co ouderschap,waar moet je op letten?

bmwtje
Topic Starter

co ouderschap,waar moet je op letten?

#1 , 24 aug 2015 14:39

ik en mijn ex hebben co ouderschap ,Maar persoonlijk vind ik niet dat het echt lukt.Wij wonen niet in de zelfde gemeente.Daarom da eerste discussie.mijn dochter gaat daar naar een dansschool de vrijdag om 17u.Mijn ex heeft deze zaak niet met mij besproken.hij heeft dit zelf beslist.nu vraag ik of we kunnen kijken op een vrijdag naar een andere dansschool.met latere uren.omdat ik en mijn man maar om 16u30 gedaan hebben met werken .en dat 17u voor ons niet haalbaar is.Mijn ex heeft daar geen oren naar.hij zegt jij uw ding ik het mijn.Mijn ex beslist zonder mijn toestemming dat de neus keel en oorarts van sintniklaas de behandeling moet doen van mijn dochter.kan zoiets.Mijn ex wil oudercontacten graag vermijden met mij?
het komt er op neer wat ik voorstel,wordt zonder twijfelen afgeschoten.wat ik zeker niet leuk vind.de nieuwe vriendin van hem zit ook altijd in elke discussie van ons.als je co ouderschap doet wat wordt er verwacht van ons als ouder dan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 24 aug 2015 15:09

Als uw ex de dochter wil laten dansen op moment dat zij bij hem is, is dat zijn keuze.
Hij kan u echter niet vragen bij te dragen tot de kosten hiervan en kan u ook niet verplichten hier in uw week aanwezig te zijn.
Voor uw dochter is dat inderdaad niet aangenaam en naargelang ze ouder wordt, zal dat niet vol te houden zijn, maar weet tot die tijd wat uw recht is.
Wat u wel kan doen, is hem een AS sturen met daarin verwijzing naar de dansles die de dochter volgt, dat u , ondanks het feit dat u hierin niet geraadpleegd werd, een goed idee vindt dat de dochter dansen als hobby heeft; dat de dansles

Over de medische vraag is het simpel: Neen, dat kan NIET.
U hebt co-ouderschap, wat zoals u weet wil zeggen dat beide ouders steeds SAMEN moeten beslissen over de belangrijke zaken in het leven van hun kind, dus OOK medische zaken.
U kan dus gerust de dokter aanschrijven en melden dat u niet wenst dat deze behandeling zonder uw toestemming doorgaat. En uw ex een AS sturen om hem duidelijk op de wetgeving te wijzen.
(over wat gaat het hier juist? Is het de moeite om dit te doen? Kan u zelf niet eens op consultatie gaan bij die arts?)

De nieuwe vriendin is geen betrokken partij. Het is aan de ouders om beslissingen te nemen en te communiceren.
Stiefouders kunnen hierin betrokken worden als BEIDE ouders daarmee akkoord gaan. Is dat niet zo, dan is dat pech voor de stiefouder.
Het is logisch dat stiefouders de regels van hun gezin mee bepalen; dat doe ik thuis ook voor mijn stiefkinderen, maar de communicatie en het overleg is voor de ouder.

De school bepaalt hoe een oudercontact verloopt. De vader kan de school niet verplichten om een apart contact voor hem te houden, noch kan hij jou verbieden er aanwezig te zijn, ook al is het in zijn week. Het is soms zelfs af te raden, want dan moet de juf alles 2 keer vertellen en wat als ze bij de ene iets vergeet te melden of andersom? Bij ons op school is het iig wel mogelijk, maar wordt gevraagd om het liever niet te doen. Mijn man en zijn ex gaan steeds samen; ik hoor het later wel.

bmwtje
Topic Starter

#3 , 24 aug 2015 16:27

de ex zijn nieuwe vriendin bepaald dingen in mijn plaats,ze knipt mijn dochter haar haar omdat het in haar mond zit.zonder ik er iets van weet.
Ze toont foto op het internet van ballerina die kapotte voeten hebben ,omdat ik zei tegen mijn dochter dat ze bij haar papa dan kan dansen in zijn week.en in mijn week ballet.Maar dan toont ze die foto's op het internet aan een 6 jarigen zegt ze wil je zo ballet doen?de papa en ik waren naar de neus keel en oor geweest in lokeren,hij was akkoord .de stiefmama zegt dat dit geen goede dokter is en daarom zijn ze zonder mijn toestemming naar sint niklaas geweest.ik vraag mijn ex om samen een oudercontact te doen zonder de nieuwe partners.hij zegt dan kom ik niet,als zij niet mag ik ook niet.het is echter de spuigaten aan het uitlopen

