Ik word er gek van...

Yunayuna
Topic Starter

Ik word er gek van...

#1 , 20 jan 2013 21:11

Even de situatie kort schetsen mijn ex-man en ikzelf zijn 4jaar gehuwd geweest vlgens het gewone huwelijkstelsel en hebben 2 kindjes van 5 en 4 jaar.
In December 2011 ben ik vertrokken met de kindjes en alleen gaan wonen met de kindjes.
Hoofdzakelijke reden waarom ik vertrokken ben omdat er niet meer mee samen te leven viel.

we zijn sinds juli 12 gescheiden via onderlinge toestemming en sindsdien is ie de ambetanterik beginnen uithangen.
In ons vonnis was opgenomen dat ik kindergeld bleef krijgen maar hem de geld doorstort wegens co ouderschap. Nu heeft hij achter men rug de kinderbijslag zelf aangevraagd en stort soms mijn helft niet door, kan ik hiertegen iets beginnen?
Ik ben intertijd zo dom geweest om de kindjes hun domicilie bij hem te laten staan omdat hij in collectieve schuldenregeling zit en dit groot voordeel inhoud voor de kinderopvang hierdoor. Ik ben het beu dat hij dit geld achterhoud.

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2013 22:07

U hebt een vonnis dat moet nageleefd worden.
Ook aan de schuldbemiddelaar laten weten dat het vonnis inzake kindergeld dient nageleefd te worden en u recht hebt op 1/2 van het kindergeld.
Indien kindergeld niet wordt doorgestort telkens aangifte doen bij politie wegens niet naleven vonnis.

mama2

#3 , 21 jan 2013 13:51

ik heb juist het zelefde probleem en zit in de problemen...ik ga nu stappen nr de vredegerecht omdat hij krijgt kindergeld maar hij koopt niks voor de kindjes en ik krijgt geen cent van hem ..je moet ook nr de vredegerecht ..

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2013 13:59

Indien er een vonnis is dient u wel naar dezelfde rechtbank te gaan.
Vrederechter bij gehuwden is enkel voor voorlopige dringende maatregelen.

j.demoor

#5 , 22 jan 2013 11:06

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag en het kraamgeld worden betaald aan de moeder...Wanneer de twee ouders van verschillend geslacht die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en...wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen...Als een van de ouders de opportuniteit betwist van de betaling van de kinderbijslag op grond van de bepalingen van het derde en het vierde lid, kan hij de arbeidsrechtbank vragen hemzelf als bijslagtrekkende aan te wijzen, in het belang van het kind...In de situaties bedoeld in het derde en het vierde lid kan de kinderbijslag op vraag van beide ouders gestort worden op een rekening waartoe ze beiden toegang hebben...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

‘In ons vonnis was opgenomen dat ik kindergeld bleef krijgen maar hem de geld doorstort’

Het kinderbijslagfonds was geen partij bij dat vonnis en is er dus ook niet door gebonden.U kan dit fonds en de schuldbemiddelaar vragen toch dit vonnis in acht te nemen en daartoe een kopie ervan leveren.
Bij weigering kan u bij de arbeidsrechtbank ,met kopie van uw vonnis,de opportuniteit betwisten van de betaling van de kinderbijslag aan de vader en vragen uzelf als bijslagtrekkende aan te wijzen, in het belang van het KIND.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Yunayuna
Topic Starter

#6 , 23 jan 2013 19:24

Hartelijk dank voor de reeds gegeven antwoorden.
Dus zo gezegd zo gedaan ik had me voorgenomen om tot vandaag te wachten kwestie van het de tijd geven.
Volgens zijn uitleg in sms warin ik hem om uitleg vroeg had hij de storting gedaan op Di 16 jan 12.
Dus week gewacht om men ex-man zijn storting te zien verschijnen op mijn bankrekeningnummer, niet dus zoals verwacht...
Vanmorgen vol goede moed opgestaan om klacht te gaan neerleggen op het politie bureel vanwege het niet naleven vonnis.
Na mijn verhaal gedaan te hebben vraagt de agent of ik mijn nodige papieren:bewijzen mee heb?
Natuurlijk en ik overhandig ze bij deze aan de agent.
Hij bekijkt de papieren en zegt Mevr dit is geen geldig vonnis!
Ik dacht even dat ik niet goed gehoord had en vraag wablieft??
De agent herhaalt nog eens hetzelfde en ik zat aan men stoel genageld. Men ex doet al zo lullig en nu blijkt men vonnis dat ik dacht in orde te zijn niet in orde :shock:
Ik begrijp er niet meer van :cry:
De agent legde me uit dat dat mijn papieren niet geldig zijn omdat het niet ondertekend is van de rechter :roll:
Wij hebben gezamelijk via een centrum algemeen welzijnswerk een verzoekschrift voor echtscheiding met onderlinge toestemming en een overeenkomst tot echtscheiding waarin alle kosten en regelingen aangaande de kindjes, verdeling goederen,... enz zijn in opgenomen.

Het einde vermeld enkel opgesteld in 5 exemplaren: elke partij verklaart 1 exemplaar te hebben ontvangen terwijl 3 exemplaren zullen worden neergelegd op de rechtbank. 11 januari 2012 en daarbij onze handtekeningen van mijn ex-man en ikzelf.

Nu ben ik totaal van men melk, ik heb blijkbaar geen enkel been om op te staan zo blijkt...

Terug naar “Echtscheiding”