Wat met het afbetalen van de woning

dvchriske
Topic Starter

Wat met het afbetalen van de woning

#1 , 28 nov 2008 09:29

Mijn man en ik gaan uit elkaar met onderlinge toestemming, alles gebeurt in de beste verstandhouding, ikzelf neem het huis over en betaal hem een overeengekomen bedrag uit, dus hij verhuist van zodra de akte wordt getekend, nu is mijn vraag, moet hij nog mee afbetalen voor de woning tot de echtscheiding definitief is bevonden? of stopt hij nu met betalen van zodra hij de woning verlaat? Wat is hieromtrent de wettelijke verplichting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Frank_HWW

#2 , 28 nov 2008 12:35

Goede middag Chriske,

Ikzelf ben; zij het met veel complicaties(maar dat doet niet terzake); ook gescheiden en had toen samen met mijn ex een hypothecaire lening lopen. Deze werd tijdens het huwelijk aangegaan waarbij de bank elk persoon die deze lening ondertekende voor 100% hoofdelijk aansprakelijk stelt.

Je kan die lening volledig zelf afbetalen. Maar indien je bv binnen een jaar of zo eens wat moeilijker bij kas zou zitten en je zou de lening niet tijdig kunnen betalen, dan zal je ex hiervoor aangesproken worden; zelfs indien hij kan aantonen dat jullie uit de echt gescheiden zijn.

Het enige wat jullie daarom kunnen doen is de lening denk ik te laten hernieuwen op jouw naam alleen. Ik denk dat je dus het best contact opneemt met de bank om dat eens grondig te kunnen bespreken en daarna het nodige op papier laat zetten. Ik vrees echter ook dat dit betekend dat er een notariële akte zal moeten gebeuren met de nodige kosten van dien.

Life can be a bitch nietwaar...? :x

Alvast succes,

Frank.

dvchriske
Topic Starter

#3 , 19 jan 2009 12:01

Het was te mooi om waar te zijn....

zoals ik reeds eerder zei waren mijn man en ik een bedrag overeengekomen die ik hem zou uitbetalen voor de woning (1/3 van de de helft van de geschatte waarde), we zijn bij de notaris geweest en hebben een akte laten opstellen, met alle regelingen ... zoas de kinderen,verdeling van de inboedel, ....
Deze werd door beide partijen getekend, maar nu heeft mijn man zich bedacht en gaat niet meer akkoord.
Nu zou hij de woning willen inkopen en mij het volledige bedrag uitbetalen of hij wil dat ik hem nu uitbetaal waar hij recht op heeft ( de helft van de geschatte waarde)

Kan hij dit nog eisen? we zijn nog niet moeten voorkomen dus er was nog maar enkel deze akte die we beiden hebben getekend.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt

Reclame

simonjo

#4 , 21 jan 2009 23:29

Echtscheiding met EOT is een onderlinge overeenkomst, het tekenen van de akte bij de notaris is alleen maar een formeel startschot die de procedure voor de rechtbank in gang zet.

In de loop van die procedure kan 1 of beide partijen de procedure stopzetten, dan sta je dus terug op af. Meestal gebeurt dit als 1 v/d partijen zich benadeeld voelt (terecht of op aangeven van derden).

Zelfs nadat de procedure volledig doorlopen is kunnen beide partijen tezamen nog beroep aantekenen en de echtscheiding stoppen (ultieme verzoening, ja het bestaat ook nog).

Kan hij dit nog eisen? ja

Moet jij daar op ingaan? moeten niet, maar een eerlijke verdeling zal voorkomen dat je in een vechtscheiding terechtkomt, welke je veel geld en tijd zal kosten, en ondertussen staat je leven stil.

Persoonlijk lijkt mij 1/3 van de helft v/d waarde van dat huis een rare regeling, misschien zit er een logica achter, maar ik zou er ook niet mee akkoord gaan.

Beste is terug een redelijke regeling te onderhandelen, en dan een aangepaste akte laten opstellen bij de notaris en de procedure voor de rechtbank. Je kan wel voorstellen dat uw man de kosten van die akte draagt wegens zijn laattijdige verandering van gedachten.

Terug naar “Echtscheiding”