fiscaal co-ouderschap

pipooken
Topic Starter

fiscaal co-ouderschap

#1 , 12 sep 2013 12:12

ik heb een vonnis met gelijkmatige huisvestiging en 50 % ouderlijk gezag.

De fiscus verwerpt fiscaal ouderschap omdat de woorden "gelijkmatige huisvestiging" ontbreekt.
Er staat in het vonnis "verblijven bij de papa van woe tot zondag de ene week en de andere week van van woe->zondag"
We werken met een kindrekening zodat de kosten gelijkmatig verdeeld worden

Ik heb een bezwaarschrift ingediend bij de regionale direktie en bezwaarschrift is verworpen omdat de wetgever stelt dat die woorden " gelijkmatige huisvestiging" erin moeten staan in het vonnis.

Wat kan ik nu doen ?

Moet ik naar de fiscale rechtbank ? of naar de jeugdrechtbank om het vonnis te laten aanpassen ?

Mijn advocaat beweert naar de fiscale rechtbank want jeugdrechtbank kan ook de andere elementen herbekijken... ( en ik vrees dat de tegenpartij dat wil)

Iemand ervaring mee of raad ?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 12 sep 2013 21:10

Is het verblijf echt wel 50% verdeeld in de tijd?
Indien niet, hebt u, denk ik, geen enkele kans om dit fiscaal voordeel af te dwingen...
Meer uitleg vindt u op http://www.elfri.be/co-ouderschap" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook eens naar http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=47043" onclick="window.open(this.href);return false;

Loe

#3 , 12 sep 2013 21:31

ik heb in kort geding ook co-ouderschap met bi-locatie verkregen, en had daar meteen het fiscaal voordeel mee in laten opnemen. geen discussie's meer achteraf. fiscaal voordeel staat immers los van gelijk verblijf.
de ene ouder kan het fiscaal voordeel hebben en de andere brengt de betaalde onderhoudsgelden in.
aangezien jij stort op de kindrekening, zijn dat jouw aftrekbare uitgaven. zo is het hier de eerste jaren ook gegaan.

Reclame

pipooken
Topic Starter

#4 , 13 sep 2013 10:48

Voor alle duidelijkheid: we storten beiden evenveel op de kindrekening...wanneer de de rekening onder een bepaald bedrag gaat, moeten beiden ouders evenveel storten...

De tijd dat de kinderen bij mij verblijven is gelijkmatig...: woe->vrijdag en van woe->zondag dus 7 dagen op 14.

En in het vonnis is er geen enkele melding ivm fiscale ouderschap...

Ben ik hier het enige met dit probleem ?

Alvast bedankt voor de hulp

duma

#5 , 17 sep 2013 07:58

Wij hebben dit ook laten opnemen in het vonnis.

(eigenlijk best wel erg: Je moet het zelf vragen, terwijl het eigenlijk de regel zou moeten zijn)

Wat je kan doen, als je nog goed overeenkomt met je ex en ze het probleem begrijpt: samen terug naar de rechtbank gaan met een onderling akkoord waar deze zaken wél instaan, dit laten homologeren door de rechter en hupsakee ...
Dit verzoekschrift vrijwillige verschijning kost om en bij de 35 euro.

Loe

#6 , 17 sep 2013 08:25

even terzijde, fiscaal co-ouderscap kan door de persoon die de kinderen 'ten laste'/gedomiciliëerd heeft eenvoudig aangeduid worden bij de aangifte.

als jullie beide aanduiden dat er fiscaal co-ouderschap is kan er toch geen probleem zijn?

tenzij dat de persoon die de kinderen ten laste heeft hiermee niet akkoord is, en het vakje niet aanduid.

dan mag jij dat inderdaad proberen van toch te bekomen, maar als daar geen vonnis van is die dat expliciet vermeld vrees ik ervoor.

maar doe eens een belastingsimulatie met en zonder 1/2 fiscaal voordeel en dan ook met het onderhoudsgeld.
veel gaat dat waarschijnlijk niet uitmaken.

procederen kost ook geld

Tattie

#7 , 17 sep 2013 12:51

en nog even ter extra info (wij hadden dit voor) je kan maar 1 ding inbrengen: of fiscaal of je onderhoudsgeld...beide kan niet... werd bij ons verworpen en de na uitrekenen vd boekhouder kwam hier fiscaal voor ons voordeliger uit...

pipooken
Topic Starter

#8 , 20 sep 2013 09:09

Eigenlijk na 3 jaar vecxhtscheiding wil dure advocaatskosten vermijden. Ook zou ik graag de confrontatie met ex niet aangaan want ik vrees dat ze terug via haar advocxaat leugens aanbrengt, andere dingen wil veranderen.

Ik vind het dan ook absurd om dure kosten ( advocaat, ex dagvaarden) omwille van dat éné woordje " GELIJKMATIG" dat ontbreekt in het vonnis, te maken en de vrees dat ook de regeling ivm kinderen terug ter sprake zou komen.

Uiteindelijk boet ik hier voor een slecht vonnis; de rechter is het woordje "gelijkmatig" vergeten ( en dit staat ook in de wettelijke bepalingen ivm het automatisch toekennen van fiscaal co-ouderschap).

Kan dit niet via eenvoudig door een éénzijdig verzoekschrift aan de rechtbank ? Immers, de wetgever zegt ook dat akkoord ex niet meer nodig is zodat talrijke rechtzaken kunnen vermeden worden.

Maar ik heb hier nu te maken met 1 woordje dat ontbreekt ( en daar struikelt de fiscus over) en een ex die dit voordeel wil gelijkmatig verdelen.

alainsch

#9 , 20 sep 2013 12:37

Heb je dit gezien: http://www.elfri.be/juridische-informat ... uisvesting" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ken de data van uw scheiding en overeenkomst niet, maar mogelijks is artikel 22 een uitweg?

pipooken
Topic Starter

#10 , 20 sep 2013 12:59

Dit is juist het probleem...

Er staat enkel in het vonnis " de kinderen zullen bij de vader verblijven van woe->vrijdag de ene weel en van van woe->zondag de andere week.
Dus de term " gelijkmatige huisvestiging" ontbreekt voor de fiscus....

Terug naar “Echtscheiding”