aankoop lichte vracht - fiscaal voordeel particulier?

tomholp
Topic Starter

aankoop lichte vracht - fiscaal voordeel particulier?

#1 , 04 jun 2012 23:52

Graag had ik eens jullie mening over het volgende.

1) Aftrek Auto

Ik rijd dagelijks 100 naar mijn werk, heen en terug (50km enkel), met een personenwagen. Dit valt onder de noemer woon-werkverkeer. Ik krijg GEEN km-vergoeding van de werkgever. Ik ben werknemer!

Bij het invullen van mijn belastingsaangifte, kies ik dan ook voor bewijs van werkelijke kosten gezien ik boven het forfait uitkom. Voor woon-werkverkeer dien ik het 0,15€ forfaitair bedrag/km te nemen. Ik doe geen andere beroepsverplaatsingen.

Gezien de lichte vrachtauto's niet onder die 0,15 €-regel vallen, kan je bij dergelijke voertuigen de werkelijke kosten aftrekken (herstelling, brandstof, verzekering,....). Bovendien kan je de aankoop van uw wagen afschrijven. Wanneer ik alles uitreken, levert mij dit al snel een extra belastingsvoordeel op van ca. 1500 tot 2500 euro (afhankelijk van de aankoopprijs van de nieuwe wagen). De afschrijving van een nieuw voertuig zou 5 jaar bedragen.

Mijn personenwagen is heden 4 jaar oud en heeft ca. 90.000 km. De verkoopwaarde ligt particulier rond de 7000-7500 euro, via overname rond de 6000 euro.

Wanneer ik nu een nieuwe lichte vrachtauto zou kopen, heeft deze binnen een 5-tal jaar ca. 110.000/120.000 km doch heeft hij nog een restwaarde. Na 5 jaar is mijn huidige personenwagen niets meer waard. (8 jaar oud en 180.000-200.000 km's)

2) Aftrek garage (deel van woning)

Na wat opzoekwerk blijkt nu ook dat je bij lichte vrachtauto's of andere voertuigen die niet onder die 0,15€ forfait vallen (vb. motorfietsen) ook de garage waar het voertuig in gestald staat, kunt aftrekken en dit tegen 3% (zijnde 33 jaar). Dit levert nog een extra-besparing op. Ik ben eigenaar van de woning waar mijn garage 6,66% uitmaakt van de totale oppervlakte van de woning. Ik ben voor 50% eigenaar gezien mijn vriendin voor de andere 50% eigenaar is. Wij wonen feitelijk samen.

- Graag eens jullie mening over bovenstaande redenering.
- Wanneer je de garage gaat afschrijven en je bent slecht voor 50% eigenaar, veronderstel ik dat je dan ook alles moet delen door 2? Of zie ik dat verkeerd? Vb. De aankoopwaarde van het gebouw is 300.000 euro, ik kan slechts 150.000 in aanmerking nemen voor de berekening?
- Zie ik hier iets over het hoofd?

Dit alles toegepast zou mij in de huidige omstandigheden 2.234,99 EUR extra-belastingsvoordeel opleveren. Het valt dus zeker te overwegen om mijn personenwagen te verkopen en te vervangen door een lichte vracht.....?

Wat betreft de kosten woon-werkverkeer, kan je voor personenwagens gebruik maken van het forfait ten bedrage van 0,15€/km. De voorwaarden zijn o.a. dat het voertuig uw eigen wagen moet zijn. Wat als het voertuig eigendom is van je vriendin, waarmee je FEITELIJK samenwoont....?
Op de site van de FOD Financiën (http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... -use.htm#A" onclick="window.open(this.href);return false;) staat namelijk het volgende te lezen hieromtrent:

De eigendom van de auto

De auto moet als uw eigendom kunnen worden beschouwd. Dat is het geval wanneer de auto:
uw eigendom is
op uw naam is ingeschreven bij de DIV
eigendom is van uw huwelijkspartner, uw wettelijk samenwonende partner, uw vader of moeder en op haar of zijn naam is ingeschreven bij de DIV
door u duurzaam geleasd of gehuurd wordt
eigendom is van uw werkgever of van uw vennootschap

Mag ik er dan vanuit gaan dat wanneer je de wagen van je vriendin gebruikt, deze niet valt onder deze regeling gezien het niet je huwelijkspartner is en niet uw wettelijk samenwonende partner.?
Mag ik er dan vanuit gaan dat ik de werkelijke beroepskost van deze wagen kan aangeven, zijnde de werklijke brandstofkost, afschrijving, verzekering, verkeersbelasting,.....?

Deze kosten zullen dan wel berperkt zijn tot 75 % als ik het goed begrijp...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 05 jun 2012 02:08

Feitelijk samenwonenden die gebruik maken van de auto van hun partner om naar het werk te gaan, kunnen geen gebruik maken van het forfait van 0.15 euro per km. Deze voorwaarde blijft van toepassing bij het toepassen van de werkelijke autokosten.

Een vermelding op het roze formulier volstaat niet om fiscaal als "lichte vracht" aanzien te worden.

Zie onderstaande link voor meer verduidelijking:
http://minfin.fgov.be/portail1/nl/press ... tes_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alle kosten voor een lichte vrachtwagen vallen niet onder de 75% regel en kunnen 100% als beroepskost worden opgenomen, weliswaar voor het gedeelte beroepsgebruik.
Ook de bovenvermelde garagekosten acht ik mogelijk om te verdedigen. (aankoopwaarde gebouw exclusief grond * % opp garage * 3% * gedeelte beroepsgebruik)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2012 12:20

en kunnen 100% als beroepskost worden opgenomen, weliswaar voor het gedeelte beroepsgebruik.
)
Maar TS is gewoon werknemer, geen zelfstandige, en heeft dus waarschijnlijk ook geen beroepskosten.

Reclame

Oude Belg

#4 , 05 jun 2012 12:39

Maar TS is gewoon werknemer, geen zelfstandige, en heeft dus waarschijnlijk ook geen beroepskosten.
Origineel standpunt. Ik ben werknemer. Afgetrokken beroepskosten : woon-werkverkeer, verplaatsingen in verband met de dienst, kantoorruimte in huis (en verwarming en elektriciteit), computer, printer, verzekering ba beroep, sociale kas personeel, abonnementen vakgebonden pers, boeken, ..... Wat meer dan "geen".
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tomholp
Topic Starter

#5 , 05 jun 2012 13:20

Feitelijk samenwonenden die gebruik maken van de auto van hun partner om naar het werk te gaan, kunnen geen gebruik maken van het forfait van 0.15 euro per km. Deze voorwaarde blijft van toepassing bij het toepassen van de werkelijke autokosten.

Een vermelding op het roze formulier volstaat niet om fiscaal als "lichte vracht" aanzien te worden.

Zie onderstaande link voor meer verduidelijking:
http://minfin.fgov.be/portail1/nl/press ... tes_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alle kosten voor een lichte vrachtwagen vallen niet onder de 75% regel en kunnen 100% als beroepskost worden opgenomen, weliswaar voor het gedeelte beroepsgebruik.
Ook de bovenvermelde garagekosten acht ik mogelijk om te verdedigen. (aankoopwaarde gebouw exclusief grond * % opp garage * 3% * gedeelte beroepsgebruik)
Dus als ik het goed begrijp kan ik, wanneer ik gebruik maak van de wagen van mijn vriendin, GEEN gebruik maken van aftrek werkelijke autokosten????

KristofKDB

#6 , 06 jun 2012 17:34

In theorie niet (wetgeving) in praktijk zal het afhangen van de "goodwill" van uw controlekantoor.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

criticus

#7 , 01 aug 2012 10:30

Bij de aankoop van een dure lichte vrachtauto kunnen de beroepskosten ervan zo hoog oplopen, dat de verhouding met de inkomsten scheef getrokken wordt.
De fiscus kan dan de totale kost verwerpen, als die niet in verhouding is met de inkomsten. Ik geef als fictief voorbeeld een ambtenaar van een laag niveau die een Mercedes Vito met lederen zetels koopt om naar haar werk te rijden.

Bovendien zijn er geruchten dat vanaf 2013 een lichte vrachtwagen niet meer aftrekbaar zou zijn voor particuliere gebruikers en nog enkel voor zelfstandigen. Kunnen we daar geloof aan hechten, gezien de regels in 2005 al serieus werden verstrengd ?

Ook de afschrijftermijn van 5 jaar is betwistbaar als je de wetteksten bekijkt. Minister Didier Reynders sprak zich indertijd uit over een levensduur van 5 jaar, maar in de wet staat dat de belastingcontroleur die termijn kan bepalen. Sommige merken als Toyota, Honda gaan langer mee dan 5 jaar en verminderen niet zo snel in waarde als bijvoorbeeld een Frans merk.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”