2. Neen, je bent niet verplicht deze te geven (maar dan is de winkel ook niet verplicht aan jou te verkopen).
Ben je daar zeker van ? Kan een winkel je weigeren als klant omdat je geen IK wenst te tonen ? Ik betwijfel dat ten zeerste !
2. Neen, je bent niet verplicht deze te geven (maar dan is de winkel ook niet verplicht aan jou te verkopen).
Er is pas een contract (en verkoop is dit ook) als beide partijen dit willen sluiten.Waarop baseert u deze uitspraak ?Een handelaar is nooit verplicht aan u te verkopen.
Neen, de klant wenst NIET te kopen aan de voorwaarden van de winkelier. De winkelier biedt aan: "U kan dit goed kopen tegen deze prijs, op voorwaarde dat ik uw ID mag zien." Dit is de overeenkomst die aangeboden wordt. De klant kan niet zomaar een deel van die overeenkomst accepter en een deel niet.Dat is hier toch het geval: de winkelier biedt te koop en de klant wenst te kopen
Waarom kan dan niet iedereen bij de makro of metro kopen ?Maar een winkelier kan ook niet als voorwaarde stellen dat de klant zijn ID kaart moet tonen (tenzij in specifieke gevallen).
Wat een gezeik over het tonen van een ID kaart... mensen toch... Dat al diegenen die menen dat een winkelier MOET verkopen, dan maar naar de rechtbank stappen en de winkeliers een proces aandoen omdat ze niet willen verkopen als je je ID kaart niet toont.
Moest ik winkelier zijn, ik zet in mijn voorwaarden: "Ik verkoop uitsluitend aan + 18 jarigen, en behoud mij het recht voor het ID bewijs van iedere klant op te vragen. Bij weigering de ID kaart te tonen, zal ik niet overgaan tot welke verkoop dan ook." Voila, en ik ben ingedekt om IEDEREEN zijn ID kaart op te vragen, ook van mensen boven de 70, want sommigen zien er ouder uit dan ze zijn...