schoolkosten,en noodzakelijke kosten

bmwtje
Topic Starter

schoolkosten,en noodzakelijke kosten

#1 , 19 aug 2015 15:44

Ik heb hier een tiener die moet beugelen,maar mijn ex wil daar niet mee in betalen.toch staat in ons vonnis dat dit rekeningen zijn die beide ouders moeten betalen .hoe regel je dit?
School boeken komen op mijn adres aan,omdat de school die via l'iddink bestelllen.En rekening kan niet gesplitst worden zegt het bedrijven die boeken.
Mijn ex betaald daar ook niet in mee?is er nergens geen ??? waar je hengelt kan opeisen?Zijn redenering is ik heb geen geld voor die dingen.
Kan toch niet dat een ouder de studies of gezondheid van een kind boycot ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2015 19:54

Uw ex wijzen op het vonnis en hem een copie van de schoolkosten bezorgen - daarvan is de helft voor hem.
Beugel kan mogelijk niet noodzakelijk zijn ... is daar een doktersattest van dat het 'levens'noodzakelijk is?
Hebt u voor de beugen op voorhand met uw ex overleg gepleegd.

Indien geen reactie op het aangetekend schrijven ( en de gewone brief) binnen de 10 dagen zou in stellen dat u de zaak door de familierechtbank zal laten beslissen.

eylis

#3 , 19 aug 2015 21:13

Vraag de tandarts een kort attestej te schrijven wat de moglijkre complicaties kunnen zijn als jullie kind géén beugel zou dragen. Orthodontie is namelijk niet alleen een esthetische kwestie. Er zijn tal van complicaties die kunnen veroorzaakt worden als de tandenstand niet gecorrigeerd wordt. Het is naruuelijk nooit helemaal zeker te voorspellen welke van de complicaties zich precies zullen ontwikkelen. Maar het volstaat dat dit door de tandarts even op een rijtje gezet wordt. Stuur telkens er grote kosten gemaakt moeten worden (zoas het beugelen) steeds vooraf een berichtje dat dit er aan komt. En met het evenutele betalingsplan van de behandelende tandarts in dit geval. Want de financiering hiervan wordt gespreid over de jaren dat de beugel gedragen wordt. En het is voor de andere ouder prettig om zich financieel te organiseren. Houdt het origineel van het attestje van de tandarts voor het geval dat u naar de familierechtbank trekt.

Reclame

bmwtje
Topic Starter

#4 , 20 aug 2015 09:09

Er is een attest voor de beugel,er is een onderbeet of hoe je dit noemt?mijn kinderen gaan niet naar hem omdat hij ze niet wil zien.al van 2009 betaald hij geen kampen,schoolkosten,dokterskosten ,die al terug van de mutialiteit getrokken zijn,medicatie (relatie),pshychatrische kosten zoon.ook al met ckv berekend.voetbal.en noem maar op.nu is hij verwonderd dat ik het echt beu ben dat ik voor deze kosten alleen opdraai.hij zegt je hebt 269euro en daar kan je het mee doen.maar zo staat het niet in het vonnis?er staat oude 14 van vrij tot zon kinderen bij papa en 269 onderhoudsgeld,en al andere kosten splitsen (kamp,voetbal,paardrijden,ziekenhuizen,enz)er staat ook in als de papa ze niet afhaalt en ik kosten in zijn week ,vakantie moet maken voor opvang dat dit voor zijn rekening is.Maar dat heeft hij nooit betaald ,of rekening mee gehouden.Elke keer zelfde verhaal.ik heb er geen geld voor ,ook niet voor ze af te halen .wat kan ik doen aub

Turaki

#5 , 20 aug 2015 09:38

U dient dergelijke beslissingen samen te nemen. Dat uw ex nu moeilijk doet omdat hij niet betrokken is bij de beslissing, lijkt mij dan ook iets dat u had kunnen verwachten.

U vraagt zoals eerder aangehaald een attest waaruit blijkt dat dit noodzakelijk is, gaat hij akkoord probeert u samen een tandarts te vinden, gaat hij niet akkoord of vindt u samen geen tandarts, zal u naar de familierechtbank moeten waar de rechter de beslissing zal nemen.

