Bedrijfswagen voor elke dag van de week?

Elene
Topic Starter

Bedrijfswagen voor elke dag van de week?

#1 , 08 jan 2015 18:15

Kan je zomaar onbeperkt aantal bedrijfswagen inschrijven in je bvba?

Stel je hebt een bvba zonder enige personeel, kan je onbeperkt aantal bedrijfswagens inschrijven?

Mvg,

Elene

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2015 18:18

Voor iedere wagen moet je bewijzen dat je hem nodig heeft voor de zaak !

Het gaat niet op dat gans de familie met een bedrijfswagen rijd van u bvba.

Als je hem bijna niet nodig heeft voor de zaak zal je niks of bijna niks kunnen aftrekken.

Klein voorbeeldje als je enkel één dag per week de wagen nodig heeft zal je hoogstens 1/7 mogen aftrekken van de toegestane aftrek volgen type wagen personen wagen of lichte vracht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 08 jan 2015 22:57

Inschrijven, ja. Aftrek zal wel serieus beperkt worden zoals Lowie zegt

Reclame

dako

#4 , 09 jan 2015 12:10

Voor zo'n gevallen heeft de fiscus een "leuk" regeltje:

Kosten die op een onredelijke wijze de beroepsbehoeften overtreffen zijn niet aftrekbaar in de vennootschap. art. 53, 10° WIB 1992.

Als de controleur vindt dat jouw kosten onredelijk zijn mag jij beginnen aantonen dat dit niet het geval is...

Inschrijven, Ja, dat kan je dus doen, maar de kosten zullen niet aftrekbaar zijn, en hou ook rekening dat er voor elke wagen in principe een VAA aangerekend moet worden, er geen (of zeer beperkte) btw aftrek (beroepsgebruik???) zal zijn,...

2 wagens kan je in een aantal gevallen nog wel verantwoorden, een aannemer met een Jeep om vb werfbezoeken te doen/... en een gewone/luxe wagen om mee naar afspraken/klanten/... te rijden. Hij kan daar "moeilijk" aankomen met zijn vuile jeep... maar onbeperkt gaat nooit lukken

Liquinario
Contacteer: Website

#5 , 10 jan 2015 02:12

In een BVBA zonder personeel mag je 2 auto's inschrijven zonder problemen. Je mag zelfs zeggen dat de andere wagen voor je partner is.
Voor beide wagens dien je een voordeel alle aard aan te geven bij je sociaal verzekeringsfonds.
Inzake kostenaftrek van je resultaat in de vennootschapsbelasting, geen enkel probleem. Inzake BTW, beperkt in aftrek tot 35% voor beide wagens zal de veiligste optie zijn.

Wat dako zegt: overdreven kosten, dan moet je bv. al een nieuwe Porsche Cayenne en een Maserati (ik zeg maar wat) aankopen op een jaaromzet van bv. 15 000€
2 modale wagens kan geen probleem vormen.

polk

#6 , 10 jan 2015 20:13

In een BVBA zonder personeel mag je 2 auto's inschrijven zonder problemen. Je mag zelfs zeggen dat de andere wagen voor je partner is.
Voor beide wagens dien je een voordeel alle aard aan te geven bij je sociaal verzekeringsfonds.
Inzake kostenaftrek van je resultaat in de vennootschapsbelasting, geen enkel probleem. Inzake BTW, beperkt in aftrek tot 35% voor beide wagens zal de veiligste optie zijn.

Wat dako zegt: overdreven kosten, dan moet je bv. al een nieuwe Porsche Cayenne en een Maserati (ik zeg maar wat) aankopen op een jaaromzet van bv. 15 000€
Daar zou ik toch mee opletten hoor:

Artikel 49, WIB 92

Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.

De fiscus kan perfect redeneren: die tweede wagen voor de echtgenote genereert geen opbrengst voor de vennootschap, dus ik verwerp alle kosten mbt deze wagen die in de vennootschap zitten (afschrijving, verzekering, brandstof, onderhoud, ...). Of er al dan niet een voordeel wordt aangerekend doet geen afbreuk aan art. 49.

