Heeft een bedrijf het recht uw ID kaart te vragen ?

Nietzsche
Topic Starter

Heeft een bedrijf het recht uw ID kaart te vragen ?

#1 , 30 jul 2013 19:11

Beste,

Recentelijk had ik de intentie een elektrisch huishoudapparaat aan te kopen in een filiaal van een bekende Belgische keten.
Aan de kassa aangekomen, vraagt men mijn naam en adres wegens de garantie.
Hierop antwoordde ik met mijn naam en adres.
Mijn e-mail adres werd niet gevraagd, terwijl uit navraag blijkt dat dit in andere filialen wel het geval is, en dat er niet werd gevraagd de e-ID kaart te scannen.
Daarnaast werd mij gevraagd mijn elektronische ID kaart in een kaartlezer te plaatsen.
Dit vond ik een inbreuk op mijn privacy, dus ik weigerde, met de woorden dat ik onderhand genoeg kreeg van dergelijk Big Brother toestanden.
Pertinent en resoluut wierp de verkoper mij (redelijk bits) toe dat ik dan niets in de winkel kon kopen. Prima, antwoordde ik, dan zijn we uitgesproken.
Tenslotte ik verliet de zaak zonder aankoop.

Mijn vragen:

- Heeft een commercieel bedrijf het recht uw ID kaart te vragen bij een aankoop van een banaal elektrisch huishoudapparaat? (Is het normaal dat men heden ten dage zijn ID kaart moet laten lezen/scannen door een verkoper vooraleer men iets mag kopen?)

- Is het lezen van een e-ID kaart door een commercieel bedrijf (g)een inbreuk op de privacy en de privacywetgeving (voor zover deze nog iets waard is) ?

In deze casus weet de verkoper en het bedrijf meer over mij dan ik over hen.
Een onevenredige zaak lijkt mij.

Bovendien, mocht ik tevens elektronisch betalen, kan een handige doch malafide verkoper mijn gecombineerde gegevens (e-ID + bankkaart) uitlezen en misbruiken om mijn bankrekening te skimmen / plunderen, en/of aankopen in mijn naam te doen.
Zonder dat ik daar veel verhaal tegen heb.

Vervolg: Test Aankoop telefonisch gecontacteerd.

Vrouw met zeer flauwe stem en ongeïnteresseerd attitude beantwoord de oproep.

Op de vraag of het wettelijk is dat een commercieel bedrijf uw ID kaart te uit te lezen bij een aankoop van een banaal elektrisch huishoudapparaat?

Kregen wij het antwoord:

TA: “Ja…”

- “Kan u mij bevestigen dat dergelijke praktijken wettelijk zijn.”

TA: “Ja… da mag. Wa is daar nu het probleem mee? Die gebruiken da toch maar voor interne communicatie.”

Kortom, de communicatie van Test Aankoop is optimaal. En zeer informerend, in die mate zelfs dat men zich afvraagt of zij werkelijk de belangen van de consument behartigen?

Men kan dus veronderstellen dat men bij Test Aankoop nog niet echt ingelicht is betreffende skimming en andere data en identiteitsdiefstal criminaliteit.

Graag uw bedenkingen en advies.

Alvast bedankt.

Gerelateerde artikels betreffende big brother; cyber controle, data mining etc.

Hoe totale internetsurveillantie ons besloop

Samenvatting:Iedereen houdt gegevens over ons bij: de supermarkt, je mailprovider, je telefoonaanbieder, je bank en alle overheden. Samen weten ze alles van je leven: wanneer je slaapt, waar je slaapt en met wie je slaapt. Waarom hebben we dat ooit zonder slag of stoot aanvaard? Artikel verder lezen:
http://www.zdnet.be/opinie/150368/hoe-t ... s-besloop/

Prism is onze eigen schuld

Samenvatting:Er ging een schokgolf door de wereld toen Edward Snowden het bestaan onthulde van het grootschalige internetspionage-programma PRISM. Toch kan je het de inlichtingendiensten niet kwalijk nemen dat ze informatie bekijken die voorhanden is. We zouden ons beter afvragen waarom we zoveel info over onszelf digitaliseren, doorsturen en laten kopiëren. Artikel verder lezen:
http://www.zdnet.be/nieuws/150367/prism ... ily_nieuws

Dataretentie raakt aan de basis van onze vrijheid

Zowel de kamer als de senaat keurden deze week de omzetting van de Europese Databewaringsrichtlijn goed. De nieuwe wet betekent een serieuze knauw voor het fundamentele recht op privacy. De talrijke bezwaren van mensenrechtenorganisaties en ordes van advocaten werden volkomen genegeerd. Het wetgevende proces verliep verdacht snel en ondemocratisch. De Liga overweegt dan ook om de wet aan te vechten bij het Grondwettelijk Hof. Artikel verder lezen:
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... e-vrijheid
Laatst gewijzigd door webmaster op 30 jul 2013 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: naam winkelketen verwijderd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 jul 2013 22:38

Bedrijf mag het vragen, maar u bent niet verplicht daarop in te gaan. Neem eens contact op met de hoofdzetel van de firma, en vraag hen wat zij daar van vinden.

