spaarrekening kind verdeeld bij echtscheiding

Moppie
Topic Starter

spaarrekening kind verdeeld bij echtscheiding

#1 , 06 jan 2012 23:43

beste,

Ik zal de situatie even schetsen.

Toen ik 2 jaar was zijn mijn ouders gescheiden en enkele jaren later is mijn vader hertrouwt.
Sinds toen werd al het geld dat ik bij mijn papa kreeg (zowel van zijn kant van de familie als van de familie van zijn tweede vrouw) voor verjaardagen, kerst, etc. op een zogenaamd spaarboekje gezet. dit was misschien geen massa geld, maar ik spreek hier wel over cadeau's gekregen gedurende meer dan 10 jaar.
Toen ik 17 was, zijn mijn vader en zijn toenmalige vrouw gescheiden.
Enkele jaren later ben ik mij vragen beginnen stellen over dat spaarboekje.. Ik heb het er toen kort met mijn vader over gehad en hij zei dat hij er eigenlijk niets van wist want dat zijn toenmalige vrouw alles altijd regelde. Hij zei toen dat hij dacht dat het geld gewoon mee verdeeld werd samen met de gemeenschappelijke rekeningen. ik wist toen niet goed wat denken en zeggen en ben er niet verder op ingegaan.
Nu ben ik ondertussen 25 jaar en zou ik graag een eigen stekje hebben, en op zo'n moment denk ik dan natuurlijk weer aan dat spaarboekje, dat nu wel zeer welkom zou zijn.

Nu rijzen er toch wel een aantal vragen bij mij: heb ik recht op dat geld? kan het wel zomaar dat het verdeeld werd samen met de gemeenschappelijke rekeningen? wat kan ik ondernemen? hoe pak ik dit aan? hoe kom ik ooit te weten wat er op dit boekje stond? etc.
ik weet ook niet of het boekje op mijn naam stond en zij de volmacht hadden, of dat dit boekje op haar of mijn papa zijn naam stond..

kunnen jullie mij hiermee verder helpen?

mvg,
Elke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2012 07:37

Elke, als je niet weet of dat boekje op uw naam stond, zou ik eens navraag gaan doen bij de bank (als je weet bij welke bank dit spaarboekje stond, maar dit weet je vader wellicht). De bank zal je kunnen zeggen of zij ooit een spaarboekje op uw naam beheerden en eventueel wat daar mee gebeurd is (en hoeveel er op stond). Als je die info hebt, kan je daar weer mee verder (stel dat het boekje wel "voor jou bedoeld" was, maar nooit echt op jouw naam gestaan heeft, kan je er niet veel tegen ondernemen, vandaar dat je best eerst die info inwint bij de bank).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Moraelin

#3 , 11 jan 2012 15:52

Zoals Gebruiker21 zegt. Als die rekening op jouw naam stond dan kan/mag in principe niemand daar zomaar geld afhalen.
Ik vind het trouwens belachelijk indien die vrouw de helft van dat geld er zou afgehaald hebben.
Heb je trouwens vanaf je meerderjarigheid niet eens geinformeerd bij de bank ?? Als die rekening op jouw naam staat kun je daar gerust het saldo en dergelijke van opvragen.
Je verhaal van je vader als dat hij er niets vanaf weet vind ik persoonlijk vrij vreemd...maar ja, daar ga ik mij niet over uitspreken.

Reclame

duma

#4 , 12 jan 2012 09:39

Veel ouders sparen ook op hun eigen naam, omdat vanaf 18 jaar het kind anders volledig over zijn rekening zou kunnen beschikken en veel ouders dat te vroeg zouden vinden. Ik zou de kans dus reeël achten dat de rekening niet op haar naam stond, maar op die van haar vader (en stiefmoeder) en wel voor haar bedoeld was, maar nooit op haar naam gezet werd, met alle gevolgen vandien ...

