Huishoudelijkgeweld

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Huishoudelijkgeweld

#16 , 28 jan 2016 12:35

Als u een oplossing wil zal u zelf in actie moeten schieten en iets ondernemen. Niemand anders kan dat in uw plaats doen en als u wacht tot men met een hapklare oplossing komt zal u lang wachten. Klagen dat het moeilijk is heeft nog niemand geholpen. Ga naar een (pro-deo) advocaat, vraag maatregelen tegen uw partner, praat constructief met de politie en stel iets voor.

Als u gewoon blijft afwachten kan de overheid niet anders dan vaststellen in welke situatie de kinderen (waarvan er blijkbaar reeds 1 geplaatst is volgens een andere post) moeten opgroeien en zal men zelf maatregelen opleggen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 28 jan 2016 12:42

eerst en vooral: als de gezinssituatie niet houdbaar is door verbaal en fysiek geweld, kunnen de kinderen inderdaad, voor hun eigen veiligheid, elders geplaats worden. Als geen enkel van de 2 ouders wil vertrekken uit een woning, maar deze relatie uitmond in een ongezonder situatie voor de kinderen, beslist men idd om de kinderen weg te halen uit dat gezin. Dit is wel een uitzonderlijke maatregel. Indien mogelijk zal men de kinderen dan altijd proberen toe te wijzen aan iemand die de kinderen kent, tenzij dat ook geen veilige situatie voor de kinderen zou zijn (fictief voorbeeld: grootouders die vroeger al de andere partner mee geslagen hebben etc).

Ouders zijn immers altijd verantwoordelijk voor hun kinderen en moeten hen een goede situatie bieden. Als de situatie, al dan niet door hun toedoen niet meer goed is voor de kinderen, moet de ouders in het belang van de kinderen kiezen voor een andere oplossing (verhuizen, ...). Weigeren de ouders dat te doen, dan moet men ingrijpen. Omdat dan geinterpreteerd worden dat de ouders meer aan hun eigen belang dan aan dat van de kinderen denken.

Als u dus merkt dat de situatie écht niet doenbaar is (een gewone ruzie kan altijd, fysiek geweld nooit) en nefast voor de kinderen, dan verhuist u zo vlug mogelijk of laat u uw partner uit het huis zetten (via de rechtbank) indien deze als enige verantwoordelijk is en u dit kan bewijzen. Desnoods neemt u contact op met het OCMW voor een eventueel vluchtadres.

Indien u niets doet, kan u dat uiteindelijk, zélfs al krijgt u slaag, ook afgerekend worden door het afnemen van de kinderen. Dit niet omdat u geen goeie moeder zou willen zijn, maar omdat u de situatie niet meer meester bent en men een betere plaats (tijdelijk!) zoekt voor de kinderen. Als u de zaken terug op orde heeft, zal men u de kinderen teruggeven volgens de beslissing van de rechtbank (co-verblijfschap, ...)

Onthou echter in dit alles dat het plaatsen van kinderen geen alledaagse zaak is. Men doet dit enkel in extreme gevallen en als er geen andere oplossing is.

JPV

#18 , 28 jan 2016 12:45

En een belangrijke toevoeging: als u nu nog niet weet wanneer het OCMW of CAW in de buurt open is en u deze namiddag nog voor het bezoek van de "jeugdbrigade" daar naartoe kan gaan, doe dat dan. Gezien uw situatie is het héél belangrijk dat u hulp zoekt én aanvaardt. Hoe goed u hier ook uw situatie beschrijft, het OCMW en CAW kunnen in de praktijk véél meer helpen dan wij hier.

Zonder het aanvaarden van hulp verslechtert uw zaak enorm. Het is géén schande om toe te geven dat u de zaak alleen niet meer kan redden, het is wél een schande om dat niet toe te geven en daarmee uw kinderen misschien (emotioneel) te schaden.