EdN

#3 , 31 jul 2013 17:53

Amaai! Welke keten is dat? Ik zou nooit mijn ID kaart tonen aan een bedrijf wanneer ik iets wil kopen.
Okay, adres geven voor het invullen van de garantie, dat doe ik ook. Maar mijn E-ID?
Nee sorry, ook ik zou geweigerd hebben. En als die arrogante verkoper mij hetzelfde antwoord zou geven, dan trapte ik het zeker en vast af.

Beetje off-topic, maar ik koop meer en meer online. Geen gezeur van vervelende verkopers die je proberen vanalles aan te smeren. Meestal wordt alles netjes geleverd (tenzij UPS/DHL/BPost het verknoeit). Voorlopig nog weinig defecten gehad, dus over retour procedures kan ik weinig zeggen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2013 18:34

Ik geef steeds mijn identiteitskaart ...kwestie om mijn naam dan toch eens correct geschreven te hebben.
Maar laten uitlezen is weer wat anders

Gebruiker21

#5 , 01 aug 2013 09:06

Wat staat er nu in godsnaam op die chip dat zo geheim is? De electronische ID bevat je naam, adres (wat een winkel sowieso al heeft als ze een factuur moeten opmaken voor jou), geboortedatum en foto (wat mij betreft geen "eyes only" informatie), ID kaart nummer en rijksregisternummer. That's it. Uiteraard kan niemand u verplichten je ID af te geven, maar ik zie "het gevaar" niet van het wel te doen. Dat deze gegevens zouden gelinkt worden aan uw elektronische betaling kan goed zijn, maar ook daar zie ik echt het gevaar niet: om geld van uw rekening te kunnen halen moet iemand ofwel een kopie van je bankkaart hebben + je pincode, ofwel toegang tot uw e-banking (dus ook uw bankkaart hebben + pin + decodertje) of héél goed op u lijken en uw handtekening perfect kunnen nadoen in je bank om daar aan het loket geld af te halen (geen enkele oplichter is zo dom om dat te proberen).

Als je echt zo inzit met je privacy, zou je om te beginnen in geen enkele winkel nog maar uw naam mogen vermelden, en ook nergens met je bankkaart betalen. Ook geen geld afhalen aan publieke geldautomaten. Misschien zelfs je loon cash laten uitbetalen, want wie weet wie er allemaal de transacties op uw zichtrekening meevolgt. Hoe ver drijf je dat "recht op privacy"? De Test Aankoop medewerkster mocht dan ongeïnteresseerd klinken, ik vond haar antwoord terecht.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pgovaere

#6 , 01 aug 2013 09:19

[quote="TomVDJ"]Wat staat er nu in godsnaam op die chip dat zo geheim is? De electronische ID bevat je naam, adres (wat een winkel sowieso al heeft als ze een factuur moeten opmaken voor jou), geboortedatum en foto (wat mij betreft geen "eyes only" informatie), ID kaart nummer en rijksregisternummer. quote]

Er bestaan ook nog principes, hé... :)

Zo kocht ik laatst ergens een prul voor een paar euro. Waarop de kassierster me meedeelde: "dan MOET ik wel nog even uw e-mail adres van u krijgen". Hallo .... !

Turaki

#7 , 01 aug 2013 09:20

Wat staat er nu in godsnaam op die chip dat zo geheim is?
Je persoonsgegevens. Niets verplicht mij om correct te antwoorden op de vraag naar mijn naam, adres, en andere gegevens. Als ik deze niet wil meegeven aan de winkel, is dat mijn keuze, wil ik daar over liegen, ook mijn keuze (tenzij ik een factuur wil, natuurlijk). Cash betalen en foute persoonsgegevens achterlaten, en de winkel weet niet wie ik ben, wat mijn recht is.

