Gevolgen persoonlijk faillissement voor een bvba.

AfricanLover
Topic Starter

Gevolgen persoonlijk faillissement voor een bvba.

#1 , 12 aug 2020 16:01

Ik ben de zaakvoerder van een kleine eenmansbvba. Met covid-19 zit ik nu al even zonder inkomsten. Vorig jaar kreeg ik een onverwacht hoge afrekening van de persoonsbelasting, maar met het wegvallen van mijn inkomen kon ik hier niets van betalen.

Vorige week kreeg ik hiervoor een betalingsbevel in mijn bus. Maar, ik kan hier totaal niets van betalen.

Een van mijn vrienden raadde me aan om me persoonlijk failliet te laten verklaren. Daarmee zou ik redelijk wat problemen kunnen vermijden.

Is dat wel mogelijk in mijn geval? En wat zijn de gevolgen voor mijn zaak?
Laatst gewijzigd door AfricanLover op 12 aug 2020 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 aug 2020 16:13

Eenmansbvba bestaat niet meer sinds de hervormingen van vorig jaar, ik ga er dus vanuit dat u een gewone bv hebt? Dan gaat de bv failliet, u gaat niet persoonlijk failliet.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2020 16:16

Vraag is of die schuld wel een schuld is van de vennootschap.
Kan ik niet opmaken uit de vraag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

AfricanLover
Topic Starter

#4 , 12 aug 2020 16:18

De schuld is een persoonlijke schuld. Niet van de bvba.

AfricanLover
Topic Starter

#5 , 12 aug 2020 16:20

Eenmansbvba bestaat niet meer sinds de hervormingen van vorig jaar, ik ga er dus vanuit dat u een gewone bv hebt? Dan gaat de bv failliet, u gaat niet persoonlijk failliet.
Klopt, een BV. Ik zit nog met de oude benamingen in mijn hoofd. Ik ben 4 jaar terug begonnen als eenmansbvba.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2020 18:32

Als u persoonlijk failliet gaat trek je u bv ook in het faillissement

Want er word beslag gelegd op je aandelen, waardoor je hoogst waarschijnlijk beiden zullen failliet verklaart worden

U zit in een viscuse cirkel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”