Partner gaat wettelijk samenwonen, heeft nieuwe partner mee baat van onze co fiscaliteit

Bloempje10
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Partner gaat wettelijk samenwonen, heeft nieuwe partner mee baat van onze co fiscaliteit

#1 , 17 jan 2021 03:46

Hallo,

Even een klein vraagje. De papa van m'n kindjes heeft me laten weten dat hij wettelijk gaat samenwonen met zijn nieuwe partner. De kindjes zijn bij mij geregistreerd (Gedomicilieerd) en we doen aan Co-fiscaliteit.

Nu ze wettelijk gaan samenwonen. Wordt de belastingaangifte voor hun samen gedaan in een fiche veronderstel ik.
Nu is mijn vraag: heef de nieuwe partner dan ook baat bij onze Co-fiscaliteit?
Veranderd dit iets aan onze co-fiscaliteit?

Ook de nieuwe partner heeft kindjes. Niet te laste of gedomicilieerd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 jan 2021 09:35

Wettelijke samenwonenden vullen elk een aparte belastingaangifte in en worden dus fiscaal apart belast.

Zed
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2021 10:12

https://financien.belgium.be/nl/particu ... samenwonen

“Als wettelijk samenwonenden wordt u gelijkgesteld met gehuwde personen. U moet dus in principe een gezamenlijke aangifte indienen en u wordt samen belast.

Op die regel bestaan een aantal uitzonderingen:

Voor het jaar van de verklaring van de wettelijke samenwoning
Voor het jaar van overlijden van één van de partners
Bij een feitelijke scheiding
Voor het jaar waarin de wettelijke samenwoning eindigt om een andere reden dan het overlijden van één van de partners
Als één van de partners een ambtenaar, personeelslid of gepensioneerde is van een internationale organisatie die bij verdrag vrijgestelde inkomsten ontvangen heeft die niet voor de berekening van de belasting op zijn andere inkomsten zijn meegeteld. Die inkomsten moeten een bepaalde grens overschrijden: 10.940 euro voor aanslagjaar 2020, inkomsten 2019.”

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”