft bij de belastingen, en dat de fiscus beslag legt op hun tegoeden, m.a.w. dat u uw schuld aan firma X voldoet via betaling aan de belastingen?
Zo versta ik het toch.

Bella82
Topic Starter

#15 , 21 mar 2014 13:40

dat zou toch helemaal niet mogen!
ik vindt het raar dat er nooit bericht geweest is. Aanslag belastingen ontvangen in januari en nu 2 WEKEN voor men de betaling gaat uitvoeren komt het bericht dat ze een gedeelte aan de geschillencommisie overmaken.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”