Factuur ten onrechte ontvangen

BOLLIE
Topic Starter

Factuur ten onrechte ontvangen

#1 , 04 jun 2012 10:21

Een 8 tal jaar geleden kochten wij allerlei sanitair materiaal aan voor de verbouwing van ons huis. Deze goederen werden steeds contact betaald. Nu , 8 jaar na datum worden wij gecontacteerd door deze firma , zeggende dat zij wat achter staan met hun facturatie !!! en zij nog wat bonnetjes ergens in hun kelder hebben teruggevonden , waarvan zij beweren dat wij deze niet zouden betaald hebben ( de door ons cash betaalde goederen dus) . Zij hebben ons nu een factuur toegestuurd ( op datum eind vorige maand ) van een aanzienlijk bedrag .
Wat kunnen wij hiertegen doen ? Bewijsje van cashbetalingen van 8 jaar geleden hebben we niet meer , .....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daboytommy

#2 , 04 jun 2012 14:24

Beste, belangrijk is om te weten of zij dit sanitair materiaal werd gekocht die in principe niet als onroerend keschouwd in het kader van een aannemerscontract of overeenkomst.. Want in dat geval bedraagt de verjaringstermijn 10 jaar omdat er dan sprake is van een aannemingscontract (bvb plaatding van een ketel ofzo) Indien het om een pure verkoop van gewone producten ging is deze factuur tussen handelaars na 5 jaar verjaart en in het geval van handelaar naar particulier al na 1 jaar. Als consument dient u wettelijk aankoopfacturen van consumentengoederen 2 jaar te bewaren en kan van u dus niet meer geeist worden de betaling te bewijzen.

Mocht er toch een betwisting komen en een dagvaarding volgen, dien je wel de verjaring te argumenteren en dus niet opdagen kan alsnog leiden tot veroordeling bij verstek.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2012 14:54

Krachtens welke wettelijke bepaling is de verjaringstermijn tussen handelaars vijf jaar? Ik zie die op het eerste zicht niet.

Dat als consument na twee jaar niet meer kan verwacht worden dat je de betaling nog bewijst is voor mij ook totaal nieuw.

Er bestaat wel een verkorte verjaringstermijn van één jaar. Of die van toepassing is kan niet gezegd worden aan de hand van het verhaal van poster. De verjaringstermijn is immers niet van toepassing voor elke verkoop van een handelaar aan een particulier. Indien de consument een leveringsbon aftekent is immers een geschrift opgemaakt en is m.i. deze verjaringstermijn al niet van toepassing. De verjaringstermijn is enkel van toepassing voor de verkoop van courante verbruiksgoederen, waarvoor normaal geen geschrift wordt opgemaakt en die normaal contant betaald worden.

Als je dus een tv of computer aankoopt zal deze korte verjaringstermijn niet van toepassing zijn. Als je wat snoepgoed koopt in de winkel wel. Of deze korte verjaringstermijn van toepassing is hangt m.i. dus af van de aard van de aangekochte goederen.

De koper kan zich in deze wel beroepen op rechtsmisbruik. Doordat de verkoper gedurende acht jaren zweeg, geen factuur en geen herinnering stuurde, kon de koper de goeder trouw denken dat hij geen betalingsbewijs meer moest bijhouden. Een redelijke verkoper gaat dan geen betaling meer vragen, dit toch doen is rechtsmisbruik.

Reclame

BOLLIE
Topic Starter

#4 , 04 jun 2012 15:37

De goederen die wij aankochten werden niet aangekocht onder een aannemerscontract ofzo. Gewoon als particulier in een winkel voor sanitair benodigdheden.
Aangezien wij deze goederen 8 jaar geleden cash hebben betaald, wij hiervan nooit een factuur of betalingsherinnering hebben ontvangen en wij nu een factuur op datum van 31/05/2012 ( !) wil dit toch ook wel zeggen dat de boekhouding van dit bedrijf niet klopt? Hoe kan je een factuur van 2012 verantwoorden van verkochte goederen in 2004?

Moeten wij het ontvangen factuur , aangetekend protesteren?