Gebruiker21

#8 , 01 aug 2013 11:02

Wat staat er nu in godsnaam op die chip dat zo geheim is?
Je persoonsgegevens. Niets verplicht mij om correct te antwoorden op de vraag naar mijn naam, adres, en andere gegevens. Als ik deze niet wil meegeven aan de winkel, is dat mijn keuze, wil ik daar over liegen, ook mijn keuze (tenzij ik een factuur wil, natuurlijk). Cash betalen en foute persoonsgegevens achterlaten, en de winkel weet niet wie ik ben, wat mijn recht is.
Niets kopen in die winkel is ook uw recht. Je kan zeggen dat het om principes gaat, maar u druk maken omdat de kassierster uw ID vraagt, maar u voor de rest niet afvragen wat er bijvoorbeeld met de beelden van de bewakinscamera's van die winkel gebeurd (waar u vast en zeker op staat) is een beetje naïef. Als u denk dat een winkel die uw ID vraagt een schending van uw privacy is, dan wordt uw privacy elke dag geschonden. Enkele voorbeeldjes?
1. Trajectcontrole op de snelweg: men weet op welk tijdstip welke nummerplaat gepasseerd is.
2. Beelden van bewakingscamera's in winkels, openbare plaatsen, ...: iemand een idee wat er met die beelden gebeurd?
3. GSM-operatoren weten perfect op welk moment welke GSM waar was.
4. Telecom-operatoren kennen perfect uw surfgedrag.
5. Simpele klantenkaartjes? Don't get me started!

Ik heb ooit een bezoekje gebracht aan een datamining company (voor beroepsdoeleinden). Hallucinant wat deze mensen van "gewone burgers" weten, en zéér interessant om te horen waar ze hun info halen en op welke manier ze alle info koppelen. Zij weten van zo goed als ieder gezin in België de gezinssamenstelling. Zij weten van zeer veel mensen hun beroep en waar de kinderen naar school gaan. Al diegenen die angst hebben voor "Big-Brother" toestanden, raad ik aan ook eens zo'n bedrijf te bezoeken.

Ik zelf ben niet paranoïa, maar zal bijvoorbeeld online altijd de vinkjes in de vakjes "uw gegevens mogen doorgegeven worden naar derde partijen" uitvinken, zal ook nooit aan spelletjes meedoen waar je zo goed als geen kans op winst hebt, maar wel je persoonsgegevens moet doorgeven, ezn. Langs de andere kant heb ik wel klantenkaarten (puur voor het gemak en het profijt), een facebook (zelden in gebruik) en linkedIn profiel. Wat die firma over mij wist: tot het merk, kleur en nummerplaat van mijn wagen toe! En dit is info van mij die NIET online staat. Ze wisten zelfs waar ik gestudeerd had. Privacy in deze Westerse wereld? Vergeet het!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

De Swa

#9 , 01 aug 2013 11:21

Ik heb ooit een bezoekje gebracht aan een datamining company (voor beroepsdoeleinden). Hallucinant wat deze mensen van "gewone burgers" weten, en zéér interessant om te horen waar ze hun info halen en op welke manier ze alle info koppelen. Zij weten van zo goed als ieder gezin in België de gezinssamenstelling. Zij weten van zeer veel mensen hun beroep en waar de kinderen naar school gaan.
Je hoeft daarvoor nog niet eens bij een datamining company te werken. Geef mij je naam en je voornaam, plus een kwartiertje googelen, en ik wed dat ik je adres, telefoonnummer, beroep, naam van je partner, hobby, geboortedatum, geboorteplaats en favoriete band te weten kan komen. Zonder je e-ID in te lezen. Zonder je te zien. En zelfs zonder voor de rest ooit met je te maken hebben gehad.

Tja, internet, hee...

Turaki

#10 , 01 aug 2013 11:43

1. Trajectcontrole op de snelweg: men weet op welk tijdstip welke nummerplaat gepasseerd is.
Hier ga je mee akkoord als je op de snelweg komt.
2. Beelden van bewakingscamera's in winkels, openbare plaatsen, ...: iemand een idee wat er met die beelden gebeurd?
Mogen maar beperkt worden bijgehouden, en dit is ook altijd duidelijk aangegeven, dus je gaat akkoord door die winkel/gemeente te bezoeken.
3. GSM-operatoren weten perfect op welk moment welke GSM waar was.
Noodzakelijk voor de service, dus als je dit niet wil, ook geen GSM gebruiken. Wederom, je gaat er dus mee akkoord.
4. Telecom-operatoren kennen perfect uw surfgedrag.
Lijkt mij al sterker. Cookies en spyware die uw surfgedrag bijhouden en doorsturen, het mag niet (en een goede malwarescanner kan hier al veel helpen), maar je wordt hier ruimschoots voor gewaarschuwd.
5. Simpele klantenkaartjes? Don't get me started!
En nogmaals, het is een deel van het contract, dus je gaat ermee akkoord. Wie belet u trouwens om hier ook foute gegevens op te geven (wel een werkend mailadres, maar niet met uw eigen naam)?

