Eenmanszaak of vennootschap in bijberoep met 12.000 omzet is niet de moeite? Correct?

iBelgium
Topic Starter

Eenmanszaak of vennootschap in bijberoep met 12.000 omzet is niet de moeite? Correct?

#1 , 20 dec 2024 19:57

Ik heb een vaste job en kan goed websites maken. Ik heb enkele zelfstandigen in de familie die graag een nieuwe website willen. Ik heb de tijd om 1 klant en 1 website per maand te maken. Ik zou hier €1000 per maand of €12000 per jaar mee kunnen verdienen.

Zelfstandige in bijberoep via een eenmanszaak lijkt me het werk niet waard, want door mijn vaste job, zit ik al in de hoogste belastingsschijf. Van die €12000 hou ik dan nauwelijks €5000 over.

Maar voor een vennootschap heb ik een boekhouder nodig (€3000), moet ik sociale bijdragen betalen (20,5% = €2400) en op de overschot betaal ik nog eens 25% vennootschapsbelasting (€1650), waardoor ik ook nauwelijks €4950 over hou.

Dus hoe dan ook, lijkt België me niet het land voor de kleine ondernemer of vergis ik me?

LeenW

#2 , 20 dec 2024 20:39

Het is maar hoe u het bekijkt. Als u het niet doet, houdt u niets over.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2024 20:53

Zelfstandige in bijberoep via een eenmanszaak lijkt me het werk niet waard, want door mijn vaste job, zit ik al in de hoogste belastingsschijf. Van die €12000 hou ik dan nauwelijks €5000 over.
U houdt dan toch identiek evenveel extra over als iemand die met zijn hoofdberoep 1.000 euro per maand meer zou verdienen.

En die daardoor misschien ook meer uren werkt voor zijn hoofdberoep. Laat ons zeggen het aantal uren dat u aan een website besteedt. Waarom zou u daar meer van mogen overhouden?

Reclame

iBelgium
Topic Starter

#4 , 21 dec 2024 07:16

Dat klopt. Iemand met een eenmanszaak zou voor die €1000 extra evenveel belast worden. Dus ook voor hem is het best ontmoedigend om extra werk aan te nemen. Als je een omzet van €100.000 hebt, is het interessant om een vennootschap te hebben, maar met een lagere omzet duidelijk niet.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2024 11:28

Boekhouder 3.000 euro per jaar hiervoor is ook niet in verhouding met het werk eraan. Waarschijnlijk is die boekhouder ge woon niet geïnteresseerd in kleinere klanten.

Twaalf verkoopfacturen, afschrijving boeken van je pc, onkosten kantoorruimte inbrengen, vier btw-aangiftes en dan je jaarrekening indienen. Zelfs als je er niet veel van kent, is dit alles samen geen dag werk.

Ik zou het voor jou doen voor 3.000 euro, maar ja zelfde probleem: daar hou ik maar 1.000 euro van over. ;-)

etienne1948

#6 , 22 jan 2025 16:43

met zo een klein inkomen is een vennootschap te duur, hou rekening met stopzetting vennootschapskosten: ongeveer 3.000 tot 5.000 euro. Van uw bruto inkomen mag je ook de kosten aftrekken: ofwel de werkelijke ofwel forfaitair( = 30% van het bruto na afhouding bijdrage kas voor zelfstandigen met maximum van 5.750 euro. Het geld op de rekening van de vennootschap is niet van u, bij eenmanszaak wel en kan u ermee doen wat u wil. Inderdaad het netto dat nog overblijft komt in de bovenste belastingschijf.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”