buitengewone schoolkosten deel 2

mamavan2
Topic Starter

buitengewone schoolkosten deel 2

#1 , 31 jul 2014 19:46

beste lezers, ik heb een uitspraak van de rechter uit 2007 omtrent bv de bijzondere schoolkosten. In 2007 waren de regels bij die uitspraak nog niet zo duidelijk als de nieuwe uitspraken. Ik doel op de nieuwe wet uit 2010 over bv bijzondere schoolkosten uit . Mijn vraag is: vervangt de nieuwe wet uit 2010 de uitspraak van 2007? Ik zal een voorbeeld geven: in de uitspraak van 2007 staat minder specifiek wat die kosten zijn die gedeeld moeten worden tussen beide ouders en in de nieuwe wet wel. Moet ik opnieuw kosten maken om bij de rechter mijn gelijk te halen of is die nieuwe wet van toepassing op de uitspraak van 2007, dus een soort aanvulling.
Dank u voor het meedenken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mamavan2
Topic Starter

#2 , 05 aug 2014 18:26

niemand die hier een zinnig antwoord op heeft?????

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2014 19:08

Bij mijn weten geldt de nieuwe wet maar vanaf 10 dagen nadat hij gepubliceerd is in staatsblad.
Terugwerkende kracht is (meestal) niet voorzien- lijkt me logisch gezien dat ons gans rechtssysteem op de helling zou zetten.
(alleen vb bij strafvermindering wordt het bij mijn weten toegestaan dus zolang iemand nog niet veroordeeld is en er komt een nieuwe wet die lagere straffen oplegt zal de nieuwe wet toegepast worden)
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/33n1/blancqua.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Kindenbelang

#4 , 30 sep 2014 13:04

Beste,

Ivm met de buitengewone schoolkosten en de aanvraag studietoelage (later bericht op dit forum) vermoed ik dat u net hetzelfde probleem ondervindt als wijzelf.

Nl, in het vonnis staat dat de buitengewone schoolkosten dienen betaald te worden voor elk de helft nà aftrek van de studietoelage. De ex in ons geval, beweerd steeds dat ze dit aanvroeg doch na herhaaldelijke keren schrijven met het Ministerie heeft men ons bevestigd dat zij nog steeds niet in het bezit zijn van de nodige gegevens van de mama om deze studietoelage daadwerkelijk te kunnen berekenen.

U doet het volgende: U schrijft een AS waarin u in een tabel opsomt wat u volgens u zou moeten betalen, en u nog steeds wacht op een officiële bevestiging van haar (kopie van brief Ministerie) waarin het bedrag van de studietoelage wordt medegedeeld. Op die manier kan u perfect berekenen wat u verschuldigd bent naar de buitengewone studiekosten toe. De ex beweerd dit aangevraagd te hebben? Dan moet ze u ook meer info kunnen geven. Zolang ze dit niet doet, doet u ook niks, enkel het AS waarin u dus bovenstaande meedeelt.

Mvg,

Kindenbelang

willycato

#5 , 30 sep 2014 13:22

Beste mamavan2.
Ook ik heb een "ouder" vonnis en ik heb hierover contact opgenomen maar spijtig genoeg vervangt de nieuwe wet het vonnis van toen niet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 sep 2014 16:05

MAAR niets belet u terug naar de familierechtbank te stappen en toepassing van de nieuwe wet te vragen.
Ik heb een donkerblauw vermoeden dat de Rb dat zal aanvaarden (mits mogelijk wel ook aanpassing aan alimentatie).

Terug naar “Echtscheiding”