(Het verhaal hieronder speelt zich af gedurende de afgelopen 11 maanden)
Dag Juridisch forum!
Vorig jaar heb eind augustus een trui besteld op eBay, afkomstig uit de Verenigde Staten van Amerika. Ik heb hier 30 USD voor betaald (de verzending bedroeg 16,31 USD).
Ik moest het pakket afhalen bij Bpost en daar kreeg ik tot mijn verbazing een belasting aangerekend van 22,23 EUR. Ik wist dat ik waarschijnlijk wel belasting ging moeten betalen maar een percentage van +- 95 % leek me toch wel overdreven voor een trui... Ik kreeg uiteraard mijn pakket niet zonder te betalen dus heb ik dit maar gedaan. Hierop heb ik de douane in Gent gecontacteerd en deze zeiden me dat ik het moest oplossen via Bpost. Bij Bpost zeiden ze me dat ik het moest oplossen bij de Douane. Soit, als volgt kreeg ik een nummer van Bpost dat eigenlijk helemaal niet bestond en bij de Douane kreeg ik ook nummer... Dat helemaal niet bestond. Ondertussen had ik ook reeds naar [email protected] gemaild dat uiteraard ook onbeantwoord werd. Ik heb hierop dezelfde e-mail een 20-tal keer naar ditzelfde adres gestuurd, waarop ik één of ander vaag antwoord kreeg. Toen ik hierop antwoordde -U raadt het nooit- bleef dit onbeantwoord.
In de tussentijd had ik ook reeds een e-mail verstuurd naar naar de Douane met mijn probleem (Al mijn e-mails hadden trouwens al de nodige informatie en foto's), dat ... onbeantwoord bleef. Hierna contacteerde ik de Federale ombudsman via telefoon, deze persoon vertelde me dat ik een e-mail moest sturen naar hun... ik wacht nog steeds op enig antwoord (8maand?).
Enkele maanden geleden stuurde ik een e-mail naar FOD Financiën, deze waren zo vriendelijk om me te antwoorden (die had je niet zien aankomen hé?) en ze hadden mijn e-mail doorgestuurd naar de Douane. Onbeantwoord.
Ok, het gaat 'maar' over een vordering van 22 euro maar het is het principe dat telt. Welke stappen kan ik nu nog ondernemen en wat zouden mijn slaagkansen zijn? Kan ik hier zelf een schadevergoeding uit slaan?
Met vriendelijke groeten
Een jonge student