Verandering in wetgeving levensverzekering

Kristien
Topic Starter

Verandering in wetgeving levensverzekering

#1 , 01 mar 2013 16:27

Als je vroeger een hypotheeklening aanging, was het nemen van een levensverzekering verplicht. Sinds enkele jaren is een levensverzekering echter niet meer verplicht en kan je (theoretisch gezien) een hypotheek onderschrijven zonder daarbij een levensverzekering te nemen.
Maar, kan je een levensverzekering die je had voor de afschaffing van die verplichting nu, sinds het niet meer verplicht is, stopzetten? In het vorige systeem staat die verplichte levensverzekering ook vaak vermeld in de notariële akte. Kan zo'n notariële akte enig gewicht in de schaal leggen als iemand zijn (verplichte) levensverzekering nu zou willen stopzetten? En als iemand bij één en dezelfde kredietverstrekker zowel een hypotheek als een levensverzekering heeft, in hoeverre kan die kredietgever niet akkoord gaan met een stopzetting en/of sancties uitvoeren, … ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 mar 2013 17:57

De levensverzekering is niet meer verplicht voor de fiscale aftrek. Maar ik denk dat geen enkele financiële instelling u een lening zal toestaan zonder een verzekering die daar borg voor staat. Dit kan nu wel onder meerdere vormen dan vroeger. Ik denk dat u met uw vraag van een kale reis zal terugkomen. Ik ken zo iemand die een beperkte hypothecaire lening aanging zonder specifieke verzekering. Maar hij diende wel een deel van zijn groepsverzekering in pand te stellen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 29 jun 2013 19:27

Kristien,

Er is een contractuele afspraak tussen beide partijen waarbij u zich verbond een levensverzekering te nemen als overlijdensdekking. U blijft gebonden door die contractuele afspraak.
De fiscale wetgeving legt die verplichting inderdaad niet meer op. Net zomin als vroeger en vandaag een brandverzekering niet wettelijk verplicht is. Maar een kredietgever zal quasi altijd een schuldsaldoverzekering en een brandverzekering als contractuele voorwaarde opleggen. tenzij er andere zakelijke dekkingen zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”