Voorschotfacturen energie boeken of enkel de eindafrekening?

wil27
Topic Starter

Voorschotfacturen energie boeken of enkel de eindafrekening?

#1 , 25 okt 2013 10:43

Van de energieleverancier (gas en elektriciteit) ontvang ik maandelijks een voorschotfactuur. En van de waterleverancier elke 3 maanden.
Aan het eind van het jaar ontvang ik van beide leveranciers een afrekening en krijg ik ofwel terugbetaald ofwel moet ik bijbetalen. Dan weet ik dus hoeveel de werkelijke kosten bedragen.

Wat is de correcte manier voor de btw en inkomstenbelastingen? Wachten op de eindfactuur of elke voorschotfactuur apart boeken en daarover btw terugvragen? Indien laatste wat dan als ik terugkrijg, zijn dat dan inkomsten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2013 11:36

Gewoon iedere maand boeken en op de afrekening als men terug krijgt is dit een gewone creditnota dat je moet boeken, zoals je u andere creditnota's boekt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wil27
Topic Starter

#3 , 25 okt 2013 12:44

Bedankt voor het antwoord, Denlowie.

Dus gewoon elk kwartaal btw terugvragen op basis van de voorschotfacturen, en tenslotte op basis van de afrekening een creditnota aanmaken?

Een creditnota kende ik tot nu toe enkel in de volgende situatie:
1. Een klant bestelt iets, deze ontvangt een factuur.
2. De klant ziet af van de aankoop.
3. Ik maak een creditnota aan om de eerder verstuurde factuur te annuleren.

Deze bevat dus een negatief bedrag.

Dus als ik in de afrekening 200 euro terugkrijg dan moet ik dezelfde creditnota aanmaken met een POSITIEF bedrag?

Reclame

GuanoApe4

#4 , 24 nov 2013 16:39

Als de afrekening in jouw voordeel is boek je deze gewoon in als creditnota.

Indien deze niet in jouw voordeel is en je moet bijbetalen, dan boek je dit gewoon als factuur.

LeenW

#5 , 24 nov 2013 18:41

De regels zijn begin 2013 wel veranderd, enkele voorschotfacturatie is geen reden van opeisbaarheid meer.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”