Kopie paspoort bij aankopen

Paldog
Topic Starter

Kopie paspoort bij aankopen

#1 , 30 dec 2015 20:30

Van de week is mijn dochter een USB kabeltje van 8 euro gaan kopen bij mediamarkt.
Blijkbaar werd er door de kassierster haar paspoort gevraagd en achter de kassa ingescand of iets in dergelijke aard .
Dit zou zijn voor de garantie volgens de kassierster .
Ik stel mij de vraag of een keten zoals mediamarkt dit wettelijk wel mag doen ?

Wat kan er foutlopen nu mijn dochter dit gedaan heeft ??
Waar deze praktijk melden indien dit niet wettelijk is ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 30 dec 2015 20:36

De genoemde winkelketen dringt daar hard op aan, ja, en niet altijd met even koosjere methoden. Zo organiseerden ze een maand of wat geleden een wedstrijd waarbij je je aankoopbedrag kon terugwinnen; al wat je moest doen was je e-mailadres geven en je paspoort inscannen...

chantika

#3 , 30 dec 2015 21:14

******** bewaart uw digitale garantiebewijzen voor u op een veilige manier.

Dit staat aangegeven in de winkel en op hun site. Maar je bent niet verplicht om je spullen daar te kopen.
Ik ken verschillende winkels die met een persoonlijke kaart werken. Een heeft reeds 3 maal mijn mail gevraagd in ruil voor 10% korting op 1 artikel.

Wat kan er foutlopen nu je dochter haar id kaart liet inscannen?
Stel dat je dochter een diefstal pleegt in die winkel, en bewaking merkt het pas bij nazicht van de beelden. Dan zouden ze zo de naam van je dochter kunnen vinden. Of zouden er daar geen bewakingscamera's hangen?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2015 09:54

Ik geeft overal mijn mail in ruil voor een korting. Bij de eerste spam mail die ik dan ontvang, geef ik aan geen verdere mails te willen ontvangen en schrijf me uit. Meestal onderaan in zeer kleine en onduidelijke lettertjes; gewoon op klikken.

Blaatpraat

#5 , 31 dec 2015 10:47

Mogen ze dit vragen? Ja, dit mogen ze.
Mogen ze dit eisen? Nee, dit mogen ze niet (enkel bevoegde personen mogen dit, meestal enkel politie dus).

Hebben zij de plicht om aan je dochter te verkopen? Nee, dit hebben ze niet.
Maar het zou een commercieel domme zet zijn om klanten hun aankopen te weigeren als ze hun identiteitskaart niet tonen.

Zie het als een voordeel voor u: u hoeft de bonnetjes niet te sparen als u beroep moet doen op de garantie.
Een mes snijdt wel aan 2 kanten: zij weten nu ook wat uw dochter gekocht heeft, en alle aankopen die zij nog zal doen zullen gekoppeld staan aan haar naam.
Wat doen ze met deze gegevens? Waarschijnlijk uitzoeken welke doelgroepen wat het meeste koopt. In de toekomst kunnen ze dit ook gebruiken voor gerichte reclame (maar hiervoor moet je wel toestemming geven, al kan het zijn dat je dit automatisch doet als dit nu al in hun voorwaarden zou staan).

Xenophon

#6 , 31 dec 2015 14:19

Gewoon weigeren, ze hebben die gegevens niet nodig voor de garantie, u kan daarop beroep doen gewoon door het aankoopbewijs voor te leggen. Ik geef nooit mijn mail, telefoonnummer laat staan een scan van mijn identiteitskaart.

