Uitnodiging om in de bank langs te gaan...

spanie42
Topic Starter

Uitnodiging om in de bank langs te gaan...

#1 , 18 feb 2015 15:57

Ik kreeg telefoon van mijn bank. Met de verzoek langs te komen om mijn ID-kaart in te lezen.
Op mijn vraag waarom kwam enkel als antwoord 'omdat het hier zo op mijn pc-scherm staat. Waarschijnlijk voor de demografische gegevens'.

Hoe, waarom en waarvoor moet toch ergens terug te vinden zijn bij de voorwaarden van de bank. Kan ik dat ergens nalezen? Om de hoeveel tijd moet dat gebeuren?'. De bankbediende bleef het antwoord schuldig... dat stond niet op z'n pc-scherm. Dat kan enkel gebeuren in het bankkantoor met een kaartlezer rechtstreeks verbonden met het systeem van de bank kreeg ik nog als 'uitsmijter' te horen.
Ik heb zo het idee dat men mijn gegevens wil 'linken' naar andere bestanden. In principe niets fout mee maar dan heb ik wel graag te weten waarom en wie hier verder nog inzage zal van krijgen.

Ruim 2 jaar geleden kreeg ik een brief van de bank met de vraag om een copy van mijn ID-kaart af te leveren. Heb er toe geen gevolg aan gegeven. Er kwam geen reactie meer. Zo echt nodig en belangrijk zal het dus blijkbaar wel niet zijn geweest.

Ik heb zo het vermoeden dat men klanten naar het kantoor wil 'lokken' om hun nieuwe voorstellen te doen. Zo werd ik per brief al eens dringend gevraagd mij persoonlijk aan te melden. Toen ik daar kwam wou men me enkel een lening aansmeren omdat ik waarschijnlijk 'toch nog zoveel plannen had'.
Telefoontjes met de vraag om de limiet van mijn Visa kaart te verhogen, een 3e kaart te nemen, om mij duidelijk te maken dat een Gold Visakaart echt wel iets voor mij is, komen met de regelmaat. Vorige week ook nog eens gecontacteerd met de vraag of men mij een plezier kon doen met een lening.

Ik vrees dat als het wat stil is in de bank men de stagiairs van dienst maar eens een rondje laat bellen naar mogelijke targets. Bedoeling: mensen met een smoes in het kantoor krijgen. Ik heb wel wat beter te doen.

Ho ja, de bank waarvan sprake is de BeoBank (voorheen Citibank).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 feb 2015 16:02

Geen smoes, de bank moet een kopie van uw ID-kaart hebben, en uw officiële adres (dat ze dienen te controleren door uw kaart uit te lezen). En dit gaat u inderdaad niet vinden in de AV, aangezien dit via een wet geregeld is.

Mijn bank valt mij trouwens niet lastig met zulke verkoopspraatjes. Eens van bank veranderen?

fieke0509

#3 , 18 feb 2015 16:10

Citibank staat ook wel een beetje bekend om leningen aan te smeren en toestanden he.

Reclame

LeenW

#4 , 18 feb 2015 16:19

Zonder een duidelijke reden, geef ik mij ID-kaart niet af. Uw bankbediende zou op zijn minst moeten zeggen wel doel dit heeft.

Zoals Turaki zegt, dit is wettelijk verplicht bij het openen van een nieuwe rekening of bij een nieuwe ID-kaart. M.a.w., als de bank uw kaart nog niet gelezen heeft, is het hoog tijd dat dit gaat gebeuren, uw rekeningen kunnen immers geblokkeerd worden.

wanton

#5 , 18 feb 2015 16:20

Spanie, ga zo vlug mogelijk langs bij uw bank om uw ID-kaart te laten inlezen. U heeft twee jaar geleden ook zo'n oproep gehad en niet gereageerd. U durft! En geen problemen gehad? want in uiterste geval mag de rekening geblokkeerd worden tot u zich heeft aangeboden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

artemis

#6 , 18 feb 2015 17:33

Tot nu toe zijn de banken altijd tevreden geweest met enkel een kopie van mijn ID kaart, die zijn ze ook verplicht om te hebben. Soms mocht ik ze zelf inscannen en doormailen.

voodoodoll

#7 , 18 feb 2015 20:23

Ik ben hiervoor niet langs mijn bank moeten gaan maar gewoon mijn ID kaart laten inlezen via de online banking. Men heeft mij dan ook niks extra proberen aan te smeren ;)

Turaki

#8 , 18 feb 2015 22:18

Inlezen van de kaart gebeurt om zo op eenvoudige wijze uw adresgegevens in hun systeem te laden. Niet iedere bank werkt zo, maar aangezien e-ID werkt met verschillende niveaus van machtiging, kunnen banken ook niet meer dan uw adres uitlezen. Op zich is er dus niets mis met deze werkwijze.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2015 00:34

Bij mijn weten kan dat gewoon ook aan een betaalterminal in de bank...

wanton

#10 , 19 feb 2015 08:04

Bij mijn weten kan dat gewoon ook aan een betaalterminal in de bank...
Dat denk ik niet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucas123

#11 , 19 feb 2015 10:01

Ik ben praktisch zeker van wel, mijn vrouw heeft dit nl. moeten doen....bij KB* toch....

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 19 feb 2015 10:10

Ik ben praktisch zeker van wel, mijn vrouw heeft dit nl. moeten doen....bij KB* toch....
Ik kreeg ook de vraag om mijn identiteitskaart in het apparaat te steken toen ik uittreksels wou afprinten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika

#13 , 19 feb 2015 11:04

Ja bij bovenvermelde bank is dit zo. Bij een internet broker waren ze tevreden met een uitgeprinte versie van de id kaart. Was gratis te verkrijgen op het dienstencentrum.

Redrum

#14 , 19 feb 2015 11:56

Wat betreft opdringerige marketing: je bent klant bij de bank, gedraag je ook zo. Tegen mijn bank heb ik duidelijk gesteld wat ik wil en niet wil. Houden ze zich daar niet aan, dan ga ik naar een andere bank.

6501vicky

#15 , 19 feb 2015 12:01

Is normale vraag van de bank, geen verkoopstechniek ofzo. Ze dienen wettelijk in orde te zijn. Wanneer je identiteitskaart vervalt, dient deze ook opnieuw ingebracht te worden.

Terug naar “Andere”