allimentatieproblemen

tatercounter
Topic Starter

allimentatieproblemen

#1 , 11 mei 2009 13:17

Ik ben met eot gescheiden en voor onze 2 kinderen is er klassieke regeling (op vraag van de vader). Bijgevolg ontvang ik allimentatie en moet hij voor uitzonderlijke medische kosten 50% van het remgeld betalen.

Allimentatie betaalt hij na 2 jaar nog altijd het basisbedrag, ondanks dat er al leeftijdstoeslag (vastgelegd in de akte) en twee keer indexering bij kwam. Elke maand stuur ik hem aanmaningen, ingebrekestellingen... aangetekend + per gewone post voor zowel remgeld logopedierekeningen van mijn jongste als de indexaanpassingen/leeftijdstoelage allimentatie.

Heel concreet doe ik nu:
- herinnering met twee weken tijd tot betaling (gewone post + aangetekend)
- ingebrekestelling met twee weken tijd tot betaling (gewone post + aangetekend)

Als ik lang genoeg wacht (lees: week of vier na ingebrekestelling) betaalt hij uiteindelijk wel maar ik zit wel iedere keer met de kosten (gemiddeld vier aangetekende brieven per maand = ruim 20€).

Vraag:

- kan ik de kosten voor die aangetekende brieven doorrekenen aan hem?
- bestaat er een mogelijkheid om de allimentatie en kosten via loonbeslag te laten betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 11 mei 2009 17:41

Als er een 'uitvoerbare titel' staat in de EOT, kan je rechtstreeks naar een deurwaarder stappen om eventueel loonbeslag te laten uitvoeren.
De kosten van tenuitvoerlegging vallen ten laste van degene die het vonnis niet vrijwillig uitvoert, dus in dit geval van de schuldenaar die het onderhoudsgeld niet vrijwillig betaalt.

tatercounter
Topic Starter

#3 , 11 mei 2009 18:04

Bedankt voor je antwoord maar dat wist ik al. Maar dan komt het er nog altijd op neer dat ik voor elke cent die ik van hem moet krijgen "stappen" moet ondernemen.
Ik ben vooral op zoek naar een mogelijkheid om hem gedwongen correct te laten betalen, desnoods rechtstreeks via zijn werkgever.

Volgens mij probeert hij er een uitputtingsslag van te maken, dat ik het beu geraak om voor bedragen van pakweg 30€ iedere keer zo'n rompslomp te doen. Maar ik heb récht op dat geld - dat hij kinderen niet ziet staan kan ik jammer genoeg niks aan veranderen. Maar ben ik dan zo onredelijk dat ik op z'n minst een correcte betaling vraag van onderhoudsbijdrage?

Reclame

Fabi

#4 , 11 mei 2009 21:09

Je bent zeker niet onredelijk, niet opgeven en misschien kan je per deurwaarder ook de aanmaningen in kosten steken, dit hoort niet die constante herinneringen, veel geluk, en zeker blijven doorzetten!

kristin

#5 , 12 mei 2009 00:04

als hij meer dan 2 maanden te weinig of niet betaald heeft, kan je via een deurwaarder ineens loonbeslag laten doen

Ilenae

#6 , 13 mei 2009 09:26

Volgens mij kan je vanaf de datum van ingebrekestelling ook de wettelijke intresten aanrekenen. Een brief van de gerechtsdeurwaarder kan misschien meer impact hebben.

tatercounter
Topic Starter

#7 , 13 mei 2009 21:02

Bedankt voor jullie antwoorden.

@kristin: hij weet volgens mij perfect hoe ver hij kan gaan, zorgt er altijd voor om "net op tijd" te betalen zodat hij aan de twee maanden regel ontsnapt. Op zich zou ik dus eigenlijk "blij" mogen zijn dat hij uiteindelijk wel betaalt. Maar ik wil dat hij OP TIJD betaalt.

Deze avond belde zijn moeder me op - met haar is de verstandhouding omwille van de kinderen redelijk, zij gebruikt haar verstand wél. Ze vroeg me om een gunst nav de jongens hun Lentefeest. Ik heb van die gelegenheid gebruik gemaakt haar te vragen eens met haar zoon te praten, gezegd dat ik het niet fijn vind altijd maar te moeten lopen bedelen naar dat waar ik recht op heb. Beetje emotioneel gespeeld, in de hoop dat het lukt. Ex beeft voor zijn ma, dus hopen maar dat het effect heeft. (mss niet helemaal eerlijk gespeeld van mij maar een mens moet toch iéts :? )

kristin

#8 , 14 mei 2009 07:25

Hij betaalt geen indexering en de leeftijdstoeslag niet, dus hij betaalt al een tijdje te weinig. Hiervoor kan je ook via een deurwaarder loonbeslag laten doen

tatercounter
Topic Starter

#9 , 14 mei 2009 08:55

Na twee aangetekende brieven betaalt hij de indexering en leeftijdstoeslag wel. Komt er gewoon op neer dat als ik maar genoeg geduld heb en genoeg brieven stuur hij uiteindelijk wel betaalt. Maar ik ben het zo beu om altijd maar te moeten bedelen om iets waar ik récht op heb.
Sorry voor mijn gezaag:oops: maar dat sleept nu al twee jaar aan dat hij nooit 's gewoon op tijd en correct kan betalen, 't begint beetje door te wegen :?

roadie

#10 , 15 mei 2009 11:21

Ik zou kiezen voor het loonbeslag: voor hem is het voor zijn kredietwaardigheid niet goed om een loonbeslag te hebben. Laat de deurwaarder desnoods eens uitrekenen of alle kosten correct aangerekend zijn.

roderidder
Contacteer: Website

#11 , 15 mei 2009 22:27

Ik zou kiezen om hem eens op een etentje te trakteren, de zaken eens luchtig de revu te laten passeren (dan heb je mogelijk een beter idee of er inderdaad die opzet achter zit), misschien wordt je er allebei beter van omdat er mogelijks een ruil van bekommernissen in zit.

om maar iets te zeggen als hij er op woendagavond 1x de maand mee naar de hobbyclub kan gaan dat dat ook de dag is dat verwacht wordt dat dan ook de onderhoudsbijdrage betaald is.

verder niet te veel drama van maken, je weet perfect waar de grens ligt en als hij opzettelijk de kantjes afloopt dan heb je voldoende middelen om hem een signaal te geven als hij dan toch over het lijntje loopt hij de gevolgen maar moet van dragen. Je doet er in voorkomend geval er goed aan dit 1x duidelijk (vb. in een email) te melden zonder al te veel bla bla

RR

Terug naar “Echtscheiding”