Dag forumleden
Ik ben student aan de VUB en heb vernomen dat Uber actief is in Brussel. Mits opzoekwerk vond ik dat het een hele rompslomp is om voor hen te rijden, maar het flexibel zijn van uren zou ideaal zijn voor mij. Ik ben van 22/11/1995 dus 21 jaar en binnenkort ouder, mijn rijbewijs is van 11/4/2015 dus tegen de paasvakantie volgend semester is dat 3 jaar oud. Medische keuring zou ik sowieso wel vroeg of laat moeten doen, aangezien ik in het rodekruis zit en de ambitie heb om er ambulancier te worden, en dat kan voor nog geen 80€ geregeld worden blijkbaar. Tot daar is het allemaal relatief eenvoudig, het enige struikelblok is dan een wagen en VVB-vergunning maar daarvoor werken ze samen met een leasing maatschappij dus zou ook vlot moeten gaan. Maar dan komt natuurlijk het statuut van student met zelfstandig bijberoep en dat is een hele miserie om aan uit te raken.
De grote vraag is eigenlijk welke limieten ik mag verdienen? Voor ten laste blijven van mijn ouders weet ik dat dat 6660€ is voor studenten waarvan ouders tesamen belast worden. Maar dat is dan niet alles, zelfstandig in bijberoep moet wel belastingen betalen enzo en wordt veel informatie verwarrend gebracht. Zo vond ik terug dat netto inkomen lager dan 6648,12€ vrijstelling geeft van sociale bijdragen, tussen dat en 13296,25€ is 21% sociale bijdragen op wat er boven de vrijstelling is, en boven de 13296.25€ betaalt men bijdragen zoals in hoofdberoep. Mij zou het echter nie om zulke grote bedragen draaien, en gezien de grens voor ten laste zijn van de ouders op 6660€ ligt zou ik toch eerder richten op een 4000€ bijverdienen met taxi rijden en daarnaast een maand vakantiejob, wat vaak niet hoger dan 2000€ oplevert. Maar nu is er een bron dat zegt dat die 6660€ bruto overeenstemt met 3200€ netto bestaansmiddelen en dat snap ik ook niet goed?
Verder weet ik ook dat er geen belastingen betaald moeten worden als inkomen onder de 7270€ valt. De grens voor kinderbijslag ligt ook op 6648,12€ en dat lijkt gecorreleerd met die vrijstelling van soaciale bijdragen.
Ik ben dus vooral verward door de '6660€ bruto die 3200€ netto bestaansmiddelen geeft'.
Bij een andere bron vermelden ze dan weer vrijstelling van bijdragen indien jaarlijkse inkomsten lager zijn dan 1423.9€ (geen vermelding of dat bruto of netto is) en verminderde bijdrage telt onder de 6742.06€ netto per jaar. Die bron vermeldt dan ook een netto inkomen van 3070€ netto als bovengrens om zelfstandig in bijberoep te zijn, en dus als grens dat er zo verdient mag worden zonder niet meer ten laste te zijn van mijn ouders.
Kan er iemand hier wat duidelijkheid in schappen? Welke cijfers er kloppen en waarmee rekening te houden?
Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
BrechtS