schending auteursrechten, welke stappen kan ik ondernemen

somabi
Topic Starter

schending auteursrechten, welke stappen kan ik ondernemen

#1 , 05 sep 2012 00:42

Hallo,

Vorig weekend merkte ik foto's en productomschrijvingen die ik voor onze website maakte/schreef op de website van een rechtstreekse concurrent terug.
Het gaat om een 30tal foto's en een stuk of 10 productomschrijvingen.
Natuurlijk ben ik hier niet mee opgezet aangezien in het maken van die foto's en omschrijvingen veel tijd en geld is gekropen, om dan te weten te komen dan een concurrent ze zomaar steelt :evil:
Maar goed, dit is ook niet de eerste keer (3de keer ondertussen al). Alleen werden de vorige keren de foto's meteen verwijderd na het vriendelijk te vragen.
Nu stuurde ik eerst een vriendelijke mail, geen reactie... Nam de telefoon 'mevr is er niet probeer later nog eens terug' 'niet aanwezig ze zal u terug bellen' 4 of 5 keer zonder resultaat.

Tot op heden dus geen reactie.
Nu vraag ik me af welke stappen ik nu kan ondernemen?
Ik las dat sommige ondernemers gewoon een factuur opsturen voor het gebruik van de foto's. Maar vraag me af of dit zomaar mag?

Ondertussen staat er trouwens een 'lelijk' watermerk over al onze foto's, uiteindelijk de enige manier om het bovenstaande te vermijden vrees ik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius_Legal
Contacteer: Website

#2 , 05 sep 2012 10:06

Beste,

De eerste stap is inderdaad een vriendelijke brief met de vraag om de foto's te verwijderen.

Als dat niet lukt kan u best even uw advocaat inschakelen (als u geen vaste advocaat heeft, kiest u best iemand met kennis van auteursrecht), die een stevige ingebrekestelling kan verzenden (hij zal u normaal niet meer dan een uurtje werk aanrekenen).

U kan daarin vragen dat ofwel de foto's verwijderd worden ofwel dat een vergoeding betaald wordt voor het gebruik (u kan zich bvb inspireren op de Sabam-tarieven of SOFAM-tarieven, die op hun respectieve websites staan).

Als u er echt werk van wil maken, kan u altijd van de rechtbank een verbod bekomen om de foto's nog te gebruiken en/of een schadevergoeding. De kosten voor uw advocaat zullen voor een groot deel ten laste van de tegenpartij zijn als u wint. Een stakingsbevel kan ook erg snel gaan.

Veel succes!

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

somabi
Topic Starter

#3 , 05 sep 2012 13:41

Van morgen stuurde ik voor de laatste keer een vriendelijk verzoek om de foto's meteen te verwijderen.
Gisteren avond deed ik ook een melding bij E-cops en bij de webhoster van de betreffende domeinen (kwam er dan ook nog achter dat ze zowel op hun .be als .nl domein stonden). En waarschuwde dat wanneer ze er binnen 24 u niet af zijn dat ik dan rechtsbijstand in zou schakelen.
Van middag ging ik eens piepen en ze zijn op wonderbaarlijke wijze verdwenen.

Reclame

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#4 , 10 sep 2012 15:52

Mooi zo. Blij te horen dat je probleem opgelost is.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”