Geachte,
Ik heb van begin juni tem eind november in Duitsland gewoond.
Ik heb aan mijn kantoor bij terugkeer een aangifte voor niet-rijksinwoners gevraagd (aangifte speciaal).
Dit werd mij botweg geweigerd:
"
Geachte,
Voor het inkomstenjaar 2015 bent u belastbaar als rijksinwoner op de controle ***.
U heeft zich in het inkomstenjaar 2015 namelijk uitgeschreven op *.*.* en terug ingeschreven op *.*.* (= periode van 5 maand).
Het feit dat een belastingplichtige zich uit de bevolkingsregisters laat schrappen is op zichzelf geen bewijs dat hij de hoedanigheid van rijksinwoner heeft verloren.
Voor belastingplichtigen die geen gezin hebben of hun gezin naar het buitenland meenemen is de duurzaamheid van het verblijf in het buitenland van doorslaggevende aard (ter zake wordt aangenomen dat een termijn van 24 maanden verblijf op een vaste plaats in het buitenland als minimumtermijn in aanmerking komt voor de vestiging van de woonplaats in het buitenland)."
Ik ben hier totaal niet mee akkoord.
Indien je in Duitsland gaat wonen, moet je je binnen de week melden en registreren op het stadhuis. Ik heb mij dan ook binnen de week gedomicilieerd.
Als je dit niet doet, ben je strafbaar. Als toerist mag je maximum 3 maanden in Duitsland blijven. Daarna moet je je er sowieso domiciliëren.
Wat kan ik hiertegen beginnen? Is dit eigenlijk wel wet? Ik heb naar het callcenter van de FOD Financiën gebeld met deze vraag en ze zeiden dat ik bvb kan bewijzen dat "mijn zetel van fortuin" daar was en ik dien ook het "duurzaam karakter" te bewijzen.
Als ik mij domicilieer in Duitsland en daar woon, dan is mijn woonplaats toch in Duitsland en kan ik toch niet meer in Belgie wonen?
Ook die 24 maand lijkt mij absurd: dat is om te beginnen toch al in strijd met de 183-dagen regel?
Het feit dat je verhuist naar Duitsland en dan nog twee jaar in Belgie belastingen zou moeten betalen is toch in strijd met de meeste belastingverdragen?
http://www.vacature.com/carriere/groeie ... elastingen
De algemene regel is toch dat men belastbaar is in het land waar hij woont ?
mvg,
Julius