na enkele maanden problemen met overeenkomst

ThinkPink12
Topic Starter

na enkele maanden problemen met overeenkomst

#1 , 20 mar 2016 15:55

Dag iedereen,

ik wil jullie mening en tips eens...

De papa van onze dochter en ik zijn sinds november uit elkaar. We hebben zelf een overeenkomst uitgewerkt en dat via de advocaat laten bekrachtigen.

De papa ziet zijn dochter 1 dag in de week (de ene week de zaterdag en de andere week de zondag). Voor de vakanties zijn er ook dagen voorzien.

De dochter is 19 maanden.

Onze dochter heeft al sinds haar geboorte moeilijkheden met slapen (ze slaapt niet door of is heel angstig) met als resultaat dat ik soms 20x per nacht uit m'n bed moet. De papa weet dat en dat is ook de reden waarom er geen overnachting is voorzien bij hem. Hij wilt niet opstaan 's nachts.

Nu in onze overeenkomst staat dat onze dochter vanaf september 2016 zal beginnen overnachten bij hem. Ik zie dat niet zitten om 2 redenen

1. ze ziet haar papa dan maar om de 14 dagen meer (is veel te lang voor zo een jong kind)
2. het slapen is allesbehalve

ik ga met haar naar een kinderpsycholoog, maar het is moeilijk vooruitgang te boeken omdat ze nog zo jong is.
De papa weet ook dat ik met haar naar de kinderpsycholoog ga.

We konden redelijk goed overeenkomen (dacht ik) want de papa doet niet anders dan de laatste weken constant om veranderingen vragen: wisselen van dag, ze vroeger terug brengen, ze later terug brengen, ze niet komen halen, te laat komen,...
Ik stuur hem foto's door van haar, laat haar eens bellen naar hem, hou hem van ALLES op de hoogte, geef knutselwerkjes mee,...
Vorige week vroeg hij me of hij onze dochter niet altijd op zondag kon hebben. Omdat hij de zaterdag werkt en geen tijd heeft voor haar.
Ik heb daar eens over nagedacht en hem een voorstel gedaan om haar elke zondag naar papa te laten gaan, maar dat het dan blijft doorlopen tot wanneer ze wat ouder is en dus de overnachtingen uit te stellen. Als het kind ouder is, is 14 dagen overbrugbaar maar nu ben ik bang dat ze echt zal vervreemden van hem.

Hij weigert dit, hij wilt enkele dat ze de zondag komt tot en met september 2016. Ik heb gezegd ok, laat dan alles zoals het op papier staat.
Hij is nu kwaad hierover omdat ik ze niet altijd de zondag wil laten gaan... maar het heeft geen nut of is niet in belang van onze dochter om die regeling nu volledig aan te passen en ook ik heb trouwens al plannen gemaakt aan de hand van de overeengekomen overeenkomst.

Nu ik er zo over nadenk ben ik er echt van overtuigd dat het niet in het voordeel is van onze dochter om haar maar om de 14 dagen naar haar papa te laten gaan.
Ik opteer voor een wekelijks contact tot wanneer ze ouder is. Hij zegt zelf dat hij de zaterdag moet werken, dus lijkt mij dit een ideale oplossing voor allemaal toch?

Ik zou eventueel een procedure starten (eerst nog eens proberen met bemiddeling maar ik vermoed dat het niets zal uithalen).

wat denken jullie hier van?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 mar 2016 16:24

Ik denk dat het juridisch eenvoudig is: er is een bekrachtigde overeenkomst i.v.m. de verblijfsregeling en zolang die er is, is dat de regeling waaraan beide partijen zich te houden hebben, uw ex en ook u. Indien u de verblijfsregeling niet zag zitten had u niet akkoord moeten gaan, er achteraf aan trachten te morrelen is hetzelfde als uw ex die de dagen wenst te veranderen, alleen is uw subjectieve perceptie van de feiten (begrijpelijk) anders.

Wil u dat veranderen dan zal u ofwel onderling tot een akkoord moeten komen en dat opnieuw bekrachtigen, ofwel naar de rechter trekken, met een moeilijk voorspelbaar resultaat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

ThinkPink12
Topic Starter

#3 , 20 mar 2016 16:30

Ik kan het slaapprobleem en het feit dat de papa nu op zaterdag wilt werken, niet voorzien he.
Het kon zijn dat onze dochter momenteel wel al goed slaapt... met zo een jong kind kan je niet alles voorzien, dat is onmogelijk.
Maar ik ben bereid in belang van onze dochter aanpassingen te doen om het haar zo goed en leuk mogelijk te maken.

Ik gun de papa tijd met zijn dochter (ik wil zelfs dat ze hem wekelijks ziet!) maar ik kijk ook hoe onze dochter is zoals dat slapen enz en omdat hij zelf aangeeft dat hij op zaterdag wilt werken. Hij moet niet werken op zaterdag hij wilt het zelf. Ik begrijp dat en dat is zijn keuze, maar ik moet toch zijn leven niet blijven leiden.
Ik vond het echt wel een goede oplossing voor iedereen, of zie ik dat nu zo verkeerd? Ik ben zeker geen mama die de papa niets gunt of wat dan ook... integendeel. Ik heb liever dat onze dochter graag naar de papa blijft gaan.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”