kleine bijverdienste of zwartwerk

kvs
Topic Starter

kleine bijverdienste of zwartwerk

#1 , 25 okt 2013 11:49

Beste leden,

kan ik een 3d printer kopen ( +- 1800€) en naast stuken voor mijzelf, ook stukken voor andere mensen maken als bijverdienste (zonder zelfstandige te zijn)?
Ik ken niet veel mensen die iets zouden laten printen en weet dat er veel mensen hun " diensten" aanbieden op 2dehands.be of kapaza.be maar mag dit wel?
Is dit zwartwerk?

In mijn ogen is het hetzelfde als voor mensen een taart bakken of een kunstwerk maken en verkopen met eigen middelen.
De objecten die geprint worden maak ik dan met gratis software en is door mijzelf dus getekend.

Danku

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2013 12:00

Neen dit mag niet, normaal moet je u in regelstellen als bijberoep, en zeker als je u diensten aanbied op het internet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007

#3 , 25 okt 2013 12:13

het is niet omdat anderen diensten aanbieden op kapaza of 2de hands dat het zwartwerk zou zijn
normaliter moeten adverteerders hun adres en btwnr vermelden in hun zoekertjes ( ik denk dat de wetgeving hieromtrent recentelijk gewijzigd is)
dus ja, als u regelmatig verkoopt, dient u zich in regel te stellen als zelfstandige in bijberoep
u kan dan zelfs uw kosten en investeringen aftrekken

Reclame

LeenW

#4 , 25 okt 2013 14:46

Bij herhaaldelijke activiteit gaat u inderdaad zelfstandige moeten worden (art 4 btw wetboek).

kvs
Topic Starter

#5 , 25 okt 2013 23:06

Ok, bedankt. Welja ik zou inderdaad in bijberoep kunnen gaan maarja zonder echt te weten of zo iets trek heeft... want op internet staan er zo toch een paar zoekertjes en ik stel mij dan altijd de vraag: wat als iemand dat nu eens gaat natrekken... en als ik dan een zoekertje plaats " ik heb een 3d printer en wil u altijd wel eens tonen hoe hij werkt ;) ".

denlowie

#6 , 26 okt 2013 07:24

Er is een dienst bij de belastingen die zoekertjes natrekt, en al men regelmatig een zoekertje zet komt men toch eens bij je langs, en dan kan het natuurlijk mis zijn wanneer je dit niet aangeeft.

En vergeet niet het merendeel van de gewone zoekertjes op kapaza zijn wel degelijk bij beroepers of zelfstandigen.

Xxu

#7 , 24 nov 2013 11:50

Wanneer iemand diensten aanbied op een website, kan ik me niet voorstellen dat deze persoon al strafbaar is.
Zwartwerk is toch op dat moment nog niet aan de orde ? , Moet dit dan niet eerst feitelijk bewezen worden ?
Op het moment dat een dienst wordt aangeboden is er toch (nog) geen economische activiteit ?

denlowie

#8 , 24 nov 2013 14:42

Op het moment dat een dienst wordt aangeboden is er toch (nog) geen economische activiteit ?
Je mag geen diensten aanbieden wanneer je niet over de nodige vergunningen en een ondernemings-nummer beschikt, in België is het niet zo ik ga het eerst eens proberen, je moet in orde zijn eer je iets probeert.

Dit zou men toch al te simpel zijn zeker, en het zwart werk aan moedigen .

LeenW

#9 , 24 nov 2013 18:43

Klopt, je moet in principe wanneer je de intentie hebt een economische activiteit te beginnen uw btwnummer al aanvragen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”