Problemen na verkoop auto, koper heeft bewust hogere prijs doorgemaild

Party
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Problemen na verkoop auto, koper heeft bewust hogere prijs doorgemaild

#1 , 13 mar 2016 15:15

Beste,

iets meer dan een jaar geleden verkocht ik een auto, het gaat om een verkoop tussen particulieren. Op het verkoopcontract stond duidelijk in de staat waarin het voertuig zich bevindt op dat moment en goedgekeurd door de koper, ook een car-pass werd meegeleverd en de koper is op zijn vraag zelfs mee naar de autokeuring geweest.
Zelf lijd ik aan de dodelijke spierziekte ALS waardoor ik in een rolstoel zit en niet kan spreken, de koper kende mijn ziekte vanuit de media.
Vier dagen na de verkoop krijg ik een mail van de koper met de melding dat de inspuitpomp serieus lekte en hij stelde me de vraag of ik de totale kost op mij zou nemen.
De auto is nadien hersteld bij Mercedes Westerlo, hij had vroeger gewerkt als autotechnieker bij Mercedes Schilde. Beide garages zijn officiële Mercedes dealers.

Hij vertelde er ook nog bij dat hij navraag gedaan had bij zijn vroegere werkgever Mercedes Schilde over de prijs van de herstelling, de inspuitpomp kostte alleen al 1.210 euro incl. btw wist hij met zekerheid te zeggen (dit staat zwart op wit in zijn mail en heb ik als bewijs). Ik ging er vanuit dat hij eerlijk was in het opgeven van de prijs en heb dan ook ingestemd om de totale kosten van de herstelling op mij te nemen voor een groot deel uit angst voor wraakacties en deels uit inlevingsvermogen. Uiteindelijk kreeg ik de factuur opgestuurd en wat bleek nu de inspuitpomp kostte minder dan 800 euro incl. btw. Uiteindelijk was dat meer dan 400 euro verschil. Ik heb er op dat moment nooit bij stilgestaan en ging er vanuit dat Mercedes Westerlo een andere (niet originele) en goedkopere inspuitpomp had geplaatst.

Begin dit jaar kwam ik toevallig in contact met een autotechnieker die in een officiële Mercedes garage werkt en ik heb hem dan ook die mails laten lezen. Het werd hem al snel duidelijk dat de koper gelogen heeft over de prijs, blijkbaar werkt men in Mercedes garages enkel met originele onderdelen, de prijzen zullen per garage wel verschillen maar het verschil zal nooit zo gigantisch zijn.
Nu verdenk ik de koper ervan dat hij bewust een extreem hogere prijs heeft opgegeven, zo lijken de kosten hoger dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Nu vraag ik me wel af of hij daar zomaar mee weg kan komen, ondertussen weet ik wel dat het nooit te laat is om iemand in gebreke te stellen.
Ik heb op internet al verschillende dingen gevonden maar weet niet waaraan hij zich schuldig maakte, hier enkele voorbeelden:

1. Misbruik van vertrouwen, bewust liegen en foute info geven om te kunnen profiteren van iemands goede wil.
2. Valsheid in geschrifte, de koper kon perfect de juiste prijs doorgeven en weet je al binnen een paar minuten maar dat deed hij bewust niet.
3. Indien hij zich effectief schuldig maakte aan valsheid in geschrifte heb ik ook gelezen dat je een aangifte kan doen bij de politie

Alvast bedankt voor jullie antwoord en ik hoop dat hier iets aan te doen valt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 13 mar 2016 15:37

Bij verkoop tussen particulieren is er geen waarborg. Je had dus helemaal NIETS moeten betalen. Je Hebt u gewoon in het zak laten zetten. Alleen autohandelaar moet waarborg geven.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 mar 2016 17:07

U had als particulier geen enkele "garantie" moeten geven.
Koper werkte in een garage, had dus enige kennis kunnen hebben van auto's.

De uiteindelijke factuur is làger dan waar u eerst mee akkoord ging, wat is dan het probleem ?

Reclame

Kopers

#4 , 13 mar 2016 17:27

Het probleem is dat ts 1200 heeft betaald neem ik aan..

Party
Topic Starter

#5 , 13 mar 2016 17:35

Het probleem is dat ts 1200 heeft betaald neem ik aan..

Wat bedoel je met "ts"?

LeenW

#6 , 13 mar 2016 17:35

TS = topic starter, u dus.

Party
Topic Starter

#7 , 13 mar 2016 17:46

TS = topic starter, u dus.
Bedankt voor de verklaring!

Ik als verkoper heb minder dan 800 euro betaald voor de inspuitpomp, De koper had navraag gedaan in de garage en zei dat de inspuitpomp 1210 kostte. Dus hij heeft bewust een hogere prijs opgegeven, dat die prijs lager is doet niets terzake volgens mij. De koper heeft gelogen over de prijs en volgens mij zijn dat bedrieglijke praktijken. Wat kan ik hier mee doen?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 mar 2016 18:50

U heeft geen schade geleden (anders dan een gedeukt ego na de betaling van een vergoeding waartoe u niet gehouden was maar zich vrijwillig toe heeft verbonden) en de 'correcte' prijs betaald, factuur en al. Ik zie niets strafbaars.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#9 , 14 mar 2016 10:16

Tja, Topic Starter heeft inderdaad de pech te goed geweest te zijn door de factuur te betalen. Zoals hierboven gezegd was hij tot niets verplicht. Als zelfs de koper meegegaan is naar de keuring voor 2de hands verkoop en netjes een carpass gekregen heeft, heeft de topic starter meer dan zijn plicht gedaan en had hij de koper zijn eis gewoon kunnen negeren.

Geen idee of hij het betaalde bedrag nu nog kan terugeisen van de koper, maar ik vrees er een beetje voor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

SnIpY

#10 , 18 mar 2016 15:32

Los van het feit dat u eigenlijk niets hoefde te betalen, komt u nu klagen dat u in plaats van 1200, 'maar' 800 euro betaald hebt? Dat is toch beter voor u?

Terug naar “Andere”