Reclame

bmwtje
Topic Starter

#4 , 24 aug 2015 16:30

elke keer zegt de stiefmama ik doe hier in mijn huis met uw dochter wat ik wil.
Ik mag nu niet voor mijn dochter kaftpapier kopen voor haar.want zij gaat dat doen
als ineen gesprek voer met de juf ,als ik mijn andere kinderen af haal staat ze erbij.
ik heb haar al vriendelijk gevraagd om toch wat respect te tonen .zonder resultaat

duma

#5 , 25 aug 2015 08:37

,ze knipt mijn dochter haar haar omdat het in haar mond zit.zonder ik er iets van weet.
Daar kan je weinig aan doen. Spreek hier je ex op aan!
Maar dan toont ze die foto's op het internet aan een 6 jarigen zegt ze wil je zo ballet doen?
Lastig en kinderachtig, maar laat je er toch niet aan vangen?. Je kan best aan een zesjarige uitleggen dat dat inderdaad kan als je te veel ballet doet OF elke dag ballet doet, net zoals een snoepje niet slecht is, maar wel als je er teveel van eet.
daarom zijn ze zonder mijn toestemming naar sint niklaas geweest
Op consultatie gaan, daar is niets mis mee. Als papa een tweede mening wil, is dat zijn goed recht. ECHTER, een medische ingreep kan en mag niet zonder jouw toestemming. Daarom ook de vraag: wat is er 'mis' met de dochter? Welke ingreep is het?
hij zegt dan kom ik niet,als zij niet mag ik ook niet.
En dan komt hij niet; zo simpel is het.
Ik merk dat je je veel te hard laat opjagen door alles. Des te minder reactie je haar geeft, des te sneller dat zal minderen/stoppen.
't is omdat je elke keer laat merken dat ze je ermee raakt, dat ze haar gedrag niet zal wijzigen.
elke keer zegt de stiefmama ik doe hier in mijn huis met uw dochter wat ik wil.
In se klopt dat; in de tijd van papa, beslist papa en als papa beslist dat stiefmama het voor het zeggen heeft, is dat zo.
Ik mag nu niet voor mijn dochter kaftpapier kopen voor haar.want zij gaat dat doen
$
Serieus, is dat iets om je nu druk over te maken?
Pick your battles!
Kaftpapier ...
Ik gok dat je dochter wel mee zal mogen gaan kiezen. Maakt het dan écht uit dat de stiefmama er bij is?
Uiteraard kan het beter; hier gaan papa en mama samen een boekentas en dergelijke kiezen, samen met de kindjes.
Maar evenzeer zal ik wel naar de winkel rijden om een kapotte koekjesdoos te vervangen. Als de mama hier elke keer slechtgezind moest zijn dan ...
Het belangrijkste is je dochter. Als zij het niet erg vindt om met haar stiefmama kaftpapier te gaan halen, is dat niet erg.
Erger nog: jouw reactie kan er nog voor zorgen dat je dochter zich schuldig voelt omdat ze met haar stiefmama iets doet, terwijl het net belangrijk is dat die twee overeenkomen, want ze is nu eenmaal de vrouw van je ex en je dochter verblijft nu eenmaal ook in haar gezin.
als ineen gesprek voer met de juf ,als ik mijn andere kinderen af haal staat ze erbij.
En dan stop je het gesprek als het niet voor haar oren is.
Je kan de juf er ook gerust eens op aanspreken als je ze alleen hebt.
Dan kan je ineens het debacle van het oudercontact vermelden.
Op een positieve manier kan je gerust zeggen dat je absoluut geen aparte oudercontacten wenst en het zelfs belangrijk vindt dat jij en papa dezelfde informatie krijgen, maar dat oudercontact voor ouders is. Misschien kan de school wel een handje helpen door te vermelden dat plusouders niet welkom zijn, tenzij beide ouders hiermee akkoord gaan. Geen idee hoe de school er tegenover staat?

bmwtje
Topic Starter

#6 , 25 aug 2015 15:46

mijn dochter haar medische ingreep was poliepen en amandelen uit halen.
Ik zou het super vinden mocht school daar in ondersteunen het oudercontact alleen voor ouders te geven.

duma

#7 , 27 aug 2015 09:11

Is de ingreep ondertussen gebeurd of niet?
Want dat kan ik uit je verhaal niet opmaken.

bmwtje
Topic Starter

#8 , 31 aug 2015 16:07

de ingreep is ondertussen gedaan

duma

#9 , 31 aug 2015 16:24

Dan is het natuurlijk moeilijk om die nog tegen te houden.
Je kan wel je ex nog een AS sturen waarin je gewoon melding maakt van de feiten.
Dat jullie op xx/xx/xxxx samen naar arts X in Lokeren waren geweest en besloten hadden om de ingreep hier te laten doen, dat hij dan achter jouw rug naar een andere arts is geweest en zonder jouw toestemming of enige vorm van communicatie de ingreep daar heeft laten uitvoeren, dat dit in strijd is met het co-ouderschap, dat beide ouders medische beslissingen steeds samen in overleg dienen te maken en dit niet eenzijdig kan besloten worden. Dat u niet zal nalaten om bij een volgende inbreuk op het co-ouderschap verdere stappen te ondernemen.

Terug naar “Echtscheiding”