CSR - doen of niet?

kwispel
Topic Starter

CSR - doen of niet?

#1 , 18 jun 2016 14:51

Even kort de situatie schetsen:
mijn moeder betaalt maandelijks 100 euro af voor ziekenhuisopname en dit gedurende nog een zestal jaar.
Enkele maanden terug stond er een deurwaarder aan de deur voor een andere factuur die zij blijkbaar niet had betaalt. Dat is nu volledig afbetaald.
Het is wel zo dat mijn moeder wat begeleiding kan gebruiken in haar administratie en ik sluit het niet uit dat er morgen een rappel van iets kan toekomen, maar dat zullen nooit grootse bedragen zijn.

Ze werkt maar halftijds en woonde tot voor kort bij haar moeder, maar zal nu op zoek moeten naar iets om te huren, wat op een loon van 1300 euro netto al een pak geld is, wetende dat er 100 euro bovenop komt qua ziekenhuisafbetalingen.

Ik ging met haar naar het CAW bij een beleefd, vriendelijk meisje van vooraan in de twintig die meteen CSR voorstelde voor eventuele aanmaningen-schulden die nog "kunnen" komen opdat ze dan rust zou hebben.

Ik stelde daar tegenover: stel dat er inderdaad nog een onverwachte factuur komt en die al aan deurwaarder is doorgegeven, dan kan men sowieso niet onmiddellijk alles meenemen en zijn deurwaarders normaal gezien in staat een haalbaar afbetalingsplan op te stellen.

Ik persoonlijk vind het feit dat ze haar werkgever aanschrijven en het feit dat ze de schuldbemiddelaar moet betalen een afknapper.

Het CAW heeft het dan ook nog over kwijtschelden van schulden, maar ik vrees dat een schuldbemiddelaar sowieso meer kost dan het bedrag dat eventueel zou kunnen kwijtgescholden worden.

Ik heb de indruk dat men de stappen budgetbegeleiding bewust wil overslaan en men daar CSR als heilige zalving voorstelt. Wil gewoon weten: is daar een reden toe? Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en kunnen zeggen wat in de praktijk de pro's en contra's zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 18 jun 2016 18:26

Beter naar OCMW gaan, daar zullen ze u op de juiste weg helpen, crs zo ik niet direct aanraden met zo weinig schulden, het gaat haar meer kosten aan de bemiddelaar dan ze schulden heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#3 , 18 jun 2016 20:24

Bedankt Ik heb aan die sociaal assistente van caw hetzelfde voorgesteld, maar zij had iets van: doe het voor je gemoedsrust. Ze gaf als "promopraatje" ( weet niet hoe het anders te noemen) ook nog dat een deel van de schulden gaan kwijtgespeeld worden. Heb bijna de indruk dat CAW-bedienden een premie krijgen per persoon die ze in collectieve schuldbemiddeling stoppen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2016 20:32

Doe wat sloeberke schrijft en ga naar het OCMW en vraagt budget controle voor je moeder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kwispel
Topic Starter

#5 , 18 jun 2016 20:55

Feit is: die controle is er in zekere zin met een domiciliëring. Feit is: er kunnen nieuwe schulden bij komen. Feit is ook dat mijn moeder op korte tijd meerdere malen is verhuisd en haar post niet altijd goed heeft doorgegeven, maar ik veronderstel dat er in het slechtste geval niemand kan aanbellen met de boodschap: wij nemen NU alles mee.

TheJudge007

#6 , 19 jun 2016 03:48

CSR is wel het allerlaatste dat ik iemand ooit zo voorstellen om te nemen. Dat mensen van het CAW, CSR voorstellen verwonderd mij geenszins. Dat is een van hun typische taktieken.

TheJudge007

#7 , 19 jun 2016 03:50

Heb bijna de indruk dat CAW-bedienden een premie krijgen per persoon die ze in collectieve schuldbemiddeling stoppen.
Begin dat ook stilaan te geloven. Als je al de miserie en klachten hoort van mensen die in CSR zitten vind ik dat zelfs op het randje van onaanvaardbaar.

sloeberken

#8 , 19 jun 2016 09:14

Als je zeven jaar in csr zit kost u dat gemiddeld €9000 enkel voor de schuldbemiddelaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#9 , 19 jun 2016 12:42

CSR is wel het allerlaatste dat ik iemand ooit zo voorstellen om te nemen. Dat mensen van het CAW, CSR voorstellen verwonderd mij geenszins. Dat is een van hun typische taktieken.
Is er een reden waarom ze dat doen? Die maatschappelijk werker stuurde naar mij een link en zette de voordelen een beetje zwaar in de verf. Ik heb er niet op gereageerd en telefonisch wel gezegd ( zowel mijn ma als ik dat er toch andere mogelijkheden zijn)

Twee dagen later telefoon CAW: ik heb zowel met een pro deo als met een niet-pro deo advocaat contact gehad en voor uw mama heeft het echt niets als voordelen.
En beslis snel want vanaf september worden de wetten veeeeel strenger, dus het is heel belangrijk om er nu in te stappen. Ik kan met die persoon op geen enkele manier een gesprek voeren over de contra's.

En nog iets: collectief, betekent toch dat je meer dan één of twee afbetalingen moet hebben? In haar geval gaat het ook om dingen zoals ziekenhuis en ja misschien komt er nog eens een aanmaning van iets omdat ze de postwisseling niet heeft opgevolgd bij verhuis, maar ze koopt niets op krediet en het lijkt me straf dat een kwijtschelding hoger is dan het loon van de bemiddelaar.

Mijn moeder heeft ooit lang terug een herseninfarct gehad en de arts daar had het verloop nadien niet zo gunstig voorspeld, maar het is beter uitgedraaid dan verwacht. Wat doet het CAW, die diagnose letterlijk nemen en als énige waarheid. Ze werken via een etiket zonder het geheel te bekijken.

lachertje

#10 , 21 jun 2016 13:02

geachte, de wat de andere personen jullie aanraden, doe geen CSR ga naar OCMW van de woonplaats van u moeder, en vraagt daar budgetbeheer aan. Moesten zij ook CSR aanraden dan vraag je een wacht tijd van minstens 8 maanden, in die tijd kunnen de schulden op gelijst worden beheren zij het budget en kan je zelf zien of het werkelijk nodig is en weet je wat ze gaat overhouden. Deurwaarders zijn gewoonlijk inschikkelijker als de gelden beheerd worden door het OCMW..
Laat je niet intimideren door niemand een advocaat kost nu eenmaal geld. neemt deze raad en de raad van de andere personen aan, en vraagt budgetbeheer aan. wat die mevrouw van CAW doet is volgens mij niet deontologische

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”