Belastingaangifte - Onderhoudsvergoeding

Marc Verwilghen
Topic Starter

Belastingaangifte - Onderhoudsvergoeding

#1 , 28 nov 2013 10:19

Na het overlijden van m'n ex partner heb ik de onderhoudsvergoeding voor de kinderen die ik via m'n ex partner betaalde rechtstreeks aan m'n (meerderjarige studerende) kinderen gestort. M'n ex partner stortte vroeger mijn en ook haar evenredig deel op de rekening van de kinderen. Nu haar deel wegvalt wil ik mijn vergoeding/storting aan m'n kinderen verhogen. Ook de huurprijs van hun studentenkamer zou ik nu alleen bekostingen (tov 50% vroeger). Mijn kinderen waren / zijn niet bij mij gedomicilieerd en zouden verder zelfstandig wonen.
- Kan ik zelf bepalen welk (verhoogd) bedrag ik stort op hun kindrekeniningen en zo ja, kan ik deze stortingen nog steeds voor 80% inbrengen in m'n belastingsaangifte ?
- Kan ik ook het volledige huurbedrag van de studentenkamers en ook de andere uitzonderlijke kosten die ik nu alleen financier inbrengen als uitzondelijke studiekosten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 28 nov 2013 16:25

m betaalde onderhoudsgelden fiscaal in aftrek te kunnen brengen, moeten een aantal voorwaarden vervuld zijn. Zij moeten regelmatig worden betaald en verschuldigd zijn op basis van een burgerrechtelijke of gerechtelijke verplichting. Onderhoudsgelden die in ruil voor een bepaald voordeel worden betaald of die een louter vrijgevigheid uitmaken, zijn niet aftrekbaar.
De rechtstreekse betaling van bepaalde uitgaven voor de kinderen, zoals bijvoorbeeld internaatskosten en schoolgelden, kunnen nochtans wel als aftrekbare onderhoudsgelden beschouwd worden. Ouders zijn immers verplicht aan hun kinderen niet alleen onderhoud, maar ook opvoeding te verschaffen.

Vergeet echter niet dat elke medaille ook een keerzijde heeft. De onderhoudsgelden die de betaler in aftrek mag brengen, zijn bij de genieter belastbaar. Het feit dat de ene op de ontvangen bedragen belast is, is evenwel geen garantie dat de betaler ze ook in aftrek mag brengen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marc Verwilgen

#3 , 29 nov 2013 13:24

Klopt en die voorwaarden waren in het verleden volledig vervuld.
Vraag is nu of door het overlijden deze gerechtelijke uitspraak over het bedrag van de vergoeding van het basisbedrag gehandhaaft blijft of dat deze vervalt ?
Indien deze vervalt dan zouden enkel de uitzonderlijke studiekosten aftrekbaar blijven vermoed ik.
Indien deze niet vervalt blijft dan deze vergoeding gehandhaaft ook al betaal in praktijk het dubbele om dezelfde levensstandaard vd kinderen te handhaven ?

Iemand ?

Reclame

basejumper

#4 , 30 nov 2013 20:26

Best met je advocaat doornemen. Als ik het goed heb waren zowek jij als je overleden ex gehouden tot betaling onderhoudsgeld. gegeven overlijden van je ex valt ook haar inkomen weg en derhalve de verplichting tot betaling. Mijns inziens kan u de verplichting die op uw ex rustte niet zondermeer overnemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”