Kadastraal Inkomen

wijtwee
Topic Starter

Kadastraal Inkomen

#1 , 12 sep 2016 12:47

Hallo

(ik weet niet of dit het juiste forum is....)
Moet je normaal van de overheid geen papieren krijgen om aangifte van bewoning te doen om je KI te berekenen? Ik zit er niet op te wachten, maar ik heb al wel ergens gelezen van boetes bij laattijdige aangifte en dat wil ik nu precies toch ook niet...
Ik vermoed wel dat de overheid z'n geld wel zal komen halen, maar we wonen nu sinds drie maanden in ons nieuwe huis en hebben nog niks gehoord... We hebben wel zoals het hoort de gemeente op de hoogte gebracht met de papieren die we van hen kregen enzo, maar verwachten ze voor het KI dat dat spontaan gebeurt?

Bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2016 13:22

Nog wat geduld. De mededeling van jullie KI komt zo, per brief, met vermelding van de termijn binnen dewelke jullie kunnen protesteren indien je er niet akkoord mee gaat. Eerst daarna volgen jaaaarenlang de aanslagbiljetten!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 12 sep 2016 15:17

Wanneer je een nieuw gebouwde woning in dienst neemt, moet je ook het Kadaster verwittigen. Zij komen kijken en bepalen het Kadastrale inkomen.
In mijn buurt werd een nieuw appartementsgebouw gezet. Omdat nog een stuk terras en doorgang niet af was, werd geen aangifte gedaan bij het Kadaster. Verhuurd wel, 2 appartementen en een horecazaak. Maar nog gemeente noch Registratie hadden het gebouw ingeschreven. Achteraf werd natuurlijk belasting geïnd over meerder jaren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2016 15:47

Zeven jaar geleden kreeg ik de aangifteformulieren, zowel voor BTW als KI spontaan toegestuurd.
Duurde nog een hele tijd vooraleer ik de betekening van het KI ontving.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

tati_op

#5 , 14 sep 2016 13:23

Wij kregen de papieren voor aangifte kort na uitreiking van de bouwvergunning toegestuurd.
In principe ben je verplicht om binnen de 30 dagen na ingebruikname aangifte te doen en daar ook een bouwplan aan toe te voegen. Bij ons zijn ze overigens niet langsgekomen; we hebben een maand of 7-8 moeten wachten op betekening KI.

Je kan het aangifteformulier (43b) ook gewoon downloaden op myminfin, https://eservices.minfin.fgov.be/portal ... 3852080584

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”