Het aspect 'schuld'

Markske2012
Topic Starter

Het aspect 'schuld'

#1 , 06 jul 2014 11:40

hallo

Ik probeer bij deze beter te begrijpen wat de impact kan zijn bij scheiding als de één van de partijen kan aantonen dat de andere fouten beging tijdens het huwelijk zoals vreemdgaan bijvoorbeeld. Kan dit in de rechtbank aangehaald worden om de persoon in kwestie te benadelen bij de verdeling vab de onroerende goederen?

ik stel me ook de volgende vraag: Een koppel is gehuwd met gemeenschap van goederen. geen contract. Heeft de ene partner de mogelijkheid om bij de bank de transactie geschiedens op te vragen van de persoonlijke rekeningen van de andere. Ik stel me dezelfde vraag over de kredietkaart. Dit om aan te tonen dat de titularis van de rekening ongeoorloofde transacties uitvoerde tijdens het huwelijk.

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 jul 2014 12:41

Het concept "schuld" bij echtscheidingen bestaat niet meer.

Daarnaast heeft u bij gemeenschap van goederen altijd toegang tot de bankgegevens van uw partner. Ongeoorloofde transacties echter bestaan niet, aangezien echtgenoten niet van elkaar kunnen stelen.

Oude Belg

#3 , 06 jul 2014 13:02

Een koppel is gehuwd met gemeenschap van goederen. geen contract
Geen contract? Dan bent u waarschijnlijk gehuwd volgens het wettelijk stelsel, dus géén gemeenschap van goederen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

eylis

#4 , 06 jul 2014 13:13

da's wat kort door de bocht oudebelg: wettelijk stelsel= gemeenschap van aanwinsten, dwzalles wat tijdens het huwelijk verworven wordt = gemeenschappelijk. Dus ook lonen, inkomsten ed. Tijdens het huwelijk transacties doen met de lopende rekening mag eigelijk. Maar ik denk niet dat de ene partner de persoonlijke bangkgegevens van de andere partner op kan/mag vragen als die er niet toe gemachtigd is.

Markske2012
Topic Starter

#5 , 06 jul 2014 15:08

bedankty voor de antwoorden.

We zijn inderdaad gehuwd onder het wetelijk stelsel.

Mijn vraag gaat over mijn persoonlijke rekeningen en kredietkaart die op mijn naam staat (wel gedomicilieerd op de gezamelijke rekening). Ik vroeg me af als mijn echtgenote de transactie geschiedenis kan opvragen van deze of de rechter deze kan laten beschikbaar stellen als mijn echtgenote zou beweren dat er fondsen verdwenen zijn of ongeoorloofde transacties gebeurde.

Mvg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jul 2014 16:10

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
de onherstelbare ontwrichting ....
Indien vb overspel kan bewezen worden 'kan' hiermee alimentatie aan betrapte niet gegeven worden.

alicem

#7 , 06 jul 2014 19:05

Inderdaad, Franciscus.
Het enigste gevolg van zware fout (overspel, geweldpleging, ed) is voor de onderhoudsgerechtigde die hierdoor mogelijk niet zal kunnen aanspraak maken op persoonlijk onderhoudsgeld.

Het heeft geen gevolg voor verdeling/vereffening of voor onderhoudsgeld voor de kinderen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jul 2014 19:12

Klopt zelfs het feit dat één ouders de andere heeft proberen te vermoorden is GEEN reden om geen omgangsrecht te geven als die partij veroordeeld is geworden tot 15 jaar wegens poging tot moord.

LegalLimbo

#9 , 18 jul 2014 23:58

Ik probeer bij deze beter te begrijpen wat de impact kan zijn bij scheiding als de één van de partijen kan aantonen dat de andere fouten beging tijdens het huwelijk zoals vreemdgaan bijvoorbeeld. Kan dit in de rechtbank aangehaald worden om de persoon in kwestie te benadelen bij de verdeling vab de onroerende goederen?
Nee, enkel bij onderhoudsgeld, en dan nog niet al te veel kans.
ik stel me ook de volgende vraag: Een koppel is gehuwd met gemeenschap van goederen. geen contract. Heeft de ene partner de mogelijkheid om bij de bank de transactie geschiedens op te vragen van de persoonlijke rekeningen van de andere. Ik stel me dezelfde vraag over de kredietkaart. Dit om aan te tonen dat de titularis van de rekening ongeoorloofde transacties uitvoerde tijdens het huwelijk.
Diefstal tussen gehuwden bestaat wettelijk gezien niet. Voor onderhoudsgeld misschien weer, als je zo kan aantonen dat partner door eigen schuld behoeftig is. Ik denk het ooit nog min of meer gezien te hebben onder mogelijke "zware fouten". Ik betwijfel ten zeerste of de bank hieraan zal (kan) meewerken.

Terug naar “Echtscheiding”