Al die gegevens worden commercieel geëxploiteerd en ik ben geen product en geen koopslaaf. Om dezelfde reden (en omdat het m.i. toch allemaal leeg gepruts is) gebruik ik ook geen getrouwheidskaarten of puntentoestanden in warenhuizen, zit ik niet op social media, doe niet mee aan 'win een prijs' spelletjes op internet en blokkeer ik cookies en dergelijke (op dit forum zitten overigens ook 2 google-trackers die ik block).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

MissChilli

#7 , 01 jan 2016 13:26

Heb mijn IK laten inscannen. Kassier vroeg ook mijn mail, kregen ze niet. Wist te zeggen dat ik wel persoonlijke post met interessante aanbiedingen en kortingen van MM zou missen waarop ik zei' ja en van anderen ook'. Kassier zei 'dat is zo en zal nu op papier zijn'.
Et voila.

Ice

#9 , 06 jan 2016 22:30

Gewoon weigeren, ze hebben die gegevens niet nodig voor de garantie, u kan daarop beroep doen gewoon door het aankoopbewijs voor te leggen. Ik geef nooit mijn mail, telefoonnummer laat staan een scan van mijn identiteitskaart.

Al die gegevens worden commercieel geëxploiteerd en ik ben geen product en geen koopslaaf. Om dezelfde reden (en omdat het m.i. toch allemaal leeg gepruts is) gebruik ik ook geen getrouwheidskaarten of puntentoestanden in warenhuizen, zit ik niet op social media, doe niet mee aan 'win een prijs' spelletjes op internet en blokkeer ik cookies en dergelijke (op dit forum zitten overigens ook 2 google-trackers die ik block).
Precies, garantie is wettelijk verplicht en het is een recht om te weigeren je identiteitskaart af te geven.
Bovendien komt identiteitsdiefstal steeds meer voor waarbij er zelfs leningen worden afgesloten op de naam van de gedupeerde.

Mijn gegevens liggen ook niet zomaar op straat zoals bij vele onwetenden, via de Robinsonlijst kun je al vele ongewenste telefoons en mails (reclame) vermijden. Verder geen getrouwheidskaarten, geen fb en nergens je email of (privé) telefoonnummer/gsm geven.

http://www.robinsonlist.be/faq_nl.htm

Als ze mijn koopgedrag willen weten, dan betalen ze er maar voor. Nooit kopie id op je computer bewaren, zelfs nooit foto's posten......er is teveel misbruik en de enige pc die veilig is, is deze die niet aan het internet gekoppeld is..

Blijkbaar lappen sommige gemeenten ook de wet aan hun laars: burgers worden wijsgemaakt dat voor vernieuwing van de identiteitskaart de vingerafdruk verplicht is....en dat is niet het geval, enkel voor een reispas.

Gebruiker21

#10 , 07 jan 2016 11:12

Ikzelf heb ook mijn ID kaart laten scannen. Ik heb echter twee mail-adressen: ééntje dat echt privé - privé is en 100% spam-free, en eentje dat ik gebruik om in te schrijven op fora zoals dit en om op te geven bij klantenkaarten etc...

Bij de bewuste keten heeft men mij echter wel de keuze gegeven: "Mijnheer, wilt u graag uw ID kaart laten scannen? In dat geval hoeft u uw aankoopbewijsjes niet meer bij te houden, want dan zitten ze in ons systeem. Maar u hoeft dit uiteraard niet te doen." Ze hebben mij dus nergens de indruk gegeven dat ik geen garantie meer zou krijgen indien in dit NIET zou doen. Verder krijg ik sporadisch een mail van de keten met promoties en heb ook reeds een wedstrijd gewonnen door een simpele, korte vragenlijst in te vullen. Enkel maar voordelen voor mij. Houdt deze keten mijn koopgedrag in de gaten? Kan zijn. Halen zij daar voordeel uit. Ongetwijfeld. Ondervind ik daar nadeel van? Nope, in tegendeel: ik weet nu beter wanneer er bepaalde koopjes zijn / promoties / wanneer bepaalde blurays uitkoment, etc... "Jamaar, ge gaat dan automatisch meer kopen, dus winnen ze geld aan u!" Neen. Ik koop niet om te kopen. Ik weet op voorhand wat ik wil en wat niet. Ik zal niet plots iets "willen" omdat het toevallig in promotie staat. Ik weet dat dit bij héél erg veel mensen wel zo werkt, maar is dit de schuld van de winkels? Denk het niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon

