Hoe kan een persoon ooit weten als men een voertuig koopt van iemand anders of die vorige eigenaar daar een lening op heeft.
Dat wordt toch nooit gedaan. Als ik het voertuig koop en een factuur heb van de aankoop is het toch betaald. Ik heb toch geen lening aangegaan. Die lening is tussen de vorige eigenaar en zijn kredietverlener.
Je hebt zelf eerst geschreven dat je wist dat die persoon daar een lening voor was aangegaan. Iedereen weet volgens mij dat dit betekent dat het voertuig eigendom blijft van de leningmaatschappij, tot de lening is afbetaald en dat de verkoper dit voertuig niet mag verkopen.
Door in die omstandigheden het voertuig te kopen maak je je schuldig aan derde-medeplichtigheid aan contractbreuk. De verkoper begaat contractbreuk, en je helpt hem daarbij, terwijl je weet dat hij contractbreuk heeft gepleegd.
Het gevolg daarvan is dat de leningmaatschappij zich tot jou kan wenden tot betaling van de lening, minstens voor het bedrag gelijk aan de waarde van het voertuig.
Voor beroepsverkopers is het trouwens zo dat zij vermoed worden te weten dat veel wagens op krediet gekocht worden zodat zij verplicht zijn zich de originele aankoopfactuur van de verkoper te laten overhandigen om te zien of hierop geen eigendomsvoorbehoud vermeld is. Doet hij dat niet en blijkt er toch een lening te zijn dat geldt wat ik reeds zei: derde-medeplichtigheid aan contractbreuk.