Problemen accountant

Peter D.
Topic Starter

Problemen accountant

#1 , 05 okt 2015 19:29

Hallo,

Hopelijk kan iemand ons hier raad geven.

Hieronder de situatie:

- In juli ontvangt mijn vriendin een mail van de boekhouder met daarin de vraag om eens na te kijken of de factuur van 2014 betaald is (zou volgens hen om de belastingaangifte van ons beide gaan, beide particulier)
Ik heb hen toen gebeld met de vraag over welk bedrag het ging aangezien we geen factuur of iets dergelijks ontvangen hadden. De dame aan de telefoon zei dat het om 285€ ging en dat dit was voor het invullen van de belastingbrieven. Ik heb haar gezegd dat ik daar toch enig probleem mee had aangezien ons nooit verteld was dat dit zo duur zou zijn en dat ik dit niet zomaar zou betalen. De vrouw in kwestie toonde haar professionalisme door de telefoon neer te gooien.

- Intussen geen vraag ontvangen via post om over te gaan tot betalen, noch herinnering, noch aanmaning.

- Tot er vandaag plots een brief in de bus zat van een advocaten kantoor. Eerst en vooral begrijp ik dat dat kantoor ook zijn werk maar doet, dus daar heb ik geen kritiek op.
In de brief, stond dat we nu het bedrag verschuldigd waren van 345,85€ ipv 285€ + 31,27€ = 12% rente vanaf 30/12/2014 + 62,50€ schadebeding. Totaal van 439,62€.....

Wij hebben nooit een briefwisseling ontvangen met daarin de vraag om een bedrag over te maken. Plots rekent men dan zomaar 12% rente aan op het bedrag zonder dat wij op de hoogte zijn van een betaaltermijn die verlopen is en die schadebeding van 62,5€ was me helemaal een raadsel.

Ik heb dan even gebeld met de advocaat in kwestie om de situatie uit te leggen. Hij was wel in het bezit van een factuur en ging die mailen. (Nog steeds niet ontvangen)
Op het bedrag voor de schadebeding kreeg ik als antwoord dat dat een bijkomende kost was van het accountant kantoor.

Nu is mijn vraag, kan dit allemaal zomaar?

Alvast bedankt voor jullie tijd en reactie,

Mvg,

Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 okt 2015 19:36

Hebt u een schriftelijke overeenkomst met het boekhoudkantoor?

Peter D.
Topic Starter

#3 , 05 okt 2015 19:39

Neen, dat hebben we niet. Met zulke bedragen hadden we nooit akkoord gegaan.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2015 19:54

285€ voor het invullen van twee belastingsaangiften is niet overdreven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Peter D.
Topic Starter

#5 , 05 okt 2015 20:04

@denlowie: het is 345€ voor het invullen van twee belastingsaangiften. Mijn vraag is eigenlijk of het verloop van zaken wettelijk is, niet zozeer of het bedrag al dan niet overdreven is. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik dat teveel vind, ook omdat hierover niets vermeld of afgesproken is.

denlowie

#6 , 05 okt 2015 20:06

Het verloop van de zaak is wettelijk, en als er een deurwaarder ingeschakeld word zal dit nog eens verdubbelen.

jefke007

#7 , 05 okt 2015 20:37

als dat voor een gewone aangifte van een loontrekkende is ,kan men zo een aangifte op 5 minuten via tax on web indienen. Bijna alles is op voorhand ingevuld.
In dat geval is het wel een heel hoog ereloon.

Fortuin

#8 , 06 okt 2015 01:42

Als de aangiftes ingediend zijn, dan zal je dit volgens mij wel moeten betalen. Ik geloof dat je normaal expliciet een boekhouder moet aanduiden als gevolmachtigde via e-id. Om dan af te komen met excuses, dat lijkt me sterk.

Ook beseffen dat wanneer je éénmalig een beroep doet op een boekhouder, dit meer kost. En natuurlijk zijn ze daar allemaal opeens midden juni. Ter vergelijking: mijn aangifte PB kost mij gemiddeld €100 per jaar, maar mijn boekhouder doet dan ook wel al de rest voor nog een aantal andere vennootschappen.

Kosten voor de boekhouder kan je trouwens inbrengen.

Peter D.
Topic Starter

#9 , 06 okt 2015 07:13

Ik zoek geen excuus om niet te betalen, ben me bewust dat er voor de diensten betaald moet worden.

Ik stel me de vraag of zij zomaar aanmaning kosten mogen aanrekenen als er nooit aanmaningen of herinneringen verstuurd zijn naar ons.

Alvast bedankt voor de reacties, wist niet dat de kosten ingebracht konden worden.

denlowie

#10 , 06 okt 2015 08:08

En ja er mogen aanmaning kosten aan gerekend worden ook al heeft je nooit herinneringen gehad, er staat nergens in de wet dat er herinneringen moeten verstuurt worden, bij veel firma's komt er ook onmiddellijk bij een herinnering een forfaitaire kost bij, dit staat trouwens meestal op de achterkant van de factuur in kleine lettertjes !

Peter D.
Topic Starter

#11 , 06 okt 2015 08:45

@denlowie: En welke factuur juist? Hebt u het nu over de factuur die we nooit ontvangen hebben?

Wij hebben dus ook geen kleine lettertjes gekregen.

denlowie

#12 , 06 okt 2015 09:46

Die factuur kan verloren geraakt zijn, dus vraag er een nieuwe aan.

Ik denk dat je ook nooit te moeite heeft gedaan om eens te vragen waar zijn rekening blijft.

Peter D.
Topic Starter

#13 , 06 okt 2015 09:59

Beste Lowie, is het de dag van vandaag dan de bedoeling dat wij als particulieren zelf achter onze rekeningen gaan zeuren?
Of dien je als onderneming je klanten op een correcte manier te facturen?

LeenW

#14 , 06 okt 2015 10:15

Kan evengoed verloren gegaan zijn bij de post, je moet niet zo snel met vingers wijzen. Feit is, als u die man een opdracht hebt gegeven, moet die daarvoor betaald worden. Het bedrag lijkt mij toch ook aan de hoge kant voor een standaard aangite.

denlowie

#15 , 06 okt 2015 10:43

Het bedrag lijkt mij toch ook aan de hoge kant voor een standaard aangite.

Over bedragen kan men altijd discuteren, maar T.S geeft wel aan dat het om twee aangiften gaat .

285€ - BTW = 235€ voor de twee dit is 118€ per aangifte, ik denk dat dit toch de gangbare prijs is .
In juli ontvangt mijn vriendin een mail van de boekhouder met daarin de vraag om eens na te kijken of de factuur van 2014 betaald is (zou volgens hen om de belastingaangifte van ons beide gaan, beide particulier)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”