Voor school gaat hetzelfde op. Gaat uw kind al langer naar die school, kan gesteld worden dat hij impliciet akkoord gaat met de schoolkeuze, en de noodzakelijk kosten die hieruit volgen (overleg is niet nodig). Let wel, indien het mogelijk is om de boeken 2e hands aan te kopen, kan hij afdwingen dat hij maar de helft van de kosten van deze boeken aan 2e hands prijs moet betalen, daar hij hierover mee dient te beslissen, en dus akkoord dient te gaan met de duurdere nieuwe boeken, die niet noodzakelijk zijn (2e hands is even goed).

bmwtje
Topic Starter

#6 , 24 aug 2015 11:22

die boeken zijn allemaal invul boeken.die kan je niet tweedehands kopen.de school maakt lijsten wie wat nodig heeft in zijn jaar.
mijn ex ga zelfs niet akkoord dat de tandarts er moet tussen komen,laat staan dat we samen kunnen kijken welke tandarts.
ik wil dingen samen beslissen,Maar mijn ex trekt het hem allemaal niet aan.tot er geld moet betaald worden.hij komt ook zijn kinderen niet halen.
hij vind het niet nodig dat ze hobby hebben.

duma

#7 , 24 aug 2015 11:32

Even aanvulling op Turaki.
Het is inderdaad zo dat beslissingen die kosten met zich meebrengen samen gemaakt moeten worden, maar er moet ook genuanceerd worden.

Er zijn kosten die niet noodzakelijk zijn: GSMabonnemetn e.d. Hierover bestaat geen twijfel: als dat niet overlegd word, moet daar niet tot bijgedragen worden.

Er zijn noodzakelijk kosten: Die kan je als ouder maken zonder overleg, hoewel het maar netjes is om dat in de mate van het mogelijke wél te doen EN te informeren. Hieronder vallen dringende medische ingrepen, maar OOK schoolboeken als deze slechts op 2 manier aangekocht kunnen worden, wat zeker het geval is met schoolboeken. De vader zal hier niet onderuit kunnen.

En dan zijn er de 'gewenste' kosten. Dat gaat dan over dingen die strikt genomen niet noodzakelijk zijn, maar door de publieke opinie en familierechter als gewenst worden bekeken. Bv: hobby's. Er zal geen enkel rechter zeggen dat een ouder niet moet bijdragen tot de kosten van een hobby, omdat er geen overleg was. Er wordt geredeneerd dat iedereen recht heeft op ontspanning. Wat die bijdrage zal zijn, hangt af van rechter en van de hobby. Als je een superdure hobby kiest, is de kans groot dat de andere ouder, die niet mee heeft besloten, niet de helft zal moeten bijdragen, maar wel de helft van een 'normale' hobby. Een kind hoeft ook geen 3 hobby's te hebben, dus vanaf de 2e of 3e hobby, zal de bijdrage meestal ook niet meer moeten.
Sta nog sterker in je schoenen door wél op voorhand te overleggen of zelfs gewoon te melden dat zoon X volgend schooljaar weer voetballen wil en dat je dus op xx/xx/xxxx hem terug bij voetbalclub C zal inschrijven.

duma

#8 , 24 aug 2015 11:35

Wat u dus moet doen is als de wiedeweerga een AS sturen met daarin een verwijzing naar het vonnis, een opsomming van ALLE kosten waartoe vader verplicht is de helft bij te dragen (na aftrek ziekenfonds/hospitalisatie), vraag tot betaling ten laatste op xx/xx/xxxx (heef hem even!) op rekeningnummer BE12 3456 7891 2345 . U voegt daarbij een kopie van elke factuur of rekening en eveneens een overzicht van de terugbetaling van uw ziekenfonds.
U meldt hem dat indien het bedrag op xx/xx/xxxx niet op uw rekening staat, u genoodzaakt zal zijn verdere stappen te ondernemen.

Terug naar “Echtscheiding”