Wat kan ik doen om te voorkomen dat hij mij nog eens volledig pluimt als hij een scheiding aanvraagt binnen een aantal jaar?
1) Ik las ergens dat bij scheiding het gezamenlijk opgebouwd vermogen dat we bezitten 'op moment van de scheiding' fifty fifty verdeeld wordt, maar dat vind ik niet eerlijk omdat hij weinig bijgedragen heeft aan het huishouden en niks aan de afbetaling van de lening. Wat als ik aan mijn meerderjarige kinderen nu reeds schenkingen doe (bankgiften) dan is dat geschonken geld niet meer van mij (staat niet meer op mijn rekening) als hij later een scheiding aanvraagt. Kunnen zulke schenkingen aan mijn kinderen die gebeuren VOOR een scheiding helpen als methode om ervoor te zorgen dat hij mij en mijn kinderen niet kaalplukt?
Daar kan je niet veel aan verhelpen, je bent getrouwd volgens wettelijk stelsel. Dus de moment dat je het 'stopt' zal het 50-50 worden
(of zelfs een akkoord maken waar beide mee akkoord gaan ... )
"schenkingen" kunnen inderdaad niet , gelet je beide moet tekenen.
2) Ik zou het compleet onterecht vinden dat ik aan hem onderhoudsgeld zou moeten betalen na een eventuele scheiding. Hij verdient zelf meer dan 3000 euro per maand (baanvaste job) dus ik vind niet dat hij 'behoeftig' is, zeker omdat hij niks doet (luiheid) om zijn huidige levensstandaard te kunnen veroorloven. Maar hoe toon ik ooit luiheid aan als het ooit tot een echtscheiding komt?
Zoals anderen al aangehaald hebben gebeurt dit als beide werken zeer zelden, dus daar moet je u geen zorgen over maken.
Wat kan je wel?
Stel hem voor ultimatum. meewerken of nu scheiden.
en als hij meewerkt dat je verwacht dat hij overstapt naar ander huwelijkscontract, scheiding van goederen,
als wijze van teken dat elk gelijk bijdraagd...
Dan wordt er een boedelbeschrijving gemaakt, kan je alles 50-50 verdelen (al dan niet afwijkingen noteren)
dit wordt ondertekend en kan je samen blijven voor de kinderen,
maar dan heeft vanaf dan elk zijn eigen vermogen.
Je maakt dan ook de afspraken hoeveel elk bijdraagt voor dagdagelijks leven etc.
(best zet je die voor goede verstandhouding op papier/mail voor elkaar, zodat er geen twijfel is)
indien er geen navolging komt in de toekomst is een scheiding veel eenvoudiger te regelen, gelet je al scheiding van goederen hebt.
Verder zal je ook keuze's moeten maken over hoe hard je het wil spelen...
als je niets doet, zal alles blijven hoe't nu is...