Factuur vanuit Pakistan

timoVP
Topic Starter

Factuur vanuit Pakistan

#1 , 28 apr 2013 02:37

Hallo,

Ik verkoop diensten (design) die dan uitgevoerd worden in Pakistan. Ik betaal die mensen in pakistan en wil het natuurlijk als kost inbrengen. Zijn er speciale eisen dat ik moet aantonen? Ik krijg van hun telkens een heel simpel factuur met het bedrag en al hun gegevens op. Wat moet er nog wettelijk bijgehouden worden om achteraf niet in problemen te komen?

Groeten,
Ashkan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
criticus

#2 , 27 mei 2013 17:26

Hangt ook af van soort van dienst die ze hebben verricht.

Betalingsbewijs (bankoverschrijving bvb) en 't bewijs dat die kosten beroepsgerelateerd zijn (bvb dienden om een inkomen te behouden of te bekomen). Als handelaar of ondernemer moeten die kosten in je boekhouding van 2012 voorkomen.
Oppassen voor art 57 :

De volgende kosten worden slechts als beroepskosten aangenomen wanneer ze worden verantwoord door individuele fiches en een samenvattende opgave die worden overgelegd in de vorm en binnen de termijn die de Koning bepaalt :

1° commissies, makelaarslonen, handels- of andere restorno's, toevallige of niet-toevallige vacatiegelden of erelonen, gratificaties, vergoedingen of voordelen van alle aard die voor de verkrijgers al dan niet in België belastbare beroepsinkomsten zijn, behoudens de in artikel 30, 3° , bedoelde bezoldigingen;

2° bezoldigingen, pensioenen, renten of als zodanig geldende toelagen, betaald aan personeelsleden, aan gewezen personeelsleden of aan hun rechtverkrijgenden, met uitzondering van de sociale voordelen die ten name van de verkrijgers zijn vrijgesteld ;

3° vaste vergoedingen toegekend aan de leden van het personeel als terugbetaling van werkelijke eigen kosten van de werkgever.

dako

#3 , 29 mei 2013 12:42

Concreet dus een fiche 281.50 opstellen per dienstverrichter (in pakistan) + de bijhorende samenvattende opgave 325.50, en die tijdig (voor 30/06/2013) indienen/laten indienen door je boekhouder.

Verder zeker de factuur en het betalingsbewijs.

Ook best in zo'n gevallen (pakistan of zo'n "verre" landen) proberen zelf te zorgen voor voldoende onderbouw/verantwoording van de facturen (vb e-mailverkeer, opdrachtbevestigingen,...) alsook zorgen voor voldoende gegevens/informatie over de pakistaanse dienstverlener(s) (naam(en), correct adres,registratienummers, bankrekening, indien mogelijk eventueel kopie paspoort,...)
Bij een fiscale controle is de fiscus meestal "achterdochtig" bij zo'n facturen, omdat ze de correctheid moeilijk/niet kunnen controleren. Als je zelf voor voldoende onderbouw kan zorgen is dit al een groot voordeel

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”