Wij doen dat trouwens ook, maar er is geen haar op mijn stiefmoederlijke kop die er nog maar aan denkt van dat ooit als een deel van 'mijn' erfenis te bekijken. Die rekeningen zijn voor de kinderen en dat zal dan ook zo geregeld worden, moest mijn man eerst komen te overlijden. Maar ook wij vinden 18 veel te vroeg om over zo'n spaarboekje te beschikken. Wij sparen elke maand een zeer mooi bedrag voor hen, maar willen later zelf mee 'beslissen' waar dat geld naartoe gaat. Zijnde: auto, huis, .... Wanneer ze wat ouder (een jaar of zes) zijn krijgen ze hun eigen rekening op hun naam waar het geld op mag komen dat ze van de oma en opa krijgen met de kermis enzo. Dat ze dat maar gebruiken om plezier mee te maken :)

Gebruiker21

#5 , 12 jan 2012 11:28

De rekening voor mijn zoontje staat bij een online bank die het concept "gift account" heeft. De rekening staat naam van mijn zoontje, maar hij krijgt het geld maar als hij 21 is. Tot dan kunnen we met die rekening doen wat we willen. Zo hebben we zelf toch de volledige controle over dat geld. De interest op die rekening is trouwens een stuk hoger dan wat een grootbank geeft op baby of jongeren rekeningen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan

#6 , 12 jan 2012 11:54

De oplossing van Tom is de beste oplossing. Bij een gift account (een zogenaamde rekening met een derdenbeding) kan u zelfs nog tot 1 maand voor het vervallen de begunstigde wijzigen (als het kind de verkeerde beslissingen zou nemen). Je kan ook gerust voor verschillende rekeningen kiezen - wij vinden het bv interessant om ons kind eens hij oud genoeg is maar nog steeds minderjarig wel al mee zijn spaar en zichtrekening te laten beheren. Vanaf 16 jaar kan een kind van zijn eigen spaarrekening 125 euro per maand afhalen (tenzij ouders zich daar tegenverzetten) - bij sommige banken kan dat ook al vroeger (mits toestemming van de ouders). Ook met andere spaarvormen kan er gewerkt worden om wat controle in te bouwen (kasbons/termijnrekeningen/spaarverzekeringen) Maar goed dat zijn dan weer keuzes en beslissing die elke ouder/ouderpaar voor zich moet nemen.
En ter volledigheid: ouders mogen wel degelijk geld afhalen van kinderen hun spaarrekeningen, maar deze gelden moeten wel besteed worden aan de kinderen (bv voor opvoeding, computer kopen bestemd voor kind alleen - wat niet mag is geld afhalen om op restaurant te gaan met het gezin, op reis gaan etc). Bij meerderjarigheid kunnen kinderen verantwoording vragen aan hun ouders over hoe het geld beheerd is geweest - dit kan via de vrederechter.

Om te antwoorden op de oorspronkelijke vraag van Elke, weet u bij welke bank deze spaarrekening bestond? Ik vermoed dat als dit verdeeld is met andere rekeningen tijdens een echtscheiding deze rekening toch niet op uw naam stond - en kan u er dus geen aanspraak opmaken.

duma

#7 , 12 jan 2012 12:08

Tom, Kan je daar ook een ander leeftijd dan 21 kiezen? Dat vind ik tegenwoordig nog steeds te vroeg om over zo'n som geld vrij te beschikken ...

Gebruiker21

#8 , 12 jan 2012 13:41

Tom, Kan je daar ook een ander leeftijd dan 21 kiezen? Dat vind ik tegenwoordig nog steeds te vroeg om over zo'n som geld vrij te beschikken ...
Yep, je kiest zelf de datum dat het geld aan de begunstigde uitgekeerd wordt. Er staat geen leeftijdsbeperking van de begunstigde op.

snellemichiel

#9 , 12 jan 2012 15:53

Te vroeg... Ik heb nu volmacht over mijn spaarrekening (18j)[Ouders ook volmacht gegeven, vrije keuze gehad of ik ze toegang wou geven. Uiteraard hadden ze liever ook nog macht erop! ;) ]

Uiteraard gaat dat om meer geld dat er ooit in mijn spaarvarken heeft gezetten!
Maar dan nog zie ik geen enkele reden om daar al gaan in te zitten ... Overigens als ik iets nieuws wou (zoals bijvoorbeeld mijn nieuwe computer dit jaar.) heb ik daarvoor vakantie werk gedaan en het daarmee betaald ...

