Beroepskosten woon-werk verkeer

luunteen
Topic Starter

Beroepskosten woon-werk verkeer

#1 , 01 nov 2009 17:49

Ik lees in verschillende publicaties dat je je kan beroepen op Art 66bis ivm de woon-werk verplaatsingen met een ander vervoermiddel dan een personenwagen, vb een motorfiels. Je leest dan overal "Bij gebrek aan bewijzen ... kan worden gebruik gemaakt van Art66bis ttz 0.15 EUR/KM beperkt tot 100 KM per traject.
Nu kreeg ik onlangs volgende tekst te lezen in een schrijven van een e.a. inspecteur :

Een belastingplichtige moet bewijzen dat hij voldoet aan de voorwaarden van Art 66bis. Concreet dient het bewijs geleverd te worden dat de verplaatsing op een andere wijze werd afgelegd dan met een voertuig zoals bedoeld in art66-5 (personenwagen) Het bewijs van het aantal kilometers voor de verplaatsing dient te worden geleverd.

Is het inderdaad zo dat je in het kader van Art66bis dan TOCH dient bewijzen te leveren. Welke bewijzen kan je dan gebruiken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 nov 2009 21:04

Bij woon-werkverkeer per auto kan je kosten inbrengen op basis van 0.15 € per afgelegde km = aantal werkdagen x 2 x afstand x 0.15. Dit is de forfaitaire berekening van de kosten.
Indien men met een moto of motorfiets naar het werk rijdt , kan men alle onkosten inbrengen die men maakt. Wel in verhouding km voor werk / totaal afgelegde km. Men is blijkbaar in die tijd vergeten ook de moto op te nemen in de wet. Alle kosten komen in aanmerking : afschrijving op moto , afschrijving speciale kledij , verzekering , onderhoud en herstellingen , verbruik benzine , carwash , parking , enz. enz. Maar dit moet dan tot de laatste ceent bewezen worden met fakturen , abonnementen , .... Dit in tegenstelling tot de auto , waar men alleen moet melden hoe men dat bedrag berekent. De bij een moto gebruikte methode is meestal voordeliger.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

luunteen
Topic Starter

#3 , 02 nov 2009 12:00

Dank voor uw reaktie Wanton maar de vraag is echter of je indien je gebruik maakt van de 0.15 EUR/KM regeling voor motorfietsen, alsnog moet bewijzen dat je voldoet aan Artikel 66bis. T.t.z je moet bewijzen dat je de afstand met de motorfiets hebt afgelegd (en niet met de auto). Het is blijkbaar niet voldoende van zonder meer beroep te doen op de 0.15 EURO/KM regel.
Graag had ik geweten of daar iemand ervaring mee heeft. Hoe zou je dat dan dienen te bewijzen?

Reclame

hendrik1

#4 , 02 nov 2009 12:58

dag lunteen,

ik heb daar om de x-aantal jaren ook mee te maken: een overijverige inspecteur die een gewone werkende mens eens op de rooster probeert te leggen. Ook ik maak gebruik van de 0,15 eur regeling. Eerst was er die inspecteur die de onderhoudsfacturen met de km stand wou zien: jammer voor hem, ik ben niet BTW plichtig dus hoef géén facturen voor te leggen (wie zegt er dat ik mijn onderhoud niet zelf doe...).
Dan was er een inspecteur die het aantal km in vraag stelde...hij had via routenet het traject berekend: jammer voor hem, ik volg niet de optimale, maar wel voor mezelf de veiligste weg!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ze vaak proberen/intimideren, maar het komt er op neer dat ze vaak géén poot hebben om op te staan. Immers: wat jij als belastingplichtige invult is in se in eer en geweten. Verder is er nog zoiets als het "feitelijk vermoeden". De feiten zijn wat ze zijn en het kan niet dat een inspecteur deze in twijfel trekt terwijl kan vermoed worden dat de feiten kloppen.

Dus: gewoon beroepskosten aangeven zoals ze zijn en laat ze maar lastig doen.... dat ze maar eens proberen van u als een leugenaar te bestempelen!
Dat bewijzengedoe moet je met een korrel zout nemen: dat zij maar eens bewijzen dat het niet zo is! Niet van wakker liggen!
doei

luunteen
Topic Starter

#5 , 02 nov 2009 14:05

Hartelijk dank Hendrik1. Dat geeft een beetje hoop. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

j.demoor

#6 , 04 nov 2009 10:02

Ik ga ervan uit dat u uw beroepskosten forfaitair bepaalt.

“Art.66...§ 5. Het in § 4 vermelde forfaitair bedrag mag uitsluitend worden toegekend aan de belastingplichtige indien het betrokken voertuig :
1° hetzij zijn eigendom is ;
2° hetzij op zijn naam is ingeschreven bij de Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen ;
3° hetzij door een huur- of leasingovereenkomst bestendig of gewoonlijk te zijner beschikking is ;
4° hetzij aan zijn werkgever of vennootschap toebehoort en het eventueel voordeel voortspruitend uit het gebruik van dat voertuig op zijn naam wordt belast...
Art.66bis.De beroepskosten met betrekking tot de verplaatsing tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling die anders dan met een in artikel 66,§5 , vermeld voertuig wordt gedaan, worden, bij gebrek aan bewijzen, forfaitair bepaald op 0,15 EUR per afgelegde kilometer zonder dat de in aanmerking genomen afstand tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling hoger dan 25 kilometer mag zijn.”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 1992).

In het geval van art.66bis WIB dient bewezen dat de woon-werkverplaatsing gebeurt anders dan met een in artikel 66,§5 WIB vermeld voertuig en dat de afstandsvereiste uit art.66bis WIB in acht is genomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”