LeenW

#7 , 10 jan 2015 20:33

Ik volg Polk, als er maar 1 persoon werkt in de bvba, zit je eigenlijk met 70% aftrek, dus boven de toegelaten 50%. Dat is vragen om gezever. Let wel, ik heb het over personenwagens. Een cammionette aan 85% en een wagen aan 35% kun je dan weer wel verkocht krijgen. Het zal gewoon van de feiten afhangen.

Elene
Topic Starter

#8 , 10 jan 2015 21:27

Geen partner in het bedrijf,en geen relatie waarin aantoonbaar is dat er iemand met een wagen rijdt.

BMW 7 voor zondag of klantenbezoek,laten uitbouwen met sportuitlaat op kosten vd zaak.
Mercedes sprinter,met trekhaak voor klein materiaal.
Vw touareg met trekhaak voor ??
Nu bezig om vw phaeton in te schrijven op zaak daar verkeersbelasting in Wallonië minder is dan in de provincie
Waar de bvba gelegen is.

Persoon is eerder al failliet geweest.Ik heb nog nooit meegemaakt dat er op een jaar 10gsms werden gekocht op naam vd zaak.
Openstaande schulden bij groep s,maar hij blijft bestaan.
Arbeider in onderaanneming maar al verschillende maanden worden geen facturen gemaakt,dus puur zwart werk.

Chapeau aan deze persoon zo te blijven bestaan. Geen ziekenfonds meer daar hij niet in orde is met sociale lasten.
Maar het zijn zotten die werken,en alles netjes betalen.
Daarom indien iemand een tip heeft hoe hier aan te beginnen, graag jullie advies.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 jan 2015 21:49

Waaraan wil je beginnen?
Met het opstarten van een kliklijn?
Als die wagens als kosten worden verworpen doet hij toch geen profijt?
Als hij niet met zijn ziekenkas in orde is dan is dat toch enkel zijn probleem?

Blijkbaar belust op wraak?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#10 , 10 jan 2015 21:53

Tja, overlaatst nog een artikel gelezen dat het aantal verklikkingen bij de Fiscus recordhoogten bereikt..

denlowie
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jan 2015 23:47

Tja, overlaatst nog een artikel gelezen dat het aantal verklikkingen bij de Fiscus recordhoogten bereikt.

.
Hoe laag moet men daarvoor gevallen zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elene
Topic Starter

#12 , 11 jan 2015 19:13

Niet zo laag als iemand die zoveel schulden heeft door koopverslaving en alcoholverslaving en dat op kosten doet van de samenleving!

LeenW

#13 , 11 jan 2015 19:33

Niet zo laag als iemand die zoveel schulden heeft door koopverslaving en alcoholverslaving en dat op kosten doet van de samenleving!
Het is uw goed recht om naar de Fiscus te stappen met deze zaken. Denk er wel aan dat laster en eerroof strafbaar is in België.

Elene
Topic Starter

#14 , 12 jan 2015 01:36

@Leen, dat weet ik.Als ik de smsen moet tellen van deze persoon qua laster, mocht ik er 5 euro voor krijgen, zou een mooie verdiensten krijgen.
Het is omdat ik met mijn neus op de feiten zit, dat ik weet waarover ik spreek.
Ik ga me niet belachelijk maken met ik denk dat er misschien iets juist is.
Ik heb eerder raad gevraagd over andere dingen, wel die zijn uitgevoerd.
Iedereen doet wel eens buiten de lijntjes kleuren.Maar enkel buiten de lijnen kleuren met het gedrag van ik weet alles en doe alles, dat is een beetje te.
Maar mits goede voorbereiding en bewijsmateriaal in de hand beginnen ze aan de zaak.

dako

#15 , 12 jan 2015 10:22

Hier zou ik ook mee oppassen hoor. Ok, als je partner mee bestuurder/zaakvoerder is, maar weet dat in principe het VAA aan de genieter aangerekend moet worden, wat vaak als gevolg heeft: zelfstandige inkomsten (bijberoep), sociale bijdragen,...

Verder, kan het idd perfect zijn dat je 2 auto's kan verklaren, maar zomaar zeggen dat 2 auto's nooit een probleem vormen is wat kort door de bocht. Al in meerdere dossiers gezien dat hier lastig over gedaan werd.

En ik denk wel dat een auto voor elke dag van de week aanzien zal worden als overdreven kosten/..., het hoeft niet altijd over een porche of zo te gaan hoor.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”