#11 , 07 jan 2016 11:37

@Gebruiker21: ik heb er absoluut geen probleem mee wanneer iemand vrijwillig die zaken verstrekt en weet waarvoor ze gebruikt zullen worden; de wereld is vrij....ook voor mij om te weigeren zonder dat daar moeilijk over gedaan wordt of ik een diepe zucht en gerol met de ogen moet accepteren als klant. Toen ik anderhalf jaar geleden eens bij de keten waarover iedereen het lijkt te hebben iets ging kopen vroeg de kassierster me direct naar mijn e-id en op mijn vraag waarom antwoordde ze met 'Dat is verplicht voor de garantie'. Daar heb ik wél een probleem mee want dat klopt niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#12 , 07 jan 2016 12:05

'Dat is verplicht voor de garantie'. Daar heb ik wél een probleem mee want dat klopt niet.
Tia, dat ligt dan aan die werkneemster en niet aan de keten, want in mijn geval was de kassa-bediende van dezelfde keten, wel correct. Net zoals ik in de DVD/Bluray afdeling daar weet aan welke persoon ik best een vraag stelt, omdat die persoon zeer goed op de hoogte is van releases en versies van blurays, en zijn collega een stuk minder. Heeft niets met de keten op zich te maken, maar met de capaciteiten / correct handelen van de werknemers van de keten... Als uiteraard het merendeel van het kassa-personeel de klanten verkeerd voorlicht, is er wel een probleem dat door de keten moet aangepakt worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#13 , 07 jan 2016 12:07

'Dat is verplicht voor de garantie'. Daar heb ik wél een probleem mee want dat klopt niet.
Tia, dat ligt dan aan die werkneemster en niet aan de keten, want in mijn geval was de kassa-bediende van dezelfde keten, wel correct. Net zoals ik in de DVD/Bluray afdeling daar weet aan welke persoon ik best een vraag stelt, omdat die persoon zeer goed op de hoogte is van releases en versies van blurays, en zijn collega een stuk minder. Heeft niets met de keten op zich te maken, maar met de capaciteiten / correct handelen van de werknemers van de keten... Als uiteraard het merendeel van het kassa-personeel de klanten verkeerd voorlicht, is er wel een probleem dat door de keten moet aangepakt worden...
Voor mij moet dat al vanaf 1 personeelslid dat de klanten verkeerd voorlicht hoor.

Gebruiker21

#14 , 07 jan 2016 13:17

Voor mij moet dat al vanaf 1 personeelslid dat de klanten verkeerd voorlicht hoor.
Zou moeten, maar je weet even goed als ik dat je nooit 100% van je personeel perfect hun job kan laten doen. Toch niet in bedrijvan van die omvang. In supermarktketens zal je ook altijd kassiersters hebben die hun werk niet doen zoals het eigenlijk hoort, ondanks alle inspanningen die de supermarkt levert om hun personeel op te leiden. Maar om dit dan meteen op héél de supermarktketen te projecteren, is niet meteen fair...

LeenW

#15 , 07 jan 2016 13:23

Zou moeten, maar je weet even goed als ik dat je nooit 100% van je personeel perfect hun job kan laten doen. Toch niet in bedrijvan van die omvang. In supermarktketens zal je ook altijd kassiersters hebben die hun werk niet doen zoals het eigenlijk hoort, ondanks alle inspanningen die de supermarkt levert om hun personeel op te leiden. Maar om dit dan meteen op héél de supermarktketen te projecteren, is niet meteen fair...
Hangt ervan af, een kassierster die een witte pistolet als een groffe pistolet intikt, is iets anders dan een kassierster die de privacywetgeving overtreedt. De boete gaat toch altijd voor de winkel zijn, niet voor het personeelslid. Men zou dus wel een degelijke opvolging mogen verwachten.

Terug naar “Andere”