Reclame

kellyke30
Topic Starter

#19 , 28 jan 2016 12:52

Wij huren? En het huishuur dat wij betalen kan ik niet alleen betalen hoor!!!
En hij zelf wilt aan zijn relatie werken en had hija l paar keer bij de inspecteur gemeld van dossier huishoudelijkgeweld!
Zij zei gisteren tegen mij dak mij geen zorgen moet maken de ze komen om gespreken

kellyke30
Topic Starter

#20 , 28 jan 2016 13:07

Mijne andere zoon word aangevraagd via clb
Da gaat via de toegangspoort zoals ze zeggen!!
Door ons gevraagt hij heeft een mentale beperking!!

Maar ik zal wel horen wat ze tezeggen hebben straks en ermee praten!!
Maar ergste is hij is er ook bij,bij het gesprek

Xenophon

#21 , 28 jan 2016 13:13

Niets verbiedt u om zelf (zonder de partner) langs te gaan bij de politie indien u zich bedreigd voelt en dan een verklaring af te leggen. Zie advies van JPV: ga langs bij OCMW/CAW/dienst slachtofferzorg van de politie en zie wat mogelijk is.

Die plaat van 'werken aan de relatie' wanneer er geweld in het spel is -zeker indien dat meerdere keren gebeurd is- daar geloof ik persoonlijk niet in maar u doet wat u wil uiteraard.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#22 , 28 jan 2016 13:15

Wij huren? En het huishuur dat wij betalen kan ik niet alleen betalen hoor!!!
En hij zelf wilt aan zijn relatie werken en had hija l paar keer bij de inspecteur gemeld van dossier huishoudelijkgeweld!
Zij zei gisteren tegen mij dak mij geen zorgen moet maken de ze komen om gespreken
neem voor de huishuur contact op met OCMW. Indien u geen relatie meer wil kan u via hen bijstand krijgen om de huurovereenkomst op te zeggen of u toch uit het contract te laten schrijven. Zij kunnen ook helpen bij een nieuwe woning.
Maar ik zal wel horen wat ze tezeggen hebben straks en ermee praten!!
Maar ergste is hij is er ook bij,bij het gesprek
De kans is groot dat er een gezamelijk gesprek zal zijn, waarna u eventueel kan vragen voor een apart gesprek (niet noodzakelijk op dezelfde dag). Blijf zo rustig mogelijk, ook bij verbale aanvallen van uw partner. Dat zal uw situatie enkel verbeteren indien u kalm kan blijven.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#23 , 28 jan 2016 14:46

Kellyke30, je zal in de eerste plaats toch moeten beslissen hoe je verder gaat (los van hoe je dit dan praktisch gaat oplossen). Ik heb nu de indruk dat je bij je partner blijft omdat het voor jou financieel niet haalbaar is de huidige woning te blijven huren. Maar dit laatste mag nu net geen reden zijn om bij elkaar te blijven.

Als je denkt dat uw partner zijn gedrag niet zal aanpassen, of als je gewoon niet meer van hem houdt, dan moet je misschien gewoon beslissen om uit elkaar te gaan. Eens deze beslissing genomen is, kan je de praktische kant uitwerken: naar het OCMW gaan, indien nodig. Of uitkijken naar iets kleins om te huren. Of als je je nu bedreigt voelt: stappen ondernemen om je partner eruit te laten zetten.

Maar de eerste stap is zelf beslissen wat je wil! "Dat het ogpelost geraakt" is daar geen antwoord. Als uw parnter echt agressief is, is er geen toverdrankje om hem de liefste man ter wereld te maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Troetelbeertje

#24 , 28 jan 2016 19:12

Als je persé in diezelfde woonst wenst te blijven, maar je kan die niet opbrengen, kan je polsen of je recht hebt op huursubsidie. Dit, bij je lokale OCMW.
Kan je ook aub die uitropingstekens proberen achterwege laten, komt (bij mij) dwingend en redelijk...respectloos over, terwijl men je adviezen wenst te geven, de ene uit een professioneel oog, de andere uit ervaring, of van dichtbij meegemaakt, zoals ikzelf.
Als je je partner nog een kans wil geven, overweeg misschien relatie therapie? Dan kan je partner, samen met jou, werken aan zijn probleem (de agressie) en kan er als koppel/gezin aan gewerkt worden.
Wil je hem het huis uit, dan kunnen ze dit laten doen, mits je natuurlijk niet terugkrabbelt, want dan blijf je zitten zoals je nu zit. Wat kan betekenen dat ze inderdaad je kinderen op een veiligere plek onderbrengen.
Als je duidelijk hebt uitgemaakt, voor jezelf, wat je wil, kan je ook doelgerichter hulp zoeken. en hier ook doelgerichtere adviezen krijgen :)

