In bijberoep maar te hoge inkomsten

timoVP
Topic Starter

In bijberoep maar te hoge inkomsten

#1 , 14 feb 2014 02:55

Beste forumleden,

Ik ben sinds april 2013 bezig met een eigen online zaak (grafisch design + cursus verkoop ) in bijberoep, maar elke maand zie ik toch wel serieuze groei. Ik zit namelijk gemakkelijk aan 3.000 a 4.000 euro winst per maand (allemaal diensten, dus heb geen handelsgoederen nodig). Ik doe dit in bijberoep omdat ik tot september 2014 nog student ben. In september 2014 stop ik met studeren en wil ik in hoofdberoep verder gaan met mijn bedrijf. Ik maak me wel zoveel zorgen om enkele zaken, waardoor ik niet eens kan genieten van mijn eigen succes.

Dit is mijn situatie: Ik woon nog thuis bij mijn moeder. Mijn moeder is werkloos en krijgt een uitkering van de RVA. Ze heeft 2 kinderen ten laste (Ik en nog mijn kleine broer van 13 die natuurlijk kinderbijslag ontvangt).

Vragen:
1 - Welke nadelen heeft het voor mijn moeder/mij dat ik in haar huis (want mijn bedrijf is natuurlijk ook in haar huis gevestigd) inkomsten genereer? Is er een bepaald limiet waar ik niet over mag zitten? Of kan het helemaal geen kwaad?
2 - Blijft mijn moeder wel gezinshoofd aangezien mijn inkomsten veel hoger zijn dan wat zij ontvangt van de RVA? Hebben mijn werkzaamheden enig invloed op haar uitkering?
3 - Is het verstandiger om te verhuizen en mijn eigen op een andere adres in te schrijven alsook mijn bedrijf zodat mijn moeder haar uitkering etc. niet kwijtraakt?

Zou iemand mij wat tips kunnen geven wat ik het beste kan doen in deze situatie of een adres waar ik met deze vragen terecht kan en waar ze mij echt kunnen helpen (waar ik geen antwoorden krijg als "ik denk dat het zo is..."). Ik heb al zoveel mensen proberen te contacteren met mijn vragen, zelfs de rva etc. gebeld, maar een duidelijk antwoord zit er niet in.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Liquinario
Contacteer: Website

#2 , 14 feb 2014 09:07

Hallo TimoVP,

Ik ga eerlijk zijn, dit is ingewikkelde materie.
Je moeder zal in ieder geval gezinshoofd blijven gezien ze je kleine broere ten laste blijft nemen.

De werkloosheidsuitkering van je moeder staat, mijn inziens, volgens de huidige regels los van hoeveel jij verdient.
Je woont niet wettelijk samen met je moeder (partner) en je neemt haar niet ten laste.

Inzake je kinderbijslag kan je best checken met het kinderbijslag fonds waar je moeder bij ingeschreven is.
Hier op deze website vind je een lijst van alle kinderbijslag fondsen. Het is best daar te vragen hoeveel jij mag bijverdienen.
http://www.rkw.be/nl/Info/Agencies/agencyListNumber.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is namelijk zo dat indien jij een bepaald inkomen verwerft, de kinderbijslag verminderd/geschrapt kan worden en je moeder zal je fiscaal niet meer ten laste kunnen nemen omdat je bestaansmiddelen te hoog zijn.

Ik snap dat je wakker ligt en dat je je moeder niet in problemen wil helpen.
Echter indien je zo succesvol bent in zaken, kan je steeds het verschil bijpassen bij je moeder indien zij nadeel zou ondervinden van jou succes.
Het is tevens een nobele daad van jou om een steentje terug te dragen aan je moeder die sinds jaren financieel voor je zorgt.

Gezien de beperkte tijdsduur van deze onzekerheid (tot en met september 2014) zou ik een defensieve houding aannemen en het verdiende geld opzij houden. Indien er een rekening gepresenteerd wordt en je moeder dit financieel niet aankan, dan kan je nog steeds bijspringen.

timoVP
Topic Starter

#3 , 14 feb 2014 15:57

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ben natuurlijk bereid om het verschil te betalen aan mijn moeder, maar als deze verschil zo groot zou zijn, zou ik het nu graag zo snel mogelijk willen weten om al te verhuizen of iets hierop te verzinnen. Ik heb namelijk heel veel opzij gelegd voor het geval dat, maar zou toch zonde zijn moest ik al dat zuurverdiend geld weg te moeten geven door een fout, of door dat ik iets niet heb gedaan wat in mijn voordeel zou kunnen spelen. Mijn kinderbijslag vind ik helemaal geen probleem. Deze betaal ik zelf dan bij aan mijn moeder.

Zijn er dan wel bepaalde zaken die veranderen als ik vanaf september in hoofdberoep begin in de woning van mijn moeder?

Reclame

Liquinario
Contacteer: Website

#4 , 14 feb 2014 16:41

Je kinderbijslag zal wegvallen gezien je niet meer zal studeren en zelf een inkomen verwerven als zelfstandige. En je mama zal een klein beetje minder uitkering krijgen daar haar belastingvrije som zal verkleinen. Dat zal niet SUPERVEEL verschil zijn, maak je geen zorgen. Iets waar ik meteen aan denk is hetvolgende : wonen jullie in een huur woning? Zo ja, goed het contract nakijken betreffende verbod op handelsactiviteit in de woning. Indien dit er namelijk instaat mag je zeker geen huurkosten inbrengen in je éénmanszaak. Dit is van belang voor de eigenaar van het pand want die zal op een andere manier (lees: meer belastingen) belast worden indien jij een stuk van de huurprijs in kosten brengt in je éénmanszaak.

PS. Verhuizen zal niets veranderen en dit is bovendien een dure kost voor jou gezien je nu ook nog eens huurgeld van een andere woning zal moeten betalen. Dat zou ik dus helemaal niet aanraden.
Misschien kort schetsen hoe personenbelasting werkt. Een personenbelasting wordt gevestigd op een belastingplichtige op basis van zijn gezinssituatie en personen ten laste. Dus stel dat je een partner hebt en jij bent werkloos, dan zal je werkloosheidsuitkering lager zijn dan wanneer je alleenstaande werkloze bent.

Gezien jij een aparte personenbelasting aangifte zal invullen, zal dat losstaan van je moeder haar uitkering behalve dat jij niet meer ten laste kan genomen worden en dan heeft enkel een invloed op haar belasting vrije som.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”