Beste,
Om duidelijk mijn vraag te kunnen plaatsen, zal ik eerst even enkele belangrijke zaken verduidelijken. De vermelde bedragen zijn ook steeds richtwaarden, omdat ze niet geïndexeerd zijn volgens het jaar waar ze uiteindelijk toegepast zouden moeten worden.
Gezinssituatie:
- wettelijk samenwonend sinds 30/11/13 (dus vanaf inkomstenjaar 2014 / aanslagjaar 2015)
- één kind, geboren in 2012
- gezamenlijk huis aangekocht in 2011
Professionele situatie:
- vriendin: bediendecontract
- ik: bediendecontract dat vanaf 1/10/14 vermoedelijk overgaat in een doctoraatsbursaal (dus vrijgesteld van personenbelasting)
De vraag gaat dus duidelijk over het effect van het doctoraatsbursaal, of dit voordelig of nadelig kan/zal zijn en waar op gelet moet worden.
Onze woonbonus bedroeg afgelopen jaar 2930 EUR per persoon, aangezien we nog binnen de 10 jaar na aankoop van de woning zitten.
Aangezien het doctoraatsbursaal vrijgesteld is van personenbelasting en mijn vriendin en ik nu wettelijk samenwonend zijn, zal de fiscus het huwelijksquotiënt toepassen. Hierdoor krijg ik 30% van het gezamenlijk belastbaar netto-beroepsinkomen van mijn vriendin toegekend. Aangezien mijn vriendin in 2012 bevallen is, is er geen representatief inkomstencijfer voor handen. Voor 2011 bedroeg haar belastbaar inkomen ongeveer 22000 EUR. Indien hiervan 30% aan mij wordt toegekend is dit 6600 EUR. Aangezien voor aanslagjaar 2014 de belastingvrije som echter 6990 EUR bedraagt (nog te verhogen tot 7270 EUR aangezien de 6600 EUR minder bedraagt dan de grens van 25990 EUR), zal ik echter nooit boven dit belastingsvrije bedrag uitkomen (of mijn vriendin moest plots toch meer gaan verdienen).
Betekent dit dat ik sowieso niet kan genieten van de woonbonus en dus 2930 EUR (niet geïndexeerd) per jaar dat het bursaal loopt zou verliezen? Geld dat ik anders wel degelijk volledig op mijn rekening zie verschijnen? Andere aftrekposten zoals de aftrek van energiebesparende maatregelen zijn gelukkig wel al achter de rug in dit aanslagjaar, maar dit kan toch een discussiepunt worden over het al dan niet omschakelen naar een bursaal of het verder zetten van het bediendecontract.
Alvast bedankt voor de verduidelijkende antwoorden!