kellyke30
Topic Starter

#25 , 28 jan 2016 21:52

Alles is goed verlopen,alleen ja mene vriend zij heel tijd dat alles goed ging,ik geniet veel gezegt,op geven moment moest hij naar wc,
En ze vroegen aan mij kan je vrijuit pratenden ik antwoorden nee,ze gaan mij Belle voor een afspraak apart!verder is er niets meer over gezegt.

Dan is er een gesprek gekomen over mijne zoon,dat ik bezig ben om hem in een mpi tezetten via clb en kinderpsygoloog,
Zij gingen contact opnemen met clb voor tehoren.
Zou de jeugdbrigade dat dan sneller kunnen doen?want normaal is dat wachtlijst via clb met een A document.

Franciscus

#26 , 29 jan 2016 19:53

Jeugdbrigade is een dienst van de politie specifiek om zich met de jeugd bezig te houden.
Zij rapporteren aan de procureur jeugdrechtbank en jeugdrechter ( net zo goed als een CLB of een OCJ (ondersteuningcentrum jeugd) het vroegere CBJ (comité bijzondere jeugdzorg) moeten rapporteren.
Zij doen dit in twee hoedanigheden gerechtelijk en sociaal (maatschappelijk werkers) -
Wat u beschreven hebt is zoals ik reeds heb geschreven een IFG zaak en voor uw kinderen is het 'een verontrustende situatie (VOS) vroegere POS.

Jeugdbrigade heeft omdat ze uiteraard ook samenwerken met de IFG dossierbeheerder en de dienst SLAZO maar ook met de teammanager van de interventiedienst directe mogelijkheden om onmiddellijk te (laten) optreden.
Zij kunnen en zullen ook direct contact opnemen met de jeugdrechtbank en met crisisopvang en andere diensten die uiteraard beter geschikt zijn en bedoeld om gestructureerde hulp op langere termijn te bieden.

kellyke30
Topic Starter

#27 , 29 jan 2016 21:03

Ik weet een ding,ik ben het beu deze situatie
En ik wil beste voor mij en mijn kinderen,
Ik wil alles doen zolang ze niet worden afgenomen van mij!

Ze hebben alleen gezegt dat ze gingen nahoren op clb ivm wat ik hun heb gemeld van mijn zoon!

Franciscus

#28 , 29 jan 2016 22:37

Kinderen worden tegenwoordig hoogst zelden afgenomen van hun ouders.
Het moeten al zéééér ernstige feiten zijn die vb traumatiserend zijn voor de kinderen of hun toekomst bedreigen.
Dus het is niet omdat uw kinderen een druipneus hebben of andere zaken dat men kinderen gaat afnemen.
Het is wel de 'gewoonte' dat de kinderen bij die ouder blijft waar ze het best op hun gemak zijn.
(Niet 100% correct maar wel in de richting). Jeugdrechter zal steeds kijken in het belang van het kind ouders mogen dat niet verwarren met hun idee van 'ik ben de beste van de ouders'.

kellyke30
Topic Starter

#29 , 30 jan 2016 09:15

Ja,ik heb er apart een afspraak mee volgende week!zonder hij het weet.
Kan alles wat vertellen,alleen zal moete zien wat ik zeg en wat niet denk ik!
Hoop grond van men hart dat er oplossingen komen,zonder mijn kinderen temoeten plaatsen.

kellyke30
Topic Starter

#30 , 31 jan 2016 09:09

Weet er mss iemand,als je tegen jeugdbrigade zegt dat je er genoeg van heb met deze relatie!
Dat ze mij ermee kunnen helpen?
Ben al twee jaar opgeschreven voor een sociaal woning,had daar gaan horen en mijn probleem uitgelegd maar krijg ook geen voorrang ermee.

Terug naar “Echtscheiding”