En of dit maar een kleine extra schending vormt of niet, het is een schending van de privacy waar je iets aan kan doen, namelijk weigeren.

Gebruiker21

#11 , 01 aug 2013 14:12

Turaki, je hoeft mijn voorbeelden niet te verdedigen. IK heb er allemaal geen probleem mee, het is de TS die over privacy zaagt. Het is de TS die je moet overtuigen, niet mij. Dus bij deze:
6. Je moet je e-ID kaart geven om een aankoop te doen
Je hoeft hier niet mee akkoord te gaan. Geef je e-ID niet af en koop er niet.

@Swa, uiteraard dat je héél wat over mij vindt, maar een datamining bedrijf gebruikt echt geen google, hoor. Als basis misschien, maar het "echte werk"... da's iets anders. Over de voorbeelden die je geeft:

Adres, telefoonnummer: Yep, te vinden in de witte gids.
Beroep: Yep, te vinden op LinkedIn
Naam van je partner, geboortedatum: Yep, te vinden op facebook.
Hobby: Zou voor jou onmogelijk te achterhalen geweest zijn, moest één bepaald aspect van mijn hobby zich ook niet op het Internet bevinden. Daardoor dus wel te achterhalen.
Geboorteplaats: Kan je niet achterhalen. Datamining company wist dit echter wel, gezien zij blijkbaar via een bepaalde, juridisch-wegens-achterdeurtje-legale weg toegang hebben tot (zei het licht verouderde) rijksregistergegevens. Jij hebt daar echter geen toegang toe, dus mijn geboorteplaats zal je niet achterhalen.
Favoriete band: No way. Daar was ik bij die datamining company verbaasd over: mijn favoriete film-genre wisten ze NIET, terwijl ik veel films van dat soort genre toch online koop. Ook dingen als lievelingseten, restaurants waar ik regelmatig kom, enz... wisten ze in mijn geval niet. Van veel mensen weten ze dit echter wel, blijkbaar.

Afin, we zijn weer serieus afgedwaald. Antwoord op toch starter zijn vraag was dus:
1. Ja, een winkelketen mag je ID vragen.
2. Neen, je bent niet verplicht deze te geven (maar dan is de winkel ook niet verplicht aan jou te verkopen).
3. De mevrouw van Test-Aankoop heeft dus correct geantwoord.

Turaki

#12 , 01 aug 2013 19:11

Afin, we zijn weer serieus afgedwaald. Antwoord op toch starter zijn vraag was dus:
2. Neen, je bent niet verplicht deze te geven (maar dan is de winkel ook niet verplicht aan jou te verkopen).
3. De mevrouw van Test-Aankoop heeft dus correct geantwoord.
Enkele links naar antwoorden (met verwijzing naar de wetgeving), die duidelijk maken dat een handelaar dit alleen kan opleggen indien strikt noodzakelijk, en in alle andere gevallen geen grond om enige verkoop te weigeren (zoals in het geval van TS).
http://onderwijs.ikbeslis.be/onderwijs- ... -eID-tonen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://onderwijs.ikbeslis.be/onderwijs- ... ID-inlezen" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus de correcte antwoorden:
2. Neen, je bent niet verplicht deze te geven (en zonder gevolgen voor eventuele aankopen).
3. De mevrouw van Test-Aankoop was in dit geval volledig fout.

EdN

#13 , 01 aug 2013 22:48

Inderdaad, er is weinig privacy nog tegenwoordig. Maar de meeste opgesomde zaken heb je niet in de hand (camera's, gsm's, etcetera).
Dus de dingen die ik WEL in de hand kan houden, zoals het weigeren van mijn identiteitskaart te steken in een lezer bij een winkel, dan zal ik dat ook doen.
Het is misschien een doekje voor het bloeden, maar het gaat over het principe.

WP002

#14 , 03 aug 2013 00:27

Zo kocht ik laatst ergens een prul voor een paar euro. Waarop de kassierster me meedeelde: "dan MOET ik wel nog even uw e-mail adres van u krijgen". Hallo .... !
E-mailadres geef ik principieel niet. Om dan weer een berg spam opgelepeld te krijgen... ja, hallo!

Vandebos

#15 , 03 aug 2013 00:44

Creer een junkmail adres bij bv de grootste search engine en geef dit op als men om een adres vraagt...

Terug naar “Andere”