roerende voorheffing dividend en liquidatiebonus

falrevere
Topic Starter

roerende voorheffing dividend en liquidatiebonus

#1 , 30 mar 2014 13:42

Van wat ik kan lezen op het internet betaal je 25% roerende voorheffing op dividenden en binnenkort ook 25% roerende voorheffing op de liquidatiebonus.

Mijn vraag is nu of deze roerende voorheffing ook de eindheffing is ?

bv. 10.000 euro dividend uitkeren aan 25% = 2500 € roerende voorheffing.

Hou je hier nu dan netto 7500 € aan over of volgt er een eindheffing ?
Indien er een eindheffing volgt, hoe bereken ik deze dan ?
Is de berekening hetzelfde voor dividenden en liquidatiebonus ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 01 apr 2014 16:04

deze 25% is normaal de eindheffing, en dan heb je het geld prive.

Simpel VB:
Winst vennootschap voor belastingen 15.000 Eur, 33% VennB = 5000 belastingen wat je hier al op betaald
Deze 10.000 na belastingen kan je, ofwel uitkeren als dividend = 25% RV => 2500 RV, 7500 Netto prive
Deze 10.000 na belastingen kan je ook gewoon in je vennootschap laten tot de vereffening/liquidatie. Dan betaal je hierop (momenteel, en onder voorwaarden) 10% bij vereffening=> 1000 liquidatieboni / 9000 Netto.

De 10% is nog "uit het verleden" (uit de tijd dat op dividenden "maar"15% RV verschuldigd was), waardoor de verhouding momenteel niet meer correct is (10% liquidatie<=> 25% RV) Daarom dat men de liquidatiebonus nu ook naar 25% optrekt (met een overgangsperiode met "moeilijke technische" voorwaarden)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”