kindrekening: jaarlijks discussie chirokamp

pipooken
Topic Starter

kindrekening: jaarlijks discussie chirokamp

#1 , 07 jan 2015 20:32

Hallo

Ik ben sinds 4 jaar gescheiden en elk jaar is er discussie wie het chirokamp betaalt
We werken met een kindrekening waar alle kosten van de kinderen moeten mee betaald worden: onderwijs, school ...hobby's
( vermeld arrest rechtbank)

Nu het chirokamp valt meestal in de vakantie verblijfsregeling van mijn ex, zij gaat dan ook met haar nieuwe vriend mee...

Aangezien zij de kinderen heeft die periode ( vakantieperiodes 50/50) en volledig in haar 2 weken vakantie valt, moet ik dan ook opdraaien voor de kosten hiervan ( 2 kinderen * 160 euro) ?

Het lijkt me toch logisch als het chirokamp in haar periode valt ( beslissing rechtbank, elk 14 dagen afwisselend) dat zij die kosten moet dragen want zij gaat op "vakantie" met onze kinderen.

Wat als mijn vakantieregeling start op 17 juli en het chirokamp is tot 20 juli ?

- kan ik de kinderen opvorderen op 17 juli, volgens het vonnis ?
-stel dat ik het niet doe, en wacht tot 20 juli , draag ik dan bij in de kosten tot 17->20 juli ?

Hoe kan hier het gezond verstand werken want ex neemt/gebruikt zoals het haar het beste uitkomt en dreigt tellens met rechtbank.

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 07 jan 2015 21:12

Neen uw kind gaat op kamp met de Chiro, en uw ex gaat toevallig mee als vrijwilliger.
Waarschijnlijk om te koken of volwassen begeleider van de volledige groep en zo...?

Dit aanzien als een weekje vakantie lijkt me wat kort door de bocht.

pipooken
Topic Starter

#3 , 07 jan 2015 21:50

Giserke,

Kan je standpunt volgen....is het verlengde van hun hobby Chiro die na een jaar afgesloten wordt met een Chirokamp

Maar wat als het mijn "verblijfsvergunning" een stuk overlapt ? Ik moet dan de weinige vakantie met mijn kinderen inboeten ?

Reclame

duma

#4 , 08 jan 2015 12:07

Puur wettelijk gezien, kan u uzelf aanbieden bij uw ex op de wisseldag, zal zij de kinderen niet meegeven en kan u klacht indienen.
Uw tijd is uw tijd en uw ex heeft daarover niet te beslissen en kan dus geen dingen plannen die binnen uw tijd vallen.

Echter, emotioneel gezien: Als uw kinderen graag op chirokamp gaan, waarom hen dan niet laten gaan? Het is waar dat u hen dan een paar dagen minder ziet, maar dat zijn ook weer dagen dat u geen verlof moet nemen, dagen dat uw kinderen plezier hebben, ...
Als ik het goed begrijp gaan uw ex en haar vriend mee op kamp? Uiteraard is dat niet fijn, maar ook hier eerst aan de kinderen denken. Zij vinden het misschien wel fijn om hun mama er bij te hebben. En niets staat in uw weg om zelf mee te gaan als vrijwilliger ...

Ik raad u ten sterkste af om op 17 juli de kinderen op het chirokamp te gaan halen. Dan moeten zij vroeger vertrekken en het is niet hun schuld dat mama en papa niet overeen komen, wie van hun twee dan ook in 'fout' is. Zij zullen alleen maar zien dat papa hen vroeger van een kamp komt weghalen.

Ivm de kosten hangt het af van wat er over de bijzondere kosten in het vonnis staat. Dat kan beide kanten uit. Wat staat er dus letterlijk in het vonnis?

Het correcte in deze situatie zou zijn dat uw ex u tijdig laat weten dat het chirokamp dit jaar de periodes zal overlappen en dat jullie dan samen bekijken hoe jullie dat oplossen. Eenzijdige beslissingen zijn nooit ok. De vraag is dan: Hoe ga je hiermee om? En daarbij kan ik alleen maar benadrukken: denk aan de kinderen en wees de betere persoon.

pipooken
Topic Starter

#5 , 12 jan 2015 19:02

Hallo,

In het vonnis staat enkel dat de kindrekening dient om alle kosten van de kinderen te betalen ( geen verdere detaillering dus)

Nu, het chirokamp beschouw ik als verlengde van hun hobby, daar zal ik de helft betalen ( doe ik al 5 jaar trouwens)

MAAR mijn dochter wil nu nog een bijkomend sportkamp doen die volledig in de regeling valt van mijn ex tijdens de vakantie

Moet ik hier ook terug de helft via kindrekening betalen ??

Zij kan de kinderen steeds op "vakantie" sturen tijdens haar vakantieregeling en doorrekenen via de kindrekening ????

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2015 19:10

Dat kan u toch ook.
Voorzie ook een week vakantie en breng die rekening ook in.
En is die vakantie besproken tussen de ouders zo niet zal de ouder die ze boekt ook moeten betalen.

duma

#7 , 13 jan 2015 08:00

Uw ex zorgt voor opvang in haar tijd en u in uw tijd.
Als zij een sportkamp kiest, zal zij dat ook moeten bekostigen.

Niet beginnen met hetzelfde te doen, dan creeër je een precedent voor de komende jaren en dat wil je echt niet.
Gewoon betwisten en melden dat zij in haar tijd vrij is om de kinderen op te vangen zoals zij verkiest, maar dat zij ook de kost daarvan moet dragen.

Terug naar “Echtscheiding”