Pidpa en controles

gvansanden
Topic Starter

Pidpa en controles

#1 , 02 jun 2015 14:18

Welke rechten heeft Pidpa voor het uitvoeren van controles bij je thuis?
Mag je weigeren hen binnen te laten als ze voor je deur staan en kunnen ze je daar een boete voor geven?

De concrete situatie is dat Pidpa overdag langskomt als mijn echtgenote alleen thuis is met de kinderen, daarbij komt nog dat de politie in onze regio recent waarschuwde voor valse Pidpa medewerkers die je beroven. Zij laat hen daarom niet binnen als ik daar niet aanwezig ben, maar die cowboys gooien daar nu met boetes over.

Dat kan toch niet zomaar? Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gvansanden
Topic Starter

#2 , 02 jun 2015 14:20

Nog even toevoegen dat de controleurs die we al over de vloer kregen erg onbeleefd en opdringerig zijn. Wekt niet meteen veel vertrouwen

LeenW

#3 , 02 jun 2015 14:33

Vraag steeds naar hun identificatie.

Voor de rest, die mensen moeten wel binnen kunnen he. Staat hier niets over in de voorwaarden die u getekend hebt?

Reclame

gvansanden
Topic Starter

#4 , 02 jun 2015 15:19

Voor de rest, die mensen moeten wel binnen kunnen he. Staat hier niets over in de voorwaarden die u getekend hebt?
We begrijpen dat ze binnen moeten kunnen, maar dat kan toch niet op eender welk willekeurig moment? Ze kunnen een afspraak maken als ik thuis ben.

LeenW

#5 , 02 jun 2015 15:49

We begrijpen dat ze binnen moeten kunnen, maar dat kan toch niet op eender welk willekeurig moment? Ze kunnen een afspraak maken als ik thuis ben.
Uw vrouw (zijnde een meerderjarig handelsbekwaam persoon) was thuis. Als het contract ook op haar naam staat, is dat m.i. voldoende.

Maar nogmaals, lees uw voorwaarden hier over na, daar zal waarschijnlijk beter uitgelegd staan wat uw rechten en plichten zijn.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2015 15:52

Indien problemen belt u 101 of Pidpa met de vraag wie er in uw straat de controle komt doen.

gvansanden
Topic Starter

#7 , 02 jun 2015 16:05

Uw vrouw (zijnde een meerderjarig handelsbekwaam persoon) was thuis. Als het contract ook op haar naam staat, is dat m.i. voldoende.

Maar nogmaals, lees uw voorwaarden hier over na, daar zal waarschijnlijk beter uitgelegd staan wat uw rechten en plichten zijn.
Het contract staat op mijn naam (alleen mijn naam)...

gvansanden
Topic Starter

#8 , 02 jun 2015 16:06

Indien problemen belt u 101 of Pidpa met de vraag wie er in uw straat de controle komt doen.
Ok, maar een deel van de vraag gaat er ook over dat zij op elk moment toegang tot mijn huis moeten hebben of ze dit met ons moeten afspreken. Als ik midden in een vergadering met een klant zit (zelfstandige met een kantoor in huis) ga ik me ook niet met hen bezighouden.

LeenW

#9 , 02 jun 2015 16:12

Ok, maar een deel van de vraag gaat er ook over dat zij op elk moment toegang tot mijn huis moeten hebben of ze dit met ons moeten afspreken. Als ik midden in een vergadering met een klant zit (zelfstandige met een kantoor in huis) ga ik me ook niet met hen bezighouden.
Nogmaals, pak uw contract en lees na wat ze mogen en wat niet. Dan kunnen we verder met deze discussie.

gvansanden
Topic Starter

#10 , 02 jun 2015 16:17

Nogmaals, pak uw contract en lees na wat ze mogen en wat niet. Dan kunnen we verder met deze discussie.
Nu kan ik het mis hebben, maar volgens mij heb je helemaal geen contract bij Pidpa, buiten het overdrachtdocument toen we de woning kochten die wel de overname en de meterstanden bevestigd maar niets over andere voorwaarden en afspraken rond controles...

gvansanden
Topic Starter

#11 , 02 jun 2015 16:21

Nu kan ik het mis hebben, maar volgens mij heb je helemaal geen contract bij Pidpa, buiten het overdrachtdocument toen we de woning kochten die wel de overname en de meterstanden bevestigd maar niets over andere voorwaarden en afspraken rond controles...
Even nagekeken en bovenstaande klopt. Enkel overnameformulier is ondertekend... er is geen contract met voorwaarden en afspraken

LeenW

#12 , 02 jun 2015 16:28

Kan inderdaad wel kloppen, maar je zult toch wel ergens getekend hebben om in te stemmen met hun voorwaarden?

gvansanden
Topic Starter

#13 , 02 jun 2015 16:39

Kan inderdaad wel kloppen, maar je zult toch wel ergens getekend hebben om in te stemmen met hun voorwaarden?
Het enige dat daarop lijkt zou het algemeen waterverkoopreglement zijn dat ik hier heb gevonden: https://www.pidpa.be/sites/www.pidpa.be ... web_TW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jun 2015 16:45

Als u geen contract hebt dan hebt u ook geen water gekregen dus ofwel hebt u een contract ofwel tapt u illegaal water af zonder contract..

Ik ga er nu vanuit dat dit niet de eerste maal is dat u een huis of appartement ...maar zal wel een huis zijn huurt of koopt.
Wel nutsmaatschappijen hebben toegang tot hun eigendom nl de meter ...
Maken er geen punt van om indien er niemand thuis is een briefje in de bus te steken - zelfs niet als men de volgende maal er ook niet is.
Bellen volstaat en meterstand doorgeven was niet nodig want ze berekenen gewoon op wat ervoor is afgenomen. Vragen wel of er een groot verschil is want dan passen ze wel aan aan de meterstand die men dan kan doorgeven.

U zoekt spijkers op laag water ...

Als u een overnameformulier hebt getekend dan kent u ook de voorwaarden. Deze staan trouwens op hun site.
Bij blijvende weigering om Pidpa toegang te geven tot meter kunnen ze blijkbaar wel andere maatregelen treffen.
De rekening wordt mij gezegd krijgt u zo wie zo thuisgestuurd.

Bij illegaal aftappen dus zonder contract kunnen zij de watervoorziening op straat onderbreken.

LeenW

#15 , 02 jun 2015 16:48

Rare situatie inderdaad..

Nu ja, algemeen gezien mag Pidpa natuurlijk wel een vergoeding aanrekenen. Hetzelfde als je ergens een afspraak maakt en je komt niet opdagen, dat zijn kosten voor hen. Maar om te weten wat het nu net gaat zijn, ga je normaal in de voorwaarden moeten zoeken.

Terug naar “Andere”