miserietaks oftewel verdelingsrecht

pira
Topic Starter

miserietaks oftewel verdelingsrecht

#1 , 02 mei 2013 14:58

Hallo,

Een vraag die een logisch vervolg is van mijn vorige forumpost. Even een korte schets.

Mijn vriend is 3 jaar geleden uit de echt gescheiden met EOT.
In de EOT werd vastgelegd dat zijn ex-vrouw nog twee jaar in de echtelijke woning mocht verblijven. De woning bleef dus in onverdeeldheid.

Nu is deze periode verlopen, en mijn vriend en ik gaan de ex-vrouw uitkopen. Ik had echter nog een vraag over de belasting die mijn vriend moet betalen op de 'uitonverdeeldheidtreding', zijnde de miserietaks. Sedert 2012 is deze verhoogt van 1% naar 2,5%. Er is echter voor echtscheidingen een clausule ingewerkt van 50.000€ vrijstelling, deze vrijstelling wordt verhoogd met 20.000 euro per kind.

Volgens mijn vriend heeft hij geen recht op deze 70.000€ "korting", omdat dit een aanpassing betreft van na de EOT. Maar volgens mij is het niet de datum van de EOT die hier van tel is, maar wel het moment dat zij de woning 'verdelen' (dit is: nu).

Indien toch het moment van de EOT beslissend is, zou je toch maar 1% in plaats van 2,5% taks moeten betalen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pira
Topic Starter

#2 , 02 mei 2013 15:28

Misschien dit nog even bij vermelden: Vriend heeft dit reeds gevraagd aan de notaris, en dit was het antwoord:
"omdat er geen vermelding in de akte staat hebben we daar geen recht op. Notaris was daar zeker van. Om van die "korting" te kunnen genieten moest er een clausule in de EOT staan, dat was niet het geval."

Hoe kan die clausule in de EOT opgenomen geweest zijn, ten tijde van de EOT (2010) bestond de 'miserietaks' helemaal nog niet, deze is zoals reeds vermeld pas in 2012 uitgevonden.

Ik vind dit een zeer bizarre redenering van de notaris...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2013 19:02

Wat staat er in de akte EOT over de verdeling van het goed?

Enkel dat de woning in onverdeeldheid bleef?

Als partijen dan nu beslissen om uit onverdeeldheid te treden en het goed toe te bedelen aan de man, is de toebedeling van het onverdeeld aandeel van de vrouw aan de man niet opgenomen in de akte EOT. De korting is van toepassing als deze toebedeling voorzien is in de akte EOT.

Reclame

pira
Topic Starter

#4 , 02 mei 2013 22:15

In de EOT wordt niks verdeeld aangaande de woning, dus kon het er niet instaan. Als er geen sprake is van een verdeling, waarom zou men dan in de EOT al over de verdelingstaks praten?
En deze regeling bestond trouwens nog niet op het moment dat de EOT werd uitgesproken.

Ik dacht dat het moest vermeld worden in de verdelingsakte, dit is dus nu, op dit moment. Het is ook nu pas dat vriend en ex-vrouw hebben beslist om het goed toe te bedelen aan mijn vriend.

scorpioen

#5 , 02 mei 2013 22:27

Dus klopt het wat de notaris zegt.

De korting is van toepassing als de verdeling geschiedt in de akte EOT. Dat is niet gebeurd. De verdeling gebeurt pas nu, dus geen korting.

pira
Topic Starter

#6 , 03 mei 2013 09:43

Bedankt voor uw antwoord.

Kan u mij anders de wettekst of wetsartikel doorgeven waarin expliciet vermeld staat dat dit in de EOT dient te zijn opgenomen. Ik kan dit nergens terugvinden.

scorpioen

#7 , 03 mei 2013 10:21

Wetboek van Registratierechten
Artikel 111bis
Indien de verdeling of afstand bepaald in artikel 109 onderworpen is aan het recht van 2,5 t.h., wordt de totale heffingsgrondslag zoals bepaald in artikel 110, eerste lid, verminderd met 50.000 euro indien de verdeling of afstand zoals bedoeld in artikel 109, 1° of 2°, geschiedt bij de akte bedoeld in artikel 1287 van het Gerechtelijk Wetboek of bij de vereffening-verdeling na echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting zoals bepaald in hoofdstuk VI van boek IV van het vierde deel van het Gerechtelijk Wetboek en zij nog geen verdeling onder elkaar zijn overeengekomen waarbij zij van deze vermindering van heffingsgrondslag of de hierna gemelde verhoging van de vermindering hebben genoten.

Dit wetboek is te vinden op:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”