misbruik van rekening

Hoi Yee
Topic Starter

misbruik van rekening

#1 , 20 feb 2014 15:48

Hallo

Onlangs zijn we ingetrokken bij mijn schoonmoeder omdat ze wat sukkelt met haar gezondheid ( dementie - nog niet geconstateerd door dokter ).
Geruime tijd is mijn schoonzus met mijn schoonmoeder naar de bank geweest om wat zaken te regelen, we weten niet wat, zij lost niks...
Nu hebben we via afschriften bewijzen gevonden dat zij haar eigen rekeningen betaald met de rekening van mijn schoonmoeder. Elektriciteit, telefoon, cash afhaling op haar naam,...
Nu willen we haar hiermee confronteren, maar we weten niet of zij volmacht heeft gekregen of niet. En we zouden graag willen weten wat we kunnen doen. Wettelijk mag dit toch niet...??? Volmacht wilt toch gwn zeggen dat die persoon de rekening mag beheren en betalingen mag uitvoeren van de titularis omdat zij om een bepaalde reden niet meer kan...?
Maar dit dient toch niet om haar eigen rekeningen mee te betalen??? We zijn bang dat ze haar eigen moeder stilletjesaan wilt leegroven en dat wij achter met schulden ofzo zitten...

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 feb 2014 15:58

Jazeker , een volmacht op een bankrekening wil zeggen dat die volmachthouder verrichtingen mag buitvoeren in de plaats van de titularis. Een volmacht is geen alibi om zichzelf te verrijken. Hetgeen hier gebeurt , is misbruik van vertrouwen en zelfs diefstal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2014 20:19

Klopt .... indien u nu de afschriften hebt dan kan u met deze afschriften aangifte doen bij de politie.
Edoch de schadelijder is uw moeder en deze is dus quasi dement.

Zonder volmacht is het diefstal met valse sleutel met volmacht misbruik van vertrouwen .... maar in feite doet dat er weinig toe ion beide gevallen strafbaar.

Dus u zal best eerst de dementie moeten laten vaststellen.
Een bewindvoerder laten aanstellen door de vrederechter en deze dan al uw bevindingen doorgeven.
Schoonzus zal verantwoording moeten afleggen of anders kan de bewindvoerder aangifte doen bij de politie.

Wat u ook kan doen maar dat is uiteraard betwistbaar ... moeder geeft nu iemand effectief volmacht en trekt de volmacht van schoonzus in.
Dan kunnen jullie direct aangifte doen en daarna wegens dementie bewindvoerder laten aanstellen maar dat is helemaal tricky.

Reclame

j.demoor

#4 , 22 feb 2014 09:07

“Art.488bis A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden, als hem nog geen wettelijke vertegenwoordiger werd toegevoegd. B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats...§ 5. Het verzoek tot aanwijzing van een voorlopige bewindvoerder vermeldt, op straffe van nietigheid :...§ 6. Op straffe van niet-ontvankelijkheid wordt, behoudens in spoedeisende gevallen, een omstandige geneeskundige verklaring bij het verzoekschrift gevoegd, die ten hoogste vijftien dagen oud is, en de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon beschrijft...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Bank & Beurs”