#1 , 02 feb 2010 15:07
Vraagje ivm de kinderbijslag:
Ex en ik aantal jaar gescheiden via EOT. Zij ontvangt de kinderbijslag, en stort daarvan de helft door naar mij (althans, dat zou ze moeten doen, maar ze vindt het steeds nodig om daar naar eigen goeddunken een "commissieloon" af te houden, tegen alle EOT-afspraken in, maar soit)
Ondertussen hebben zowel zij als ik een nieuwe partner. Haar partner heeft ook een kind uit een vorig huwelijk, en mijn echtgenote is zwanger. Voor onze gemeenschappelijke kinderen geldt een klassieke bilocatie-regeling.
De onderlinge verstandhouding tussen mezelf en ex zit behoorlijk onder het vriespunt (eigenlijk reeds vanaf het moment dat ik na de scheiding een nieuwe relatie aanging, en de zwangerschap nu doet daar zeker geen goed aan )
Dankzij onze geweldig logische Belgische wetgeving beschouwt mijn kinderbijslagfonds mijn 3de kind (dzw kind met huidige echtgenote) als een eerste kind, wat zich vertaalt in een kinderbijslag van € 83,- ipv € 230,-!!!
Van discriminatie gesproken !!
Volgens het kinderbijslagfonds kan mijn 3de kind alleen ook effectief als 3de kind beschouwd worden als de andere 2 ook bij mij gedomicilieerd worden. Ik heb even bij mijn ex gepolst of zij dit ziet zitten (dit zou immers voor haar geen verschil uitmaken, aangezien wij beiden recht hebben op de helft van het kindergeld van onze gemeenschappelijke kinderen), maar dit is niet het geval.
Nochtans verdient zij ongeveer dubbel zoveel als mij (zowel qua persoonlijk als qua gezinsinkomen), terwijl zij al haar geld spendeert aan persoonlijke luxe (oa vakanties met haar partner maar zonder haar kinderen, luxe-goederen voor zichzelf maar 2de hands-kleren voor kinderen, enz...). Ikzelf en mijn vrouw opteren voor een bescheidener leven maar hechten wel belang aan gezinsuitstappen en -reizen. Voor alle duidelijkheid: ik misgun mijn ex en haar partner niets, maar een verhoging van het kindergeld voor mijn 3de kind zou ook ten goede komen van de 2 andere wanneer zij bij mij verblijven.
Iemand een idee of er manieren zijn om dit onrecht / deze discriminatie recht te zetten?