Spaarrekening is enkel maar verhoogt ... omdat ik weet dat het iets is voor later. 8_)

Hangt af van je opvoeding en visie over geld zeker, of dat je altijd het laatste nieuwe wilt? :P
Maar dat zal dan wel later op de harde manier gezien worden dat dat niet blijft duren.

Ieder zijn keuze I guess.

,Michiel

duma

#10 , 12 jan 2012 15:57

Mooi van jou Michiel, ik was zo zelf vroeger ook.

Maar in onze situatie, waar de kinderen meer dan de helft van de tijd bij de moeder spenderen die zelf absoluut niet met geld om weet te gaan, neem ik liever voorzorgsmaatregelen. Zoals je zelf zegt, hangt veel af van de opvoeding, maar op dat vlak komen we spijtig genoeg echt niet overeen. 't lijkt me dan ook meer enkel en alleen in't belang van de kinderen, want ik wil dat ze later wél een spaarcentje hebben en niet in dezelfde problemen komen als hun moeder.

@ moppie: Heb je al wat meer info?

Gebruiker21

#11 , 12 jan 2012 16:47

@Michiel, hangt inderdaad af van hoe "het kind" zelf ingesteld is. Stel dat mijn zoontje ooit op het slechte pad raakt (ik hoop van niet en zal er ook alles aan doen zodat het niet gebeurd, maar je weet nooit) dan ga ik hem dat geld niet beschikbaar stellen om zichzelf er nog meer mee in de problemen te steken (bijvoorbeeld: het opsouperen aan drugs). Vandaar dat ik het verstandig vind dat ouders wel sparen voor hun kinderen, maar het niet zomaar ter beschikking van hen komt als ze 18 worden.

jojan

#12 , 13 jan 2012 12:31

@Gebruiker21: ik vind dat ook de goede instelling, maar evenzeer vind ik het ook belangrijk om kinderen om te leren gaan met geld, zoals Michiel bewijst. Met zo'n rekening met derdenbeding (de gift account) kan je dit allemaal prima regelen. Ook voor grootouders die willen sparen voor kleinkinderen is dit een prima oplossing. (Ouders kunnen het geld niet opsouperen en de grootouder behoudt zelf controle tot wanneer hij/zij het kleinkind verstandig genoeg acht om met grotere sommen geld om te kunnen gaan.

Joeri_J

#13 , 13 jan 2012 15:45

Stel me toch enkele vragen bij dit.

Een gift rekening kan je begunstigde wijzigen tot bepaalde periode voor einde.

Zolang je dit nog kan wijzigen is dit toch 'eigen' (of gemeenschappelijk) vermogen?

Anders:

- ik maak gift rekening aan voor mijn (klein) kind
- bij scheiding blijft dit gewoon staan
- paar maand/jaar na scheiding verander ik begunstigde naar bvb mezelf.
- het geld dat buiten verdeling gebleven is is nu van mezelf.

of het mooi & eerlijk is natuurlijk iets anders...

maar als het niet 100% op naam van het kind staat,
dan kan dit als 1 van de partners moeilijk doet, voor problemen geven...

Of zijn hiervoor speciale gevallen ingecalculeerd in de wet?

Gebruiker21

#14 , 16 jan 2012 08:03

Joeiri_J, uw opmerking is juist. Zolang de rekening niet uitegekeerd is, is dit geld nog niet van de begunstigde. Dit is net ook de reden waarom ik daarvoor gekozen heb. Maar de nadelen die je daar vermeld zijn inderdaad correct: als ik de rekening nu stop zet, kan ik al het geld gewoon naar mijn rekening overhevelen. Als mijn zoontje later het zo bont maakt dat ik hem nooit meer wil zien (laat ons hopen dat het zover niet komt), kan ik hem dus dat geld ontzeggen...

Joeri_J

#15 , 16 jan 2012 08:51

Dus wordt het ook bij echtscheiding verdeeld,
en is het aan elk van de partners individueel om dit geld correct te beheren.
(en elk hun eigen keuze heeft of ze dit later/ooit/nooit aan hun kind geven...)

Terug naar “Echtscheiding”