Onderhoudsgeld of partnerallimentatie

ingridden
Topic Starter

Onderhoudsgeld of partnerallimentatie

#1 , 15 dec 2013 21:15

Ik ben van plan de echtscheiding aan te vragen, getrouwd met scheiding van goederen, samen een huis dat afbetaald is, ik ben 23jaar huisvrouw geweest dus thuis voor de kinderen. Ik werk nu een viertal jaren deeltijds.kinderen zijn ondertussen meerderjarig.Nu is mijn vraag heb ik recht op onderhoudsgeld van die jaren dat ik huisvrouw was? De ene zegt van wel, de andere zegt neen omdat ik nu werk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 dec 2013 08:23

“Art.301... § 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, KAN de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de BEHOEFTIGE echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot...”(B.W.).Lees zelf dit volledige artikel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

alicem

#3 , 17 dec 2013 17:33

"kan" laat veel ruimte over...

Als je niet uit bed gelicht werd door een deurwaarder en geen slagen hebt uitgedeeld (de exceptiegronden), "blijkt" de rechter een persoonlijke onderhoudsgeld uit te spreken voor de duur van het huwelijk, begroot op de helft van het verschil in netto inkomen (80% belastbaar voor ontvanger, 80% belastings aftrekbaar voor betaler).

Maar deze beslissing blijkt totale willekeur, en er wordt hierbij ook geen enkele motivatie gegeven. Er werd geen rekening gehoudem met argumenten zoals gezinsverlating, nieuwe "vriendschap", afhalen gelden, weigering tot bemiddeling.

Ik heb een beperkt overzicht van wat er zoals beslist wordt, maar ik zie absoluut geen systeem.

Reclame

roharro

#4 , 17 dec 2013 17:36

Als men niet behoeftig is krijgt men geen onderhoudsgeld toegewezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

alicem

#5 , 17 dec 2013 18:46

De economisch zwakste is behoeftig bij de bepaling van onderhoudsgeld na echtscheiding. Als behoeftige echtgenoot wordt door de rechtspraak de economisch zwaktste partij aanzien in de zin van artikel 301 § 2 Burgerlijk wetboek.

Dus ook deze behoeftigheid kan zeer ruim worden geinterpreteerd.

ingridden
Topic Starter

#6 , 17 dec 2013 20:40

Bedankt voor de reactie's.

Jabo

#7 , 04 jan 2014 21:41

Even inbreken in dit topic. Over de partner alimentatie, het feit dat men getrouwd is op basis van "getrouwd met scheiding van goederen" heeft dus geen invloed?
Bedankt.

roharro

#8 , 04 jan 2014 22:29

Even inbreken in dit topic. Over de partner alimentatie, het feit dat men getrouwd is op basis van "getrouwd met scheiding van goederen" heeft dus geen invloed?
Bedankt.
Neen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

alicem

#9 , 05 jan 2014 14:51

inderdaad, scheiding van goederen heeft enkel belang bij procedure van verdeling/vereffening.

Terug naar “Echtscheiding”