Beste,
Recentelijk had ik de intentie een elektrisch huishoudapparaat aan te kopen in een filiaal van een bekende Belgische keten.
Aan de kassa aangekomen, vraagt men mijn naam en adres wegens de garantie.
Hierop antwoordde ik met mijn naam en adres.
Mijn e-mail adres werd niet gevraagd, terwijl uit navraag blijkt dat dit in andere filialen wel het geval is, en dat er niet werd gevraagd de e-ID kaart te scannen.
Daarnaast werd mij gevraagd mijn elektronische ID kaart in een kaartlezer te plaatsen.
Dit vond ik een inbreuk op mijn privacy, dus ik weigerde, met de woorden dat ik onderhand genoeg kreeg van dergelijk Big Brother toestanden.
Pertinent en resoluut wierp de verkoper mij (redelijk bits) toe dat ik dan niets in de winkel kon kopen. Prima, antwoordde ik, dan zijn we uitgesproken.
Tenslotte ik verliet de zaak zonder aankoop.
Mijn vragen:
- Heeft een commercieel bedrijf het recht uw ID kaart te vragen bij een aankoop van een banaal elektrisch huishoudapparaat? (Is het normaal dat men heden ten dage zijn ID kaart moet laten lezen/scannen door een verkoper vooraleer men iets mag kopen?)
- Is het lezen van een e-ID kaart door een commercieel bedrijf (g)een inbreuk op de privacy en de privacywetgeving (voor zover deze nog iets waard is) ?
In deze casus weet de verkoper en het bedrijf meer over mij dan ik over hen.
Een onevenredige zaak lijkt mij.
Bovendien, mocht ik tevens elektronisch betalen, kan een handige doch malafide verkoper mijn gecombineerde gegevens (e-ID + bankkaart) uitlezen en misbruiken om mijn bankrekening te skimmen / plunderen, en/of aankopen in mijn naam te doen.
Zonder dat ik daar veel verhaal tegen heb.
Vervolg: Test Aankoop telefonisch gecontacteerd.
Vrouw met zeer flauwe stem en ongeïnteresseerd attitude beantwoord de oproep.
Op de vraag of het wettelijk is dat een commercieel bedrijf uw ID kaart te uit te lezen bij een aankoop van een banaal elektrisch huishoudapparaat?
Kregen wij het antwoord:
TA: “Ja…”
- “Kan u mij bevestigen dat dergelijke praktijken wettelijk zijn.”
TA: “Ja… da mag. Wa is daar nu het probleem mee? Die gebruiken da toch maar voor interne communicatie.”
Kortom, de communicatie van Test Aankoop is optimaal. En zeer informerend, in die mate zelfs dat men zich afvraagt of zij werkelijk de belangen van de consument behartigen?
Men kan dus veronderstellen dat men bij Test Aankoop nog niet echt ingelicht is betreffende skimming en andere data en identiteitsdiefstal criminaliteit.
Graag uw bedenkingen en advies.
Alvast bedankt.
Gerelateerde artikels betreffende big brother; cyber controle, data mining etc.
Hoe totale internetsurveillantie ons besloop
Samenvatting:Iedereen houdt gegevens over ons bij: de supermarkt, je mailprovider, je telefoonaanbieder, je bank en alle overheden. Samen weten ze alles van je leven: wanneer je slaapt, waar je slaapt en met wie je slaapt. Waarom hebben we dat ooit zonder slag of stoot aanvaard? Artikel verder lezen:
http://www.zdnet.be/opinie/150368/hoe-t ... s-besloop/
Prism is onze eigen schuld
Samenvatting:Er ging een schokgolf door de wereld toen Edward Snowden het bestaan onthulde van het grootschalige internetspionage-programma PRISM. Toch kan je het de inlichtingendiensten niet kwalijk nemen dat ze informatie bekijken die voorhanden is. We zouden ons beter afvragen waarom we zoveel info over onszelf digitaliseren, doorsturen en laten kopiëren. Artikel verder lezen:
http://www.zdnet.be/nieuws/150367/prism ... ily_nieuws
Dataretentie raakt aan de basis van onze vrijheid
Zowel de kamer als de senaat keurden deze week de omzetting van de Europese Databewaringsrichtlijn goed. De nieuwe wet betekent een serieuze knauw voor het fundamentele recht op privacy. De talrijke bezwaren van mensenrechtenorganisaties en ordes van advocaten werden volkomen genegeerd. Het wetgevende proces verliep verdacht snel en ondemocratisch. De Liga overweegt dan ook om de wet aan te vechten bij het Grondwettelijk Hof. Artikel verder lezen:
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... e-vrijheid