zakgeld voor totaal respectloze dochter van 21

marie22
Topic Starter

zakgeld voor totaal respectloze dochter van 21

#1 , 04 nov 2013 14:14

Ik ben gescheiden. Mijn dochter is 21 jaar geworden en studeert aan de universiteit en zit op kot. Ze krijgt maandelijks 250 euro van het kindergeld dat automatisch op haar rekening wordt gestort. Tot vandaag heb ik haar daar bovenop steeds zakgeld gegeven (70 euro per maand). Ze gedraagt zich totaal respectloos tov mij (is opgezet door de vader van wie ik gescheiden ben) en behandelt mij als een stuk vuil. Mijn vraag is, kan ik haar dat zakgeld dat ik haar maandelijks geef (70 euro per maand) stopzetten of word ik geacht dit verder te blijven betalen tot ze haar universitaire studies heeft afgemaakt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 nov 2013 14:37

Tenzij zakgeld werd opgenomen in het vonnis is dit een vrijwillige bijdrage die u naar wens kan aanpassen.

marie22
Topic Starter

#3 , 04 nov 2013 15:05

ok, dank u voor dit spoedig antwoord. Ik dacht dat het een plicht van ouders was ofzo, zolang kinderen studeerden (daar ze medicijnen studeert, is dit lange weg)

Reclame

filip1968

#4 , 04 nov 2013 15:46

Lees volgend art. van burgerlijk wetboek:Volgens art. 371 B.W. zijn het ?kind en zijn ouders op elke leeftijd aan elkaar respect verschuldigd?. Een totaal gebrek aan respect kan de rechter ertoe doen besluiten dat de onderhoudsplicht van je ouder(s) vervalt.

marie22
Topic Starter

#5 , 04 nov 2013 16:51

danku filip, ja, daar zijn bewijzen zat voor, het respect dat ik van mijn dochter krijg is onbestaand, en tart elke vorm van verbeelding. Ik heb uit liefde voor haar altijd gezwegen en geplooid en mij als voetveeg laten behandelen, maar er zijn grenzen, en die heb ik nu, gelukkig, bereikt.

j.demoor

#6 , 06 nov 2013 08:57

“Art.371.Een kind en zijn ouders zijn op elke leeftijd aan elkaar respect verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).Hierop staan evenwel geen sancties.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(B.W.).

‘250 euro van het kindergeld...+...70 euro per maand‘

Er dient dus nagegaan of (250+70) euro overeenstemt met voornoemd art.203.

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag en het kraamgeld worden betaald aan de moeder...§ 2. De kinderbijslag wordt aan het rechtgevend kind zelf uitbetaald :...b) als het ontvoogd is of de leeftijd van 16 jaar bereikt heeft en niet bij de in § 1 bedoelde persoon woont. Aan deze laatste voorwaarde is voldaan door afzonderlijke hoofdverblijfplaatsen als bedoeld in artikel 3, 1e lid, 5° van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, of als met daartoe voorgelegde officiële documenten aangetoond wordt dat de gegevens in het Rijksregister niet of niet meer overeenstemmen met de realiteit...§ 3...Het meerderjarig kind kan zich ook verzetten tegen de betaling aan de persoon bedoeld in § 1 door zijn belang in te roepen.”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2013 20:53

Kindergeld .... maar is er, buiten het zakgeld dat vrijwillig gegeven wordt, ook een alimentatie voorzien in het vonnis.

marie22
Topic Starter

#8 , 08 nov 2013 09:02

dank voor jullie antwoorden. Ik bekijk dat eens.

Turaki

#9 , 08 nov 2013 12:05

Waarvoor dient het zakgeld? Als het de bedoeling is dat hier ook eten en studiemateriaal mee gekocht wordt? Dan valt dit onder de onderhoudsplicht, en zal u toch iets hiervoor moeten voorzien.

marie22
Topic Starter

#10 , 11 nov 2013 08:00

neen Turaki, dat is niet de bedoeling van het zakgeld. Ik geef haar telkens eten mee voor een hele week, en ook het studiemateriaal is betaald. Het dient enkel om uit te gaan of vijf keer per jaar mee op trip te gaan. Ik heb het zelf trouwens heel moeilijk om rond te komen en ben zelf al jaren niet meer op vakantie gegaan. Het dient enkel voor haar pleziertjes.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 nov 2013 19:03

Is er alimentatie voorzien in het vonnis?
Wie moet die betalen indien wel, hoe groot is die?
Wie betaald de studiekosten?
Waar verblijft de dochter bij u of de vader?
Wie betaald haar kot?
Heeft ze een studentenjob?

Terug naar “Echtscheiding”