oude woonbonus nieuwe partner

JBL
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

oude woonbonus nieuwe partner

#1 , 27 dec 2024 11:28

Geachte

Ik geniet nog van de oude woonbonus (lening afgesloten voor 1-1-2025).

Wat als ik nu opnieuw wettelijk zou samenwonen? Kan de inwonende partner die lening dan ook inbrengen in de personenbelasting?
Of moet ze dan ook op de hypothecaire akte vermeld worden? Indien wel, kan de bank dat of moet je daarvoor naar de notaris?

Met vriendelijke groeten

wanton

#2 , 27 dec 2024 12:19

Uw partner moet mede eigenaar zijn en titularis van de lening. Is dus niet echt simpel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 27 dec 2024 19:20

Beste

Een nieuwe kredietnemer die fiscale aftrek krijgt veronderstelt twee voorwaarden. Primo dient de betrokkene mede eigenaar te zijn en is de fiscale aftrek dan beperkt tot het aandeel mede eigendom. Iemand die 10% mede eigenaar is zal zijn fiscale aftrek ook beperkt zien tot 10% van de krediet betalingen (ook nog eens beperkt tot fiscale maximum). Secundo dient er een solidarisatie van het krediet te gebeuren. Deze operatie vergt een notariële akte met akte kosten en registratierechten over het overgedragen eigendomsdeel. Het vergt ook dossier kosten bank. En waarschijnlijk een nieuwe schuldsaldoverzekering voor de nieuwe kredietnemer. Vraag is of al die kosten opwegen tegen de fiscale aftrek. En last but not least : wil je een stuk van je eigendom weg geven? Quid als deze relatie zou stoppen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

etienne1948

#4 , 22 jan 2025 16:47

als u de bovenste 2 zaken regelt: inbreng eigendom (min. 1%) en bij de bank beide lener dan kan je het kapitaal verdelen in de aangifte met optimalisatie van de sommen. inderdaad kostprijs aanpassing bekijken t.o.v. fiscale winst ( zie looptijd)

basejumper

#5 , 23 jan 2025 11:36

Etienne

De meeste correcte banken gaan dit niet toepassen. 1 % is primo echt wel een in het oog springende fiscale constructie. secundo schuurt het dicht aan bij de borgstelling om niet. Slechts 1 % mede eigenaar zijn maar hoofdelijk en solidair meetekenen voor 100 % van de lening wordt bij ernstige banken geweigerd.

basejumper

#6 , 24 jan 2025 15:14

Ik wil hier nog aan toevoegen dat er intussen ook voldoende rechtspraak is , tot op Europees niveau dat het louter opzetten van een fiscale constructie met als enkel doel belastingvoordeel te genereren getoetst mag worden aan de economische realiteit.
Het verwerven van 1 % eigendom om pakweg 50 % van het fiscaal voordeel te verwerven kan duidelijk zo een constructie zijn. die om die reden niet wordt toegepast door ernstige banken.
https://expert.taxwin.be/nl/tw_src_off_ ... 0-2-10-F-c
https://www.fhs.be/welke-transacties-wo ... at-zijn-de

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”