Pnel

#5 , 07 sep 2012 14:17

Beste,

Ik maak net hetzelfde mee, ik veronderstel zelfs dat het over dezelfde leverancier gaat. Ik ontving vorige maand ineens een factuur van deze firma, samen met alle leveringsnota's die ze gevonden hebben. Het gaat hier over leveringsnota's van 2005, 2006 en 2007, voor goederen aangekocht in het kader van de verbouwingen aan mijn huis (particulier aangekocht, we hebben zelf de werken uitgevoerd). In 2009 is mijn huis verkocht, en naar aanleiding van die verkoop, ben ik naar die firma gegaan en heb ik gevraagd of er nog openstaande rekeningen waren, omdat ook mijn bouw-lening werd afgesloten, en ik dus alle bewijsstukken moest binnen brengen bij de bank. Het antwoord was toen dat alles betaald was. En nu ineens een mooie factuur in de bus, waarop ik al per aangetekend schrijven heb geprotesteerd.
Vanmorgen, nog geen maand na die fameuze factuur, mocht ik ook al een een schrijven van de advocaat van deze firma ontvangen, met daarin de boodschap dat ik al een aanmaning zou ontvangen hebben van de leverancier (ik heb dus einde vorige maand een factuur ontvangen, geen enkele aanmaning), en dat er geen reactie van mijnentwege was (mijn aangetekend schrijven dateert van 24 augustus 2012). De brief van deze advocaat geldt blijkbaar ineens als laatste aanmaning, en ik word ook formeel in gebreke gesteld.

Ter info, ik heb inderdaad deze goederen ontvangen, maar OOK betaald. De bewijzen van deze betalingen heb ik in 2009, bij het afsluiten van de verkoop van mijn huis, weggedaan, gezien alle leveranciers lieten weten dat alles betaald was.

filip-sw

#6 , 15 apr 2013 19:49

hallo,
zo te zien sta ik niet alleen met mijn probleem !!!!! ook ik kreeg na veel jaar een brief met de melding dat ik nog een onbetaalde factuur zou hebben(+3000€).
zo ver ik nog weet heb ik in 2001 een aankoop gedaan van douche en badkamermeubel .alles werd cach betaald en zelf geplaatst !!!!! nu zouden ze zo'n 2jaar terug een onbetaalde factuur gevonden hebben ,maar dan wel 1 van het jaar 2004 !!!!.de brief kreeg ik via de nieuwe eigenaars van het huis. Want na mijn scheiding werd de woning door mijn ex verkocht !!! ik heb meteen gebeld naar de winkel om uitleg te krijgen en te geven !!! op de vraag "wat heb ik dan wel gekocht" zegt met juist een factuur!! en moet ik bewijzen dat ik wel betaald heb.op mijn uitleg dat er 6weken na levering iemand langs gekomen is om het werkblad ,(in natuursteen)van het meubel,op te halen omdat de lavabo uitfrezing niet juist was, en nog keer 2maand later mooi in orde is terug gebracht(onder garantie dus !!!!) toch niet mogelijk ging zijn moest aan de betaling niet zijn voldaan dat moment! op die uitleg kreeg ik een "ach ja " als antwoord !!!!. Omdat ik dus daar niets meer van hoorde,ging ik er van uit dat alles opgelost was... niets is dus minder waar....gisteren heb ik dus een dagvaarding gekregen,bezorgd door deurwaarder en aangetekend ook !!!! en moet op 2 mei op de rechtbank van veurne voorkomen . omdat ik onderandere alle voorstellen tot regeling zou hebben geweigerd ??????? regelingen die ik dus niet gekregen heb,ook de nieuw eigenaars van het huis ook niet!!!! en de dagvaarding de eerste post is op mijn nieuw adres!!!!!! ik ben ondertussen wel naar een advokaad gegaan..... maar zit wel met de vraag kan dat allemaal zo maar ???? de naam van de zaak noem ik liever ook niet meteen, zie dat ze mij nog aangaan voor laster !!!!!! maar het is een zaak uit Izegem.........